۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کولر گازی هزینه برق مصرفی را تا ۲۴ برابر افزایش می‌دهد
کارشناس صنعت برق:

کولر گازی هزینه برق مصرفی را تا ۲۴ برابر افزایش می‌دهد

کارشناس صنعت برق با بیان اینکه کولر گازی هزینه برق مصرفی را در مناطق عادی تا ۲۴ برابر افزایش می‌دهد، گفت: کولرهای آبی می توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام تامین کنند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محمدمهدی فتحی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مدیریت مصرف برق فصل گرم سال کشور به سامانه های سرمایشی اختصاص دارد، گفت: شرکت توانیر به‌دنبال این است که فرصت‌ها و مؤلفه های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی و تعرفه های برق به گونه ای طراحی کند که هم رفاه و آسایش مردم تامین شود و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مدنظر قرار گیرد که یکی از مولفه های مهم در این خصوص مصرف سامانه های سرمایشی و کولرها است.

این کارشناس صنعت برق با یادآوری اینکه اقلیم ایران به لحاظ تعرفه برق ۵ دسته بندی دارد، گفت: چهار اقلیم در ایران گرم و دارای ویژگی‌های خاص و یک اقلیم غیرگرم یا عادی است، البته بخش قابل توجهی از کشور و بالغ بر ۸۰ درصد مشترکان برق جزو همین اقلیم غیرگرم و عادی طبقه بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق عادی استفاده از کولر آبی در فصل گرم پیشنهاد می شود، گفت: در این مناطق با توجه به دمای هوای هر منطقه و شاخص‌های موثر بر سطح رفاه نظیر حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین کنند.

مصرف برق کولر آبی
فتحی ضمن یادآوری اینکه هنوز اکثر مشترکان مناطق عادی از کولرهای آبی جهت سرمایش در تابستان استفاده می‌کنند، گفت: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است.

این کارشناس ضمن بیان اینکه میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است، گفت: این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می شود، مصرف برق ماهیانه در ماه های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می رساند.

وی ادامه داد: الگوی مصرف مناطق عادی ٣٠٠ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت پوشش قرار می دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه های گرم سال بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می دهد.

مبلغ قبض با مصرف طبق الگو چه قدر می‌شود؟
این کارشناس ارشد امور مشترکین برق ضمن بیان اینکه، یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می کنند باشد، گفت: این قبض معمولاً در یک ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان می شود و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه های موجود حدود ۴۵ هزار تومان پیش بینی می شود.

فتحی توضیح داد: با همه این اوصاف اگر مشترک از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه ای خنک می کند، حداقل٨٠٠ کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب ٩٠٠ تا ١٠٠٠ کیلووات ساعت خواهد شد که بیش از ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگی‌ها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می کند.

این کارشناس صنعت برق توضیح داد: این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می شود، یعنی وقتی که در پله های بیش از الگو قرار می گیرد به صورت نمایی نرخ برق زیاد می شود. در واقع در دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت و به طور متوسط هر کیلووات ساعت ١٢٠ تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در دامنه ٩٠٠ یا ١٠٠٠ کیلووات ساعت مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت ١٠٠٠ تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد. بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابری قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می کنند خواهد شد. به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماه بیش از ٢ میلیون تومان می شود.
فتحی خاطرنشان کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می کنند بیش از ٢ میلیون تومان پیش بینی می شود در حالیکه امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.

کد خبر: ۲۸۶٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha