۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
تولید روغن های متناسب با خودروهای وارداتی جدید| صادراتمان را به ۵۰۰ هزار تن رساندیم
مدیرعامل نفت سپاهان در گفتگو با بازار:

تولید روغن های متناسب با خودروهای وارداتی جدید| صادراتمان را به ۵۰۰ هزار تن رساندیم

امین دهقان مدیر عامل نفت سپاهان از تولید ۷۴۶ هزار تن روغن موتور و روان کار در سال گذشته خبر داد و افزود: توان تولید روغن خودروهای جدید(خارجی وداخلی) را دارند و هیچ نگرانی از این جهت وجود ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار خودروی کشور آبستن تحولات بزرگی است. آنگونه که از گفته های وزیر صمت برمی آید به زودی سهم خودروهای وارداتی از بازار خودرویی کشور افزایش می یابد. عباس علی آبادی گفته که ۵۰‌هزار خودرو در گمرکات کشور انباشته شده است. از طرفی حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به تازگی خبر داده که در حال حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. هم زمان برای تسریع فرآیند واردات خودرو، تولید کنندگان روغن موتور هم از آمادگی خود برای تولید محصولات متناسب با نیاز جدید بازار خبر می دهند. فرهاد امین دهقان مدیر عامل نفت سپاهان(یکی بزرگترین تامین کنندگان روغن موتور و روانکار)، به بازار می گوید که «مشکلی از این جهت وجود نداشته و متناسب با عرضه خودروهای جدید روغن موتور متناسب با آن هم تولید و روانه بازار می شود.»با این اوصاف خریداران خودروهای خارجی دیگر نیازی نیست که نگران تامین روغن های خارجی که گفته می شود عمده آنها فیک و تقلبی هستند، باشند.

او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود از صادرات ۵۰۰ هزار تن روانکار و روغن موتور به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در سال گذشته خبرداد. متن کامل گفتگوی بازار با فرهاد امین دهقان مدیر عامل نفت سپاهان را در ادامه می خوانید:

*رویکرد اصلی نفت سپاهان برای سال جاری چیست؟

رویکرد اصلی شرکت افزایش تولید محصولات است. البته باید اشاره کنم که در سال گذشته از تمام ظرفیت خود برای تولید استفاده کردیم و با تمام ظرفیت کار کردیم و این مساله روی سودآوری شرکت تاثیر به سزایی داشته است. البته باید تاکید کنم که اقدامات موثر متعددی هم در زمینه ارتقای کیفیت محصولات صورت گرفته است. در حال حاضرشرکت نفت سپاهان دو گرید روغن پایه و انواع روغن موتور را تولید و عرضه می‌کند و ۲۵ درصد بازار روغن موتور داخل کشور و ۷۰ درصد از سهم صادرات روانکار در کشور را در اختیار دارد.

*سال گذشته روغن موتور و روان کار تولید شده است؟ از تولیدات صورت گرفته چه مقدارش صادر شده است؟

در سال گذشته چیزی حدود ۷۴۶ هزار تن روغن و روان کار تولید کردیم که حدود ۵۰۰ هزار تن آن را صادر کردیم که منجر به ارز آوری حدود ۴۰۰ میلیون دلار شد. همچنین ۲۴۰ هزار تن از تولیدات خود را در بازارهای داخلی عرضه کردیم. امسال اورهال و راه اندازی پالایشگاه را داریم که این مساله در سودآوری شرکت به شدت موثر خواهد بود. ضمن اینکه امیدواریم با این کار ارز بیشتری را وارد کشوربکنیم.

*آیا برنامه ای برای افزایش تولیدات خود در سال جاری دارید؟

بیشترین تمرکز ما امسال روی بهبود کیفیت و تولید روغن موتور با گریدهای بالاتر بوده و در همین راستا هم پروژه های متعددی در دستور کار ما قرار دارد. یکی از آنها پروژه F.R.W (پارافین‌های مدیکال گرید) است که هم‌اکنون ۹۰‌درصد پیشرفت را در آن شاهد هستیم. از طرفی تولید روغن سبز هم در دستور کار شرکت قرار گرفته که یک اقدام بی نظیر در کشور محسوب می شود. در واقع تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند. امیدواریم که پروژه تولید روغن سبز در امسال به بهره‌برداری کامل برسد.

*در حال حاضر خودروسازان به شدن روی تنوع بخشیدن به سبد تولید محصولات خود مانور می دهند. از طرفی هم صحبت از افزایش واردات خودرو به کشور است. آیا در حال حاضر امکان تولید روغن موتورهای متناسب با خودروهای جدید و وارداتی وجود دارد؟

تمام پالایشگاه های کشور توان تولید روغن مربوط به خودروهای جدید را دارند و هیچ نگرانی از این جهت وجود ندارد. ما هم متناسب با حجم عرضه خودروها در بازار، روغن آنها هم تامین خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۸۷٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha