۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
توافق با ایران برگ برنده  برای بایدن در انتخابات ۲۰۲۴| بعید است توافقی در کار باشد
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق با ایران برگ برنده برای بایدن در انتخابات ۲۰۲۴| بعید است توافقی در کار باشد

«رابرت شاپیرو» : با توجه به کاهش محبوبیت بایدن پس از اعتراضات دانشجویی در آمریکا به نظر می رسد وی خواهان تثبیت اوضاع در خاورمیانه از جمله توافق با ایران باشد تا بتواند حمایت طرفدارانش را جلب کند.

بازار؛ گروه بین الملل: ویدیویی از «جو بایدن» منتشر شده که به نظر می‌رسد در زمین گلف ضبط شده باشد. بایدن در این ویدیو می‌گوید باید با ایران توافق کنیم و باید پیش از ترامپ اقدام کنیم. این ویدیو انعکاس وسیعی داشته و به عنوان نشانه یک توافق قریب الوقوع با ایران در نظر گرفته شده است.
تحلیلگران بر این باورند که عملیات وعده صادق و پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، جلوه ای از قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. بنابراین در آستانه انتخابات امریکا، توافق هسته ای با ایرانِ دارای چنین قدرت موشکی، می تواند برگ برنده زرینی برای بایدن به حساب آید.
از طرفی مهار جمهوری اسلامی و توافق با این کشور از مسیر دیپلماسی، امنیت پایگاه های نظامی امریکا در منطقه غرب آسیا را تضمین کرده و نیروهای نیابتی ایران نیز کنترل خواهند شد. نتیجه دیگر این توافق نیز، تامین امنیت شاهراه‌های انتقال انرژی و کریدورهای ترانزیتی بویژه در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ خواهد بود. این احتمال وجود دارد که به دنبال این توافق، بحران غزه نیز فروکش کرده و به دنبال آن فرآیند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و اعراب مجددا از سر گرفته شود. در نتیجه می توان اذعان داشت همه موارد فوق در راستای منافع ایالات متحده و به طور خاص به نفع بایدن در رقابت انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.


خبرنگار بازار در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*اخیرا ویدئویی منتشر شده است که در آن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مورد رابطه با ایران صحبت می کند. نظر شما در مورد این ویدئو چیست؟
این ویدئو به طور رسمی منتشر نشده و مخاطب بایدن نیز مشخص نیست بنابراین نمی توان بر اساس آن صحبت کرد.

*با توجه به قدرت نظامی ایران که در حمله به اسرائیل مشهود بود، آیا ممکن است بایدن برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش کند تا بتواند برگ برنده ای در انتخابات ۲۰۲۴ داشته باشد؟
بایدن از ابتدای ورود به کاخ سفید در تلاش بود با ایران در مورد مسئله هسته ای آن به توافق برسد. با توجه به کاهش محبوبیت وی پس از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های آمریکا به نظر می رسد بایدن خواهان تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه از جمله توافق با ایران باشد تا بتواند حمایت طرفداران خود در امریکا را جلب کند.

*برخی کارشناسان بر این باورند که مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه از طریق دیپلماسی، امنیت پایگاه های آمریکا در منطقه غرب آسیا و کنترل نیروهای نیابتی ایران را تضمین می کند. ارزیابی شما چیست؟
اگر ایالات متحده امریکا بتواند با ایران از طریق دیپلماسی به توافق دست یابد که بسیار دشوار و در مقطع کنونی بعید است، ثبات در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی تامین خواهد شد. اما در این مسیر هم جمهوری اسلامی ایران و هم ایالات متحده امریکا با موانع متعددی مواجه هستند که امکان رسیدن به توافق را بسیار سخت می کند. بسیاری از امریکایی ها – سیاستمداران و مردم - خواهان برقراری ارتباط با ایران نیستند از طرفی امریکا جهت برقراری ارتباط با ایران باید کشورهای خلیج فارس و اسرائیل را متقاعد کند. جمهوری اسلامی ایران نیز هم در صحنه داخل – مخالفت سیاستمداران و مردم - و هم در صحنه بین الملل مخالفان زیادی برای برقراری روابط دیپلماتیک با واشنگتن دارد. در صورت قرار داد و توافق میان واشنگتن و تهران امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی افزایش می یابد.

*آیا می‌توان گفت که همه موارد در راستای منافع آمریکا و به‌ویژه بایدن در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود. ارزیابی شما چیست؟

با توجه به این ارزیابی، توافق با ایران در راستای منافع ملی امریکا خواهد بود اما جمهوری اسلامی ایران نیز منتفع خواهد شد. ایران اکنون تحت تحریم های شدید بین المللی قرار دارد. اگر مسئله هسته ای ایران به نحوی که طرفین راضی باشند حل شود، تحریم ها برداشته شده و اقتصاد ایران می تواند نفس بکشد. بنابراین توافق و حل مسائل از طریق دیپلماتیک نه تنها در راستای تامین منافع طرفین بلکه در راستای اهداف کشورهای خاورمیانه که به دنبال ثبات و آرامش هستند نیز خواهد بود.

کد خبر: ۲۸۵٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha