۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
اجرای ۸۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور با ظرفیت ۲.۱ میلیون مترمکعب در شبانه روز

اجرای ۸۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور با ظرفیت ۲.۱ میلیون مترمکعب در شبانه روز

بر اساس آخرین آمارها ۸۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور با ظرفیت ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار متر مکعب در دست ساخت قرار دارد که بیش از ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار می‌دهد.

به گزارش بازار، سید مرتضی احتشامی، سرپرست دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب کشور درباره آخرین وضعیت احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۴۷ شهر دارای تأسیسات فاضلاب و ۲۶۴ تصفیه‌خانه در شهرها در حال بهره‌برداری هستند.

به گفته احتشامی، در حال حاضر ۵۴.۴ درصد جمعیت شهری، معادل ۳۷ میلیون نفر تحت پوشش تأسیسات فاضلاب قرار دارند و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار بهره‌برداری ۵.۸ میلیون مترمکعب در روز است.

وی طول خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب را ۷۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد.

احتشامی میزان پساب تولیدی حاصل از تأسیسات فاضلاب در سال ۱۴۰۲ را ۱.۶ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: ۷۹.۸۹ میلیون مترمکعب (۴.۹۹ درصد) در بخش صنعت، ۸۲۵ میلیارد متر مکعب(۵۱.۶۴ درصد) در بخش کشاورزی، ۸۵.۹۲ میلیون مترمکعب (۵.۳۷ درصد) در بخش فضای سبز، ۱۱ میلیون متر مکعب(۰.۷۳ درصد) در بخش تغذیه آبخوان و ۵۹۶ میلیون مترمکعب(۳۷.۲۷ درصد) در بخش تخلیه آب‌های سطحی مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر طبق داده‌های وزارت نیرو ۸۶ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار متر مکعب در دست ساخت قرار دارد که این تعداد تصفیه خانه بیش از ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش بیشترین تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب در دست ساخت مربوط به استان کرمانشاه با ۸ تصفیه خانه، آذربایجان شرقی و خوزستان با ۶ تصفیه خانه و تهران، لرستان و اصفهان با ۵ تصفیه خانه فاضلاب است.

بنابراین گزارش با توجه به نقش پررنگ پساب در شرایط کم‌آبی، جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب با هدف ارتقای بهداشت عمومی، جلوگیری از آلوده شدن سفره‌های آب زیرزمینی و حفاظت از محیط زیست توسط وزارت نیرو اجرا می‌شود.

بنا بر این گزارش صنایع کشور سالانه ۳ میلیارد مترمکعب از منابع آبی و به خصوص منابع زیرزمینی را مورد استفاده قرارمی‌دهند که عموما از منابع آب شیرین به شمار می‌رود، بنابراین جایگزینی منابع آب شیرین مورد استفاده صنعت با پساب می‌تواند منابع موجود را به رفع تنش آبی مناطق دچار کم آبی کشور آب اختصاص داده و از پدیده هایی چون خشک شدن ذخایر آب‌زیرزمینی و پدیده‌های فرونشست جلوگیری کند، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم حجم کل آب شرب مصرفی کشور هم اکنون ۸ میلیارد مترمکعب است و هرچه سهم صنعت از بازار پساب افزایش یابد به همان میزان از مصرف آب باکیفیت توسط این بخش کاسته خواهد شد.

پساب؛ منبع جدید تأمین آب در جهان
در حال حاضر فاضلاب به‌عنوان یک منبع با ارزش پایدار مطرح است که پس از جمع‌آوری و تصفیه تبدیل به پسابی می‌شود که کاربردهای فراوانی در صنعت، کشاورزی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و دیگر کاربردها خواهد داشت.

در سال ۱۴۰۲میزان پساب تولیدی حاصل از تأسیسات فاضلاب ۱.۶ میلیارد مترمکعب در سال بوده که این مقدار نشان دهنده فرصت ارزنده موجود در زمینه بازچرخانی آب در کشور است.

باتوجه به وضعیت اقلیمی خشک و نیم خشک کشور، خشکسالی و کم آبی شدید سایه خود را بر سر فلات ایران گسترانده است و این موضوع چند سالی است که به اصلی‌ترین چالش زیست محیطی ایران تبدیل شده است.

از دیگر سو کشورمان با حجم قابل‌توجهی از انواع فاضلاب و پساب صنعتی و غیرصنعتی مواجه است که یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط‌زیست نیز به شمار می‌رود.

این در حالی است که هم اکنون در جهان پساب به عنوان یک منبع جدید تأمین آب مطرح است. با توجه به ماهیت دوگانه پساب، بازیافت آن به عنوان یکی از راهکارها و فرصت‌های کلیدی جهت بهبود وضعیت آبی مطرح است که علاوه بر اینکه از آلودگی منابع آب و در نتیجه تنزل کیفی آن جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر با عرضه منابع جدید تأمین آب، می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیازهای آبی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی شود.

این در حالی است که برای سرزمین‌هایی که منابع آبی کمی دارند و از کم‌آبی و خشکسالی‌های مکرر رنج می‌برند، استفاده از پساب‌ها به ویژه در بخش توسعه فضای سبز به عنوان نگرشی در مدیریت منابع آب می تواند تا حد زیادی از فشارها بکاهد.

با این حال نگه‌داشت منابع آبی درون سرزمینی و استفاده مجدد و بازچرخانی آب حائز اهمیت است. تصفیه و استفاده مجدد از پساب می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیازهای آبی در بخش‌های مختلف باشد و این مهم در دنیا به عنوان یک راهکار و فرصت مطرح است.

کد خبر: ۲۸۶٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha