۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
اقتصاد دولتی چگونه بلای جان کارگران شد؟
یادداشت؛

اقتصاد دولتی چگونه بلای جان کارگران شد؟

تبریز- «حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را کارگران تشکیل می‌دهند، با اینکه کارگر شریف است اما آنها در مضیقه هستند» این جمله بخشی از یادداشت علی عبدالهی فعال رسانه ای برای بازار است.

علی عبدالهی؛ بازار: حالا حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را کارگران تشکیل می‌دهند، به عبارتی حدود ۱۰ میلون نفر در ایران از طریق شغل شریف کارگری برای خود و خانواده‌شان روزی حلال کسب می‌کنند که جمعیتی قابل توجه است.

اما آنچه همیشه در کشور ما مورد بحث بوده و صرفا در مناسبت‌هایی همچون روز کارگر به سرتیتر سخنرانی مسئولان تبدیل می‌شود، بهبود معیشت کارگران و افزایش حقوق‌شان است.

برای مثال امسال حقوق کارگران پس از کش و قوس‌های فراوان ۳۵ درصد افزایش یافت اما با آغاز سال جدید نرخ ارز هم دقیقا به همان اندازه اوج گرفت و در واقع بسیاری از تحلیلگران حوزه سیاسی بر این باورند که دولت در پی جبران افزایش حقوق کارگران از جیب خود آن‌ها است.

در نگاهی کلان‌تر اما آنچه باعث تضعیف قشر کارگری شده، دولتی‌بودن اقتصاد در ایران است که به مرور زمان باعث ضعیف‌شدن بخش خصوصی شده و ضعف بخش خصوصی نیز، تعدیل گسترده کارگران، به کارگیری با کمترین حقوق و مزایا را به دنبال داشته است.

حال مهم‌ترین خواسته و مطالبه کارگران از دولتمردان، اصلاح میزان افزایش حقوق به نسبت تورم واقعی جامعه، رهایی اقتصاد از دام دولت و سپردن آن به مردم است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در پیام آغازین سال مورد تاکید قرار دادند، جهش تولید با مشارکت مردم امکان‌پذیر است و تحقق این این هدف کلان، صرفا با خصوصی‌سازی اقتصاد و تقویت تولیدکنندگان و کارگران میسر است.

کد خبر: ۲۸۵٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha