۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
سردی بورس با خروج پول های داغ| جریان از دو مسیر متضاد می گذرد
بازار گزارش می دهد؛

سردی بورس با خروج پول های داغ| جریان از دو مسیر متضاد می گذرد

خروج پول از صندوق های درآمد ثابت و همچنین انحراف نقدینگی این پول از بازار سهم به سمت سایر بازارها همه معاملات را بهم ریخته است.

حامد شایگان؛ گروه بورس: بازارهایی که نقش سپر تورمی را بازی می‌کنند و معمولا زمانی پول را به سمت خودشان می‌کشند که انتظار تورمی افزایش پیدا می‌کند. خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و احتمالا تبدیل شبه پول به پول می‌تواند نشانه‌ای قطعی‌تر از این باشد که بازهم انتظار تومی افزایش پیدا کرده و پول داغ را به جریان انداخته است. اگر جو داغ طلا و ارز هفته ی بعد نیز تداوم پیدا می‌کند، می‌توان با قطعیت گفت دوران ثبات به سر رسید و همه ی بازارها دچار یک رشد می‌شوند. البته احتمالا به هر قیمتی شده تا انتخابات مجلس تلاش خواهد شد جلوی رشد زیاد گرفته شود.

آخر هفته ی گذشته تنش نظامی بین ایران و پاکستان باعث شد تا فاکتور نگرانی و ترس در بازارها افزایش پیدا کند. به همین دلیل قیمت انواع ارز در بازار افزایشی شد و نگرانی از تاثیر منفی این درگیری‌ها در بورس بوجود آمد. این تنش در نهایت فروکش کرد و نگرانی‌ها کاهش پیدا کرد.

شهیر محمدنیا معتقد است که خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد، دو علت باعث اصلی ریزش شاخص کل بورس شده ابلاغیه تغییر نرخ خوراک پالایشی ها و بی اعتمادی به بورس و عملکرد است. از طرف دیگر در حال حاضر شاخص کل بورس یک گارد نزولی آغاز کرده، اما با توجه به اینکه به خط روند نزدیک شده انتظار می رود یک واکنش مثبت نشان دهد و فیلرسوینگ کامل نشود و بعد از آن شاهد آغاز یک روند صعودی باشیم

انتشار گزارش‌ها همواره توانایی ایجاد تحرک در بازار را دارد هرچند این تحرک چندان بلند نباشد. اساسا رشدهای بلند در بورس با دید آینده‌نگرانه صورت می‌گیرد تا گذشته‌نگر اما در هر صورت انتشار اطلاعات مالی خصوصا، اطلاعات شرکت‌هایی که شفافیت کمتری دارند، می‌تواند بهانه ای برای خرید باشد. در هفته جاری رو گزارش‌های منتشره می‌تواند کمی تحرک در بازار ایجاد کند.

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد، گفت: دو علت باعث اصلی ادامه دار شدن ریزش شاخص کل بورس ناشی از ابلاغیه تغییر نرخ خوراک پالایشی هاست، اما سه پالایشگاه بزرگ امروز ابلاغیه دادند که از این تغییر نرخ تاثیر چندانی نمی گیرند. در واقع ابلاغیه روی پالایشگاه هایی که بنزین تولید نمی کنند تاثیر نمی پذیرند. همچنین عامل دوم ریسک های سیاسی هستند که در تمام بازار تاثیر گذاشته شده است.
او با تاکید بر اینکه از زمانی که جنگ در فلسطین و اسرائیل آغاز شد برخی روی خرید تمرکز کرده اند، افزود: به همین دلیل می توان گفت که در سال ۲۰۲۴ بازار طلا صعودی باشد. زیرا به عنوان یک دارایی ایمن می تواند از ریسک ها بدور باشد. به همین دلیل سرمایه گذاری ایرانی روی این بازار مهم است.

پیش بینی بورس در زمستان ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که در حال حاضر شاخص کل بورس یک گارد نزولی آغاز کرده، اما با توجه به اینکه به خط روند نزدیک شده انتظار می رود یک واکنش مثبت نشان دهد و فیلرسوینگ کامل نشود و بعد از آن شاهد آغاز یک روند صعودی باشیم

محمدنیا با تاکید بر اینکه امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران از لیست سیاه آف ای تی اف خارج شد، اظهار کرد: در واقع قبلا دو بند مانع از خروج ایران از لیست سیاه شده بود که اخیرا این مسأله حل شده است.
او درباره پیش بینی بورس در زمستان ۱۴۰۲ تصریح کرد: در حال حاضر شاخص کل بورس یک گارد نزولی آغاز کرده، اما با توجه به اینکه به خط روند نزدیک شده انتظار می رود یک واکنش مثبت نشان دهد و فیلرسوینگ کامل نشود و بعد از آن شاهد آغاز یک روند صعودی باشیم.

جریان پول در دو مسیر متضاد
این جریان پول دو دسته شده؛ دسته اول دل به دریای نوسانگیری و نوسان بازی زده و سراغ گروه‌هایی نظیر خودرو یا سهم‌های کوچک و با محوریت پروژه و سفته بازی می‌رود. دسته دوم که معتقدیم هم جریان قوی‌تر و هم حجم قوی‌تری را دارد سراغ سهم‌های بنیادی بازار رفته و احتمالاً طی روزهای آتی رد پای پول‌های بزرگتر را در سهم‌های بزرگ و درشت بازار یا افزایش صدور صندوق‌های سهامی بزرگ و اهرمی شاهد خواهیم بود.

در ادامه افت شاخص کل بورس عدم توانایی جذب سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مولد و ضد تورمی نظیر بازار سرمایه اتفاق افتاده و نسبت به این موضوع باید اذعان داشت که تنها راه نجات از این شرایط گرفتار شده این است که شرکت‌ها شفاف سازی دقیق و مشخص و روشنی داده و اثرات مصوبه نرخ خوراک پالایشی ها را شفاف کنند

در شرایطی که تورم جاری کشور کمتر از ۴۰ نمی‌شود، تراز تجاری رکورد منفی بودن را شکسته و رکود و جریان چاپ پول نیز ادامه دارد و ما در فضای تحریم و عدم افزایش درآمدها هستیم، از این رو به نظر سرکوب نرخ ارز چیزی جز فشرده شدن فنر آن نیست جایی این فنر چه با تحریک ریسک‌های سیاسی و چه با تحولات اقتصادی باز می‌شود.

اتفاقی که اخیرا در خروج پول از صندوق‌های ثابت و ورود آن به بازارهایی نظیر سکه و خودرو ارز و این موارد شاهد هستیم تازه مقدمه و شروع طوفانی است که احتمالاً در پیش است. برای نمونه عدم توانایی جذب سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مولد و ضد تورمی نظیر بازار سرمایه از بین رفت. در پایان نسبت به این موضوع باید اذعان داشت که تنها راه نجات از این شرایط گرفتار شده این است که شرکت‌ها شفاف سازی دقیق و مشخص و روشنی داده و اثرات این مصوبه را شفاف کنند.

علی‌رغم این که اکثر نمادهای بورسی در ۱۰ هفته های گذشته همپای دلار و صندوق‌های اهرمی رشد نکرده بودند، اما جو منفی حاکم شده در بازار، باعث شد هفته گذشته شاهد رنج منفی در اکثر نمادها باشیم. در واقع هم گام با معامله‌گران کوتاه مدت که در نمادهای پرتراکنش (خصوصا صندوق های اهرمی) اقدام به فروش کردند، برخی معامله گران در نمادهای کم تراکنش هم اقدام به رنج منفی کردند. به دلیل اینکه قیمت‌های آخرین معاملات از قیمت‌های پایانی پایین‌تر بود، شاخص کل و شاخص هم وزن منفی خاصی نخوردند.
در حال حاضر دلار در حال همراه کردن خود با تورم کشور و به نوعی منطقی کردن خود است. دلار آزاد همواره به دلار نیما حتی سایر بازارها جهت می‌دهد دولت در نقش حاکمیت می‌تواند نقش تماشاچی و نظاره‌گر بودن خود را تکرار کند. به همین دلیل سرنوشت بازار سهام بسیار پیچیده شده و به سادگی نمی توان آینده بازار را پیش بینی کرد.

کد خبر: ۲۶۹٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha