۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
پالس منفی سلاح ورزی در هنگامه ریزش دلار؟!

پالس منفی سلاح ورزی در هنگامه ریزش دلار؟!

درحالی که دلار در روزهای اخیر ریزش قابل ملاحظه‌ای داشته و همچنان در مسیر نزول است پالس منفی سلاح ورزی توجه برانگیز شد.

به گزارش خبرنگار بازار درحالیکه دلار در چند روز اخیر با شکستن کانال ۶۰ هزار تومانی وارد کانال ۵۶ هزار تومانی شده است حسین سلاح ورزی رییس سابق اتاق بازرگانی در توییتی تلاش کرد تا پالسی منفی به جریان کاهشی دلار وارد کند. سلاح ورزی در توییت خود مدعی شد خالص حساب سرمایه کشور در بازه ۹ ماهه اول سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار منفی شده است!

پالس منفی سلاح ورزی در هنگامه ریزش دلار؟!


سلاح ورزی درحالی از آمار بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که از این آمار نمی شود نتیجه گیری کلان داشت و افرادی که چنین دلالت اشتباهی را ترویج میکنند مساله سیاسی جناحی دارند نه اقتصادی.
لازم به ذکر است برای کشوری که جریان سرمایه‌اش بدون هزینه‌های مبادلاتی(زمان و هزینه وصول) صورت می گیرد؛ از منفی شدن حساب سرمایه تا حدی می توان فرار سرمایه را استنتاج کرد اما برای ایران مطلقا چنین نیست. مثلا اگر ارزهای نفتی در یک بازه زمانی کوتاه وصول نشود در استاندارد تراز پرداختها به عنوان حساب سرمایه منفی درج می شود که واضحا به معنای فرار سرمایه نیست‌.
فلذا برای تخمین فرار سرمایه باید به آمار بلندمدت تراز پرداخت ها مراجعه کرد نه آمار ۹ ماهه‌ای که ۳ ماه دیگر ممکن است به شدت کمتر شود(مثل تفاوت حساب سرمایه ۹ ماهه ۱۴۰۱ با کل سال ۱۴۰۱).

کد خبر: ۲۸۷٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha