۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
آوار تعطیلات تابستانه بر سر صنایع با ناترازی برق| احتمال خاموشی های صنایع به ۳ روز در هفته رسید
راه کار وزارت نیرو برای جبران کسری برق؛ ژنراتور بخرید

آوار تعطیلات تابستانه بر سر صنایع با ناترازی برق| احتمال خاموشی های صنایع به ۳ روز در هفته رسید

نجفی عرب رییس پارلمان بخش خصوصی از احتمال قطع برق صنایع در ۳ روز در هفته خبر داده؛ با احتساب تعطیلات رسمی و آخر هفته می توان گفت که خط تولید بسیاری از صنایع در بیش از نیمی از تابستان امسال متوقف است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تابستان از راه نرسیده، هشدارها در خصوص خاموشی شروع شده است. هشدارهایی که نشان می دهد شرایط از سال گذشته وخیم تر خواهد بود. صنایع که در سال گذشته به طور متوسط ۲ روز در هفته با قطعی برق مواجه بودند، حالا خود را برای ۳ روز خاموشی در هفته آماده می کنند. این همان نکته ای است که محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران به آن اشاره کرده است. به گفته او، بر اساس هشدارهایی که وزارت نیرو به فعالان اقتصادی اعلام کرده، ممکن است در برخی از روزهای پیک قطعی ها برق به ۳ روز در هفته برسد. با این اوصاف فعالان اقتصادی تنها ۴ روز در هفته قادر به تولید خواهند بود. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که واحدهای تولیدی از حدود ۹۳ روز تابستان بین ۲۷ تا ۴۰ روز برق نخواهند داشت. البته اگر روزهای تعطیل رسمی را به تعطیلی ناشی از خاموشی ها اضافه کنیم می توان ادعا کرد که واحدهای صنعتی تنها در نیمی از تابستان امسال فعال بوده و مابقی آن را به دلیل ناترازی برق باید خط تولید خود را متوقف کنند.

فاطمه مقیمی از عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اینباره به بازار می گوید: با این اوصاف را باید درب تولید و اقتصاد را تخته کرده و برویم.

به گفته او، در صورت خاموشی و توقف تولید، سایر بخش های اقتصاد همچون خدمات هم از کار خواهند افتاد. بدیهی است که باید تولیدی در کشور صورت گیرد که در حلقه های بعدی و بخش هایی همچون خدمات رونق و کار وجود داشته باشد.

کاکایی کارشناس صنعت خودرو: با توجه به مساله ناترازی که در صنعت برق وجود دارد، سوال اینجاست که این هدف گذاریی که برای رشد تولید و رشد اقتصادی و تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ انجام شده، قرار است که چگونه تحقق یابد؟

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو هم با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو، در اینباره به بازار می گوید: با توجه به مساله ناترازی که در صنعت برق وجود دارد، سوال اینجاست که این هدف گذاریی که برای رشد تولید و رشد اقتصادی انجام شده، قرار است که چگونه تحقق یابد.

تحقق ۲۲ درصدی اهداف تعیین شده برای افزایش ظرفیت تولید برق

اما مساله ناترازی برق در حالی اقتصاد کشور را تهدید می کند که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در ابتدای دولت سیزدهم وعده داده بود که تا پایان دولت حدود ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ٩ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد. با این اوصاف می توان ادعا کرد با وجود گذشت حدود ۲ سال و ۹ ماه سال از عمر دولت سیزدهم حدود ۲۲.۵ درصد هدف گذاری صورت گرفته محقق شده است. به عبارت دیگر در حدود ۱۵ ماه باقی مانده از عمر این دولت باید دست کم ۳۱ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت برق دست یابی به آن را غیر ممکن می داند

جالب است که بدانید طبق گفته های مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ٩ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد. با این اوصاف می توان ادعا کرد با وجود گذشت حدود ۲ سال و ۹ ماه سال از عمر دولت سیزدهم حدود ۲۲.۵ درصد هدف گذاری صورت گرفته؛ محقق شده است. به عبارت دیگر در حدود ۱۵ ماه باقی مانده از عمر این دولت باید دست کم ۳۱ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت برق دست یابی به آن را غیر ممکن می داند.

حالا نه تنها هدف گذاری صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید محقق نشده بلکه مسئولین وزارت نیرو نسخه جالبی برای واحدهای صنعتی که می خواهند خط تولیدشان متوقف نشود، ارائه می کنند. به گفته نجفی عرب، آنها می گویند که واحدهای صنعتی می‌توانند دیزل ژنراتورهایشان را راه بیندازند و مشکل قطع برق واحدشان را حل کنند.

دردسرهای تولید در ایران

بخش تولید شرایط سختی را این روزها سپری می کند و بسیاری از واحدهای صنعتی به دلیل سیاست گذاری های نامناسب در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند یا با درصد کمی از ظرفیت خود مشغول به تولید هستند.

مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: در شرایطی که بخش خصوصی از تحریم های فلج کننده و هزینه ای که تحریم ها به اقتصاد تحمیل می کند، تورم بالا، بروکراسی های پیچیده اداری و قواین زاید و مخل کسب و کار در رنج و عذاب است، می خواهیم خط تولید واحدهای صنعتی را در نیمی از هفته تعطیل کنیم. اگر تعطیلی واحدهای تولیدی به ۳ روز در هفته برسد، دیگر فاتحه بخش خصوصی کشور خوانده خواهد شد

فاطمه مقیمی در اینباره می گوید در شرایطی که بخش خصوصی از تحریم های فلج کننده و هزینه ای که تحریم ها به اقتصاد تحمیل می کند، تورم بالا، بروکراسی های پیچیده اداری و قواین زاید و مخل کسب و کار در رنج و عذاب است، می خواهیم خط تولید واحدهای صنعتی را در نیمی از هفته تعطیل کنیم. اگر تعطیلی واحدهای تولیدی به ۳ روز در هفته برسد، دیگر فاتحه بخش خصوصی کشور خوانده خواهد شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روزگاری نه چندان دور واحدهای تولید ۲ الی ۳ شیفت کار می کردند. حالا اما قادر به تامین انرژی و سوخت مورد نیاز همین یک شیفت هم نیستیم.

وقتی ناترازی برق سر صنعت کوبیده می شود

محمود نجفی عرب رییس پارلمان بخش خصوصی تهران در تازه ترین اظهارات خود در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در حالی که مسئله ناترازی برق را چالش جدی روز فعالان اقتصادی دانسته، گفته که قرار است دوباره مانند سال‌های قبل ناترازی‌ها بر سر صنعت کوبیده شود و این با شعار سال اصلا هم‌خوانی ندارد.

آنگونه که این فعال اقتصادی می گوید: اتاق تهران پیشنهاد کرده است استانداران درباره اولویت قطع برق در استان‌ها تصمیم گیری کنند زیرا در خیلی از بخش‌های کشور می‌توان مصرف برق در بخش‌های خانگی را کم کرد تا آسیب به واحدهای صنعتی وارد نشود.

به گفته او، این فکر اشتباهی است که هرسال شاهدیم در تابستان واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی برای حل مشکل تاترازی در اولوبت قطع برق قرار می‌گیرند؛ متاسفانه هم اکنون به دلیل بحران ناترازی از قطع ۳ روز برق شهرک‌های صنعتی در هفته صحبت می‌شود و این یک بحران جدی برای صنایع است

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وزارت نیرو اعلام کرده که واحدهای صنعتی می‌توانند دیزل ژنراتورهایشان را راه بیندازند و مشکل قطع برق واحدشان را حل کنند در حالی که دیزل ژنراتورهایی که واحدهای صنعتی دارند تنها برای برق اضطراری و حداکثر ۲، ۳ ساعت می‌توانند زیر بار بروند و نه ۱۲ساعت. قطع برق حداقل ۲ روز در هفته شهرک‌های صنعتی و حداکثر ۳ روز در هفته واقعا نگران کننده است و به تولید کشور آسیب جدی وارد می‌کند.

کد خبر: ۲۸۷٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha