۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
آیا زیان انباشته شرکت سایپا خودرو جبران پذیر است؟
تحلیل جامع سهام خساپا

آیا زیان انباشته شرکت سایپا خودرو جبران پذیر است؟

وضعیت بنیادی شرکت سایپا نابسامان است؛ اما با برنامه ریزی درست، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه و مدیریت فروش میتوان نرخ زیان دهی را طی چند سال آتی به سمت مثبت حرکت داد.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی شامل گستره‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری فعالیت می‌کنند. مجموعه شرکت‌هایی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت هستند. اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می‌زند. فضای صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده که هر روز یکی از شرکت‌های بزرگ در این عرصه از میدان خارج می‌شود. تولید خودرویی با کیفیت و ارزان، در رفاه مردم و همچنین اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا میکند؛ پس در نتیجه، تحرکات صنعت خودرو سازی حائز اهمیت میباشد و در ادامه به تحلیل تکنیکال و به اختصار بنیادی شرکت سایپا خودرو میپردازیم.


معرفی شرکت
گروه سایپا توان تولید حدود ۱ میلیون دستگاه را در ۶ سایت خودروسازی خود دارد که ۴ کارخانه (سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن و بن رو) به تولید خودرو های سواری و ۲ کارخانه (سایپا دیزل و زامیاد) به تولید خودرو های تجاری سبک و سنگین تخصیص داده شده است. ۱۵ شرکت در حوزه تولید قطعات در زنجیره تامین گروه سایپا بوده و بیش از ۵۰ درصد نیازمندی های این گروه را تامین میکنند. ارزش بازار شرکت سایپا خودرو در بورس، مبلغ ۵۴ هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۲۱ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با مالکیت ۳۳ میلیارد سهم و با ۱۶.۸ درصد از کل ۱۹۵ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت سایپا خودرو است. پس از آن، سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران با مالکیت ۳۳ میلیارد سهم و با ۱۶.۸ درصد در جایگاه دوم، صندوق حمایت و بازنستگی کارک فولاد با مالکیت ۲۸.۴ میلیارد سهم و با ۱۴.۵ درصد در جایگاه سوم و شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان با مالکیت ۱۹ میلیارد سهم و با ۹.۷ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت سایپا خودرو قرار دارد. شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در راستای ارتقاء جایگاه شرکت و افزایش ثروت سهامداران از طریق شناسایی فرصت های سرمایه ‌گذاری و مدیریت پرتفوی در بازار سرمایه به صورت فعال سرمایه گذاری میکند.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۰ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۳۶ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۶۲ درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۹ هزار و ۶۵ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۴۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷۸ درصد افزایش یافته است. هزینه ‌های عمومی و اداری شرکت نیز در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۴ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۶۴ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸۱ درصد افزایش یافته است. اگر بخواهیم سه متریک فروش ناخالص، بهای تمام شده و هزینه های اداری را با یکدیگر مقایسه و شاخص سازی کنیم، میتوانمی بگوییم که هزینه مواد اولیه یا همان بهای تمام شده تولیدات نرخ رشد بیشتری نسبت به کل فروش دارد و هزینه های اداری مانند حقوق و دستمزد و هزینه امورات اداری هم مانند بهای تمام شده، از فروش جلوتر حرکت میکند و شیب تند تری برای افزایش دارد. در نهایت، زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۵۰ درصد و نسبت به دو سال گذشته اش (۱۳۹۹) به میزان ۱۴۳ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد روند زیان دهی شرکت رو به رشد بوده و به صورت مداوم بر روی هم انباشت میشود. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۲ با افزایش ۱۶۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان به ثبت رسید که از رقم کل یکسال ۱۴۰۱ نیز فراتر رفته است و رشد زیان در سال ۱۴۰۲ را هم تایید میکند.


نسبت قیمت به درآمد
خساپا در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۷۲ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۲.۷ کرده است. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۳ تومان، در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰ تومان، در درسال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۲ تومان است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز شرکت مبلغ ۵۰ تومان زیان را به ثبت رساند. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد، بیش از ۸۰ درصد تورم و همچنین میانگین دلار ۶۴ هزار تومانی در پایان سال ۱۴۰۲، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم خساپا حداقل ۷۲ تومان زیان (۱۴ هزار میلیارد تومان) با p/e منفی ۳.۸ برآورد میشود؛ اما با مدیریت حرفه ای منابع و فروش میتوان نرخ زیان دهی را طی چند سال آتی به سمت مثبت حرکت داد و حتی در سال 1404 نیز زیان را کاهشی کرد.

زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۵۰ درصد و نسبت به دو سال گذشته اش (۱۳۹۹) به میزان ۱۴۳ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد روند زیان دهی شرکت رو به رشد بوده و به صورت مداوم بر روی هم انباشت میشود. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۲ با افزایش ۱۶۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ اما با مدیریت حرفه ای منابع و فروش میتوان نرخ زیان دهی را طی چند سال آتی به سمت مثبت حرکت داد و حتی در سال 1404 نیز زیان را کاهشی کرد.


تحلیل تکنیکال خساپا
قیمت سهام خساپا در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار بورس، توانست با افزایش ۱۴۵ درصدی از کف ۱۶۰ تومان به ۳۹۰ تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف، با ۴۸ درصد ریزش مواجه شد و از محدوده ۲۰۰ تومان مجددا ۳۷ درصد رشد کرد که در حال حاضر در محدوده ۲۸۰ تومان معامله میشود. قیمت با حفظ حمایت معتبر ۲۸۰ تومان میتواند تا اولین هدف ۳۹۰ تومان رشد کند که اهداف ۶۰۰ و ۷۶۰ تومان را برای قیمت سهم متصور هستیم. اگر حمایت ۲۸۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۲۲۰ تومان در دسترس خواهد بود و بنظر میرسد رسیدن به محدوده قوی ۲۲۰ تومان میتواند فرصت خوبی جهت خرید، میانگین گیری نقطه خرید و یا جابجایی سهم های خودرویی باشد.

آیا زیان انباشته شرکت سایپا خودرو جبران پذیر است؟


سخن پایانی
غم انگیز است که هنوز استراتژی معینی برای صنعت خودروی ایران وجود ندارد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک، سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویا های آینده شان می پرورانند. شرکت سایپا خودرو اصلا وضعیت بنیادی خوبی ندارد و نرخ زیان دهی آن سال به سال در حال افزایش است و نکته دردناک اینکه مبلغ زیان انباشته شرکت به اندازه نصف ارزش بازار سهم در بازار است و این نشان میدهد رقم زیان بسیار زیاد است؛ البته همانطور که گفته شد، با کاهش هزینه های اضافی و مدیریت نرخ فروش میتوان زیان دهی شرکت را به سمت مثبت و سودسازی حرکت داد.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha