۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
بخش دولتی برای صادرات و خرید حمایتی از دامداران کشور برنامه بدهد
رییس شورای تامین دام زنده کشور در گفتگو با بازار:

بخش دولتی برای صادرات و خرید حمایتی از دامداران کشور برنامه بدهد

رییس شورای تامین دام زنده کشور گفت:صنعت دام به تصمیم اجرایی نیاز دارد؛ یعنی دولت باید ایامی برای صادرات یا خرید حمایتی اعلام کند که دامدار بداند در چنین فصولی دام را می خرند و به تولید خود بپردازد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: در حالی سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است که، فعالان بخش کشاورزی معتقدند تولید کنندگان پای کار هستند و در این میان مهم برنامه های دولت برای رقم خوردن جهش تولید است که زودتر باید توسط دولتمردان ارائه گردد. با این وجود یکی از بخش هایی که می توان گفت کاملا خصوصی است بخش دام کشور است که نقش دولت به عبارتی تنها در جای تصمیم گیری است. در چنین شرایطی است که فعالان این حوزه معتقدند در حال حاضر شرایط برای جهش تولید مهیا نیست و بایستی یکسری زیرساخت ها و بسترها توسط بخش دولتی مهیا گردد تا جهش تولید محقق گردد.

تغییر اعمال در تامین نهاده موجب به حاشیه رفتن دامداران شد

منصور پوریان رییس شورای تامین دام زنده کشور در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: خصوصی ترین صنعت کشور صنعت دام و طیور است که هیچگونه دست دولتی در آن دخیل نیست و همیشه دولت در حد تصمیم گیر و یا حمایت گر وارد بحث دام و گوشت شده است، منتها همیشه در تصمیم گیری یکجانبه گیری در همه دولت ها بوده لذا می بینیم صنایع زیادی که وابستگی تنگاتنگی با سفره مردم دارد دچار نوسان بوده است.

پوریان افزود: صنعت دام اصولا با شرایط اقلیمی گاهی مشکل دار می شود اما دیدیم که در سالیان گذشته غالبا حمایت دولت در بحث نهاده بوده است آن هم در شرایطی که بحث نهاده در صنعت دام ۷۰ تا ۸۰درصد تاثیرگذار بوده است. بنابراین تصمیم گیری هایی که در نهاده ایجاد شد موجب ایجاد شرایط ویژه شد و دامدارانی که توان نگهداری دام ندارد مجبور شدند به حاشیه بروند.

همانطور که برای واردات گوشت برنامه ریزی می شود برای خرید حمایتی و صادرات هم برنامه بدهید

وی با تاکید بر اینکه صنعت دام به تصمیم اجرایی نیاز دارد گفت: یعنی الان دام زیاد است و موجود است اما شرایطی ایجاد شده که دامدار مجبور است دام را عرضه کند اما این موضوع باید دارای یک برنامه شفاف و کامل باشد. به این معنا که ایامی برای صادرات یا برای خرید حمایتی از سوی دولت اعلام شود که تولید کننده بداند در چنین فصولی دام را می خرد و دامدار هم به تولید خود بپردازد.

پوریان خاطر نشان کرد: خرید حمایتی دولت باید به موقع انجام شود اما در صنعت دام که جمعیت ۵ میلیون نفری مشغول اند وزارت جهاد لحظه ای تصمیم گیری می کند. در برنامه هایی که اورژانسی یا لحظه ای می دهند قطعا نمی تواند مردم (دامداران) را مشارکت دهند. در حالی که باید دامدار مشارکت داده شود و برای او برنامه ریزی شود و حتی باید برای سرمایه گذاران نیز شفاف سازی شود که تولید و جهش تولید رقم بخورد. بنابراین مشارکت از جانب وزارتخانه ها باید نه به صورت نمایشی بلکه به صورت واقعی اعلام شود این همان برنامه مدون است که باید همانطور که برای واردات برنامه ریزی می شود برای خریدهای حمایتی و صادرات هم برنامه ریزی شود.

رییس شورای تامین دام زنده کشور:تولید الان زمین گیر شده است چون برنامه ای ندارند در حالی که وقتی دامدار بداند در چه زمانی صادرات و در چه زمانی خرید حمایتی انجام خواهد گرفت دامدار تا به این حد سردرگم نمی ماند که قرار است چه شود

رییس شورای تامین دام زنده کشور با اشاره به اینکه تولید الان زمین گیر شده است چون برنامه ای ندارند گفت: وقتی دامدار بداند در چه زمانی صادرات و در چه زمانی خرید حمایتی انجام خواهد گرفت دامدار تا به این حد سردرگم نمی ماند که قرار است چه شود.

گفتنی است در حوزه تولید گوشت گاو گزارش های جهانی نشان می دهد: 20 درصد تولید جهانی در ایالات متحده رقم می خورد و پس از آن کشورهای برزیل با 18 درصد سهم، چین با 13 درصد، اتحادیه اروپا با 11 درصد، و هند با 7 درصد در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.

کد خبر: ۲۸۵٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha