۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
سیاست های غلط و دست درازی در سود شرکت‌ها  جان بورس را گرفته است
چرا بورس باکاهش التهاب در بازار طلا و ارز رونق نگرفت؟

سیاست های غلط و دست درازی در سود شرکت‌ها جان بورس را گرفته است

رهبر شهلان کارشناس بازار سرمایه گفت: هنگامی که مزیت های سودسازی و شفافیت یکسری از شرکت ها توسط تصمیم دولت از بین برود؛ بهبود وضعیت فعلی بازار، تنها با تجدیدنظر اساسی در سیاست‌های غلط امکان پذیر است.

سمیه شوریابی؛ بازار: بازارهای موازی بورس اکنون در حال سکون به سر می برند و طلا و ارز ارزش خود را در چند هفته اخیر برای سرمایه گذاری از دست داده اند. این موضوع نشان می دهد بازار ساز در بازارهای موازی کار خود  را انجام داده و تا حدودی بعد از کاهش تنش های منطقه ای موفق عمل کرده است. با این حال برای ادامه وضعیت آرامش در بازارهای مخربی مانند  ارز و رمز ارز نیاز به ایجاد جذابیت در بازارهای مولدی چون بورس داریم.

هم اکنون با افت های متمادی شاخص در بورس در حالی که همه به خوبی می دانند بسیاری از سهام ارزنده است اما میل ورود پول های حقیقی به این بازارها بسیار کمتر از گذشته است. برخی از کارشناسان بر این باورند که پول هادر صندوق های با درآمد ثابت پارک شده اند و به محض اینکه روند بورس بر مدار منطقی قرار بگیرند به این بازار روانه خواهند شد.

به گزارش بازار این در حالی است  که در سال جهش تولید از مسیر مردمی سازی می توانست بورس به عنوان مهمترین و بزرگترین ابزار تحقق شعار سال باشد اما متاسفانه بورس روزهای فلاکت باری را تجربه می کند و هر روز از تعداد سرمایه گذاران دراین بخش کم می شود. با این اوصاف کم کاری سیاستگذاران در این حوزه کاملا مشهود بوده و نشان از نیاز به تحولی اساسی در حوزه سیاست گذاری است.

بدیهی است که چنانچه روند به همین منوال باشد و نتوان نقدینگی های موجود را در مسیر تولید و یا سرمایه گذاری غیر مخرب هدایت کنیم قطعا بازارهای موازی همچون دلار، طلا، ارز رمزها ها و مسکن با ذینفعانی که دارند سرمایه ها را به خود جذب خواهند کرد و  تورم بیشتر را به ارمغان خواهند آورد.

در این باره گفتگویی با سینا رهبر شهلان کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه انجام داده ایم و از وی درباره راهکارهای جان بخشی به این بازار به عنوان یکی از سالمترین و موثرترین راه های مردمی سازی اقتصاد را جویا شده ایم. وی براین باور است که تا زمانی که دولت و مجلس به شرکت های بورسی به چشم «مادر خرج»  نگاه کنند و نه تامین کننده سرمایه؛ بورس همین وضعیت را خواهد داشت و هیچ نقشی برای افزایش تولید و مردمی کردن اقتصاد ایفا نخواهد کرد. 

سیاست های غلط و دست درازی در سود شرکت‌ها  جان بورس را گرفته است

کلیت اقتصاد کشور به غیر از بخش بورسی، ناشفاف است و شاهد هستیم به جای اینکه دنبال اصلاح رویه های غلط اقتصاد دولتی باشند با قرار دادن بند س تبصره ۶ در بودجه ۱۴۰۳ عملا بورس را از جذابیت انداخته اند

سینا رهبر شهلان کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بازار بی جان و بدون رغبت بورس هستیم تشریح کرد: موضوعی که داریم کج فهمی سازمان برنامه و بودجه و مجلس هست که متوجه نیستند بازار ثانویه شفاف حامی تولید و تأمین کننده مالی بازار اولیه است.

رهبر شهلان افزود: آقایان مخصوصاً آقای زنگنه و اطرافیان دنبال این هستند که معافیت‌های مالیاتی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ بورسی را از بین ببرند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه اقتصاد دولتی با ابهامات زیادی همراه است، اظهار داشت: عملاً در کشور از اقتصاد ناشفافی برخوردار هستیم، کلیت اقتصاد کشور به غیر از بخش بورسی، ناشفاف است و شاهد هستیم به جای اینکه دنبال اصلاح رویه های غلط اقتصاد دولتی باشند با قرار دادن بند س تبصره ۶ در بودجه ۱۴۰۳ عملا بورس را از جذابیت انداخته اند.

وی با بیان این که البته وزیر اقتصاد در جلسه شورای عالی بورس اعلام کردند که درصدد هستند بند را اصلاح اساسی نمایند، و یا اینکه بند حذف شود گفت: دولت و مجلس با این دید به بازار سرمایه می نگرند که سود شرکت‌ها را خرج خود کنند و همچنین هزینه کردهای نامناسب در کشور که ۴۴ سال شاهد آن هستیم را ادامه دهند وگرنه چنین مصوبه ای را برای شرکت های شفاف در بورس تصویب نمی کردند.

هنگامی که مزیت های سودسازی و شفافیت یکسری از شرکت ها بخواهد از بین برود می‌شود همین وضعیت فعلی بازار! و فعالین دلیلی برای رشد بازار نمی بینند مگر اینکه آقایان تجدیدنظر اساسی در سیاست‌های غلط خود اعمال کنند و بیش از این نخواهنددر سود شرکت‌ها و صندوق های سرمایه‌گذاری دست درازی داشته باشند

رهبر شهلان همچنین در ادامه ابراز داشت: هنگامی که مزیت های سودسازی و شفافیت یکسری از شرکت ها بخواهد از بین برود می‌شود همین وضعیت فعلی بازار! و فعالین دلیلی برای رشد بازار نمی بینند مگر اینکه آقایان تجدیدنظر اساسی در سیاست‌های غلط خود اعمال کنند و بیش از این نخواهنددر سود شرکت‌ها و صندوق های سرمایه‌گذاری دست درازی داشته باشند.

وی با بیان این که هم اکنون بازارهای موازی چون دلار و طلا نیز جذابیت گذشته را ندارند، گفت: برای برگشت بازار سرمایه به روال سابق نیاز به اعتماد سازی است نه نگاه درآمد زایی!

کد خبر: ۲۸۷٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha