۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
رتبه نهم ایران در تولید ام‌دی‌اف| تمرکز بر توسعه صادرات چوب به کشورهای آفریقایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب اعلام کرد

رتبه نهم ایران در تولید ام‌دی‌اف| تمرکز بر توسعه صادرات چوب به کشورهای آفریقایی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی گفت: تولیدات صنایع چوب با کیفیت است و ایران در تولید ام‌دی‌اف رتبه نهم جهان را دارد.

به گزارش بازار، عباس هادی‌زاده امروز شنبه در نشست خبری، اظهار داشت: تولیدات صنایع چوب در عرصه‌های مختلف قابل رقابت است؛ در همین زمینه باید در عرصه صادرات حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: عمده صادرات تولیدکنندگان صنایع چوب به کشور عراق بوده است، ضمن اینکه نشست‌هایی در خصوص صادرات به کشورهای آفریقایی برگزار کرده‌ایم که در این راستا برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ البته مذاکراتی با کشورهای عربستان سعودی و حاشیه خلیج فارس برای صادرات انجام شده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی با بیان اینکه واردات مواد خام و چوب باید انجام شود، گفت: واردات منجر به ایجاد رقابت‌ها و رفع نیازها می‌شود، این در حالی است که بعضی از تجار کالاهای بی‌کیفیت وارد می‌کنند که باید در این زمینه نظارت جدی گرفته شود.

هادی‌زاده تاکید کرد: قسمتی از واردات کالا و صنایع چوبی به کشورمان در حمایت از تولیدکنندگان ممنوع است؛ در راستای جلوگیری از قاچاق نیز باید ابزارهای کافی برای نظارت ایجاد شود. در سال گذشته یک میلیون متر مکعب واردات چوب به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به کنسرسیوم در صنایع چوبی داریم، گفت: باید از ظرفیت نخبگان و متخصصان در این عرصه استفاده کنیم، امروز تولیدکننده، محصول نهایی را برای کالای خاص تولید می‌کند؛ اما این کالا در یک رسته دیگر به کار می‌رود و این امر موجب بروز مشکلات می‌شود همچنین کالا در بعضی از مناطق کشور انباشت و در بعضی مناطق با کمبود روبرو است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی با اشاره به اینکه بیش از ۲.۵ میلیون متر مکعب در سطح کشور مصرف چوب و صنایع چوبی داریم، گفت: در کشور به سه میلیون و ۲۰۰ هزار میلیون متر مکعب چوب و صنایع چوبی نیاز داریم.

وی بیان کرد: برای نگهداری طبیعت کشور نیاز به واردات چوب خام به صورت گسترده‌تر داریم تا جنگل‌ها و درختان حفظ شود؛ امروز نیاز است تا در کنار قوانین، از قاچاق چوب جلوگیری و نظارت‌ها در این زمینه سختگیرانه تر شود.

هادی‌زاده با عنوان اینکه صنعت چوب ۱۱ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این رقم بسیار بزرگی است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای شده و مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی اضافه کرد: اتحادیه تنها اتحادیه تخصصی در سطح کشور است؛ از این رو باید مشکلات این صنف از جمله مالیات، تعیین محدوده جغرافیایی در درگاه ملی مجوزها، تسهیل در ارز نیمایی و سایر موارد مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی از برگزاری مجمع اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این مجمع با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای صنف برگزار می‌شود.

تولیدکنندگان صنایع چوبی با معضل فروش روبرو هستند
محمدسعید مسجدی یامچی یکی از اعضای اتحادیه چوب با اشاره به اینکه امروز تولیدکنندگان با معضل فروش و کالاهای بی‌کیفیت مواجه شده‌اند، گفت: مواد بی‌کیفیت و قاچاق در حوزه صنعت چوب عرضه می‌شود که منجر به تولید کالاهای بی‌کیفیت می‌شود. نیاز به تشدید نظارت در این عرصه داریم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کاشت درخت در سطح انبوه نداشته‌ایم گفت: ۵۰ میلیون هکتار جنگی در حدود ۵۰ سال گذشته داشتیم که به ۱۱ میلیون هکتار کاهش یافته است در حالی که در کشورهای دیگر این موضوع برعکس بوده است.

عضو اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی اضافه کرد: در این عرصه نیازمند حمایت‌های دولتی برای کاشت و نگهداری از جنگل‌ها را داریم.

کد خبر: ۲۸۶٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha