به گزارش بازار، «معیشت خانواده سینما بسته به چرخه اقتصادی اکران است، اگر فیلم تولید شود و فروش نداشته باشد سینمادار و پخشکننده متضرر میشوند.» این جملات دلایلی است که برای شکست اقتصاد سینما گفته میشد. در حالی که بسیاری معتقد بودند موفقیت سینما در گیشه ۱۴۰۲ یک اتفاق موقت است، رکوردهای فروش سینما در سال ۱۴۰۳ نیز بهبود پیدا کرد.
اکران نوروزی سینما تنها تا پایان روز نهم فروردین ماه بهاندازه فروش اکران نوروزی سال گذشته تا پایان ماه فروردین مخاطب داشته است.
پیش از این سینمای ایران در سال ۱۴۰۱، ۱۴ میلیون و ۲۵۸ هزار نفر مخاطب داشت که این عدد در سال ۱۴۰۲ تا ۲۶ میلیون و ۹۴۵ هزار نفر رشد پیدا کرد که از این عدد سهم مخاطب سینما تا پایان فروردین ماه تنها به ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر رسیده بود.
فروش نوروز ۱۴۰۳ سینما تا کنون و با گذشت تنها ۹ روز از ماه فروردین به بیش از ۷۷ میلیارد تومان رسیده تا ۱ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در این بازه زمانی به سینما بروند.
اقتصاد سینما میتواند هنر هفتم را زنده نگه دارد، اما اگر این اقتصاد مربوط به تعداد محدودی از آثار سینمایی باشد قطعا سود سینما تنها میان عوامل و پخش کننده همان آثار تقسیم خواهد شد، از طرفی هم سینمادار برای سود بیشتر سئانس بیشتری را در اختیار این آثار قرار خواهد داد.
برخی تهیهکنندگان معتقدند که «وقتی سلیقه مخاطب به سمت آثار کمدی بیشتر از دیگر گونههای سینما است، ظرفیت بیشتر اکران و البته ساخت بیشتر این آثار طبیعی و اجتناب ناپذیر است چراکه موفقیت در گیشه برای سازنده ملاک است.»از طرفی محمد ساسان مدیر تولیدات سینمایی سوره میگوید که «اگر قرار باشد همه کمدی بسازند چون در گیشه موفق است با مرگ دیگر ژانرها در سینما مواجه خواهیم شد و دیگر سینمای کاملی نخواهیم داشت.»
تنوع اکران و آثار روی پرده میتواند تمامی مخاطبین با سلیقههای مختلف را به سینما بکشاند، از طرفی باید برای جلوگیری از مرگ ژانرهای سینمایی ضمن تولید جذاب در هر ژانر فکری برای پخش درست آثار داشت تا هر اثر به مخاطب مخصوصش برسد.
نظر شما