۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
احیای برجام در سایه تقویت ایران و نیاز فوری آمریکا

احیای برجام در سایه تقویت ایران و نیاز فوری آمریکا

بایدن همچنان به احیای برجام یا توافقی دیگر با ایران هرچند به صورت نمایشی می اندیشد تا از آن در انتخابات به نفع خود بهره برداری کند و سیاست خاورمیانه‌ای خود را از خطر فروپاشی رهایی بخشد.

به گزارش بازار این روزها با لو رفتن یک فایل تصویری از جو بایدن که در آن به وضوح از ضرورت توافق با ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سخن می گفت بار دیگر موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام جدید بر سر زبان ها افتاده است. هرچند پیشتر نیز اخباری از مذاکرات میان مقامات ایرانی و آمریکایی با واسطه و بدون واسطه به گوش می رسید اما شکل گیری تحولات پرسرعت چند ماه اخیر و تغییر در فهم عمومی از موازنه میان قدرت ها در خاورمیانه و نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شایعات و اخبار پیرامون روابط ایران و آمریکا دامن زده است.

آن چه تقریبا در میان معادلات پیچیده خاورمیانه واضح تر شده است نیاز روزافزون ایالات متحده به توافق با ایران است به گونه‌ای که هرگونه توافق احتمالی چه به صورت ظاهری و چه به صورت واقعی می تواند به عنوان برگ برنده در رقابت های انتخاباتی در پیش ایالات متحده مطرح شود.
به نظر می رسد از زمان پاره کردن برجام توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق و نامزد جمهوریخواه این دوره موضع ایالات متحده در برابر ایران نه تنها تقویت نشده بلکه تضعیف نیز شده است.
رسیدن فروش نفت ایران به میزان روزهای بدون تحریم درحالیکه که نفت نیز در کانال هشتاد دلاری خرید و فروش می‌شود میزان فشار تحریم را به میزان قابل‌توجهی کاسته است. شاید گفته شود بخش عمده فروش نفت ایران همچنان به چین است اما باید توجه پاشت روابط میان ایران و چین از گذاشته محکم تر و رقابت های میان چین و آمریکا چالش آمیزتر و در نتیجه نفوذ آمریکا در کاستن از خریدهای نفتی چین از ایران کمتر شده است.
در کنار معادلات نفتی که به سمت ایران چرخیده جایگاه و نفوذ و روابط منطقه ای ایران نیز توسعه یافته است. ایران روابط اقتصادی بیشتری با همسایگان خود برقرار و روابط تیره خود با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را نیز عادی کرده است. سطح روابط ایران با عربستان سعودی درحال حاضر در حدی است که این کشور تلاش می کند در میانه ایران و آمریکا به ایفای نقش بپردازد و از هرگونه همکاری با ایالات متحده که خشم ایران را برانگیزد پرهیز می کند.
بنابراین پاره کردن برجام و تداوم روابط خصمانه منافع ایالات متحده را تامین نکرده و به دلیل سیاست تهران در تخریب ساختارهای آمریکا در منطقه با خطر نیز مواجه کرده است. به همین دلیل است که جو بایدن همچنان به احیای برجام یا توافقی دیگر با ایران هرچند به صورت نمایشی می اندیشد تا از آن در انتخابات به نفع خود بهره برداری کند و سیاست خاورمیانه‌ای خود را از خطر فروپاشی رهایی بخشد.

کد خبر: ۲۸۵٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha