۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
چرا شاخص ۵ درصد در کارتریج های لیزری مهم است؟

چرا شاخص ۵ درصد در کارتریج های لیزری مهم است؟

امروز در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم ۵درصد پوشش در کارتریج های لیزری اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم

بازار: اگر شما هم مثل ما در مورد این موضوع کنجکاو هستید و می خواهید بیشتر درباره این ویژگی بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که خودتان هم ممکن است انتظار داشته باشید، یک صفحه چاپی با پوشش ۵٪ ، احتمالا دارای رنگ های بسیار کمتر و یا مناطق سایه دار کمتری است. همچنین، توجه داشته باشید که برای چاپ عکس‏ها، از جوهر و تونر بسیار بیشتری استفاده خواهد شد. شاید چیزی حدود پوشش ۸۰٪ صفحه.

آنها این اعداد را براساس «پوشش صفحه» محاسبه میکنند. این عبارت به این معنی است که اگر آن قسمت‌هایی از مساحت یک قطعه کاغذکه روی آن چاپ انجام گرفته است، به اندازه یک بلوک فشردهشود، مساحت آن برابر با ۵ درصد از مساحت کاغذخواهد بود.

البته این موضوع حائز اهمیت است که بیشتر اشخاصی که با پرینتر و کارتریج سرکار ندارند از این مغهوم بی اطلاع هستند و این مقاله برای شمایی که با پرینتر و چاپ سروکار دارید اهمیت بالایی دارد.

در هر دستگاه پرینتر یک بخشی وجود دارد برای شمارش تعداد صفحات چاپ شده در آن دستگاه ، به طور کلی معنی این جمله به این معناست که اگر در چاپ صفحه ای مطلب شما به ۵ درصد پوشش از صفحه A۴ برسد از شمارنده دستگاه یک برگ کسر می شود

برای درک بهتر این موضوع یک مثلا بزنیم

مثلا کارتریج ۸۵A با پوشش ۵ درصد ظرفیت چاپ ۱۶۰۰ صفحه را دارا می باشد.

حال سوالی که پیش می آید این است که این ۵ درصد چگونه محاسبه میشود؟

شما اگر در یک برگه A۴مطلب شما ۸ خط نوشتاری باشد یک برگ ازظرفیت ۱۶۰۰ برگ کاسته می شود و در صورتی که از ۸ خط نوشتاری بیشتر شود با توجه به اینکه یک صفحه پرینت از دستگاه شما خارج می شود اما به میزان تونر کمسر شده از کارتریج شما تعداد صفحات بیشتر از میزان ظرفیت چاپ کارتریج شما کاسته می شود.

فرض کنید همین کارتریج را دو شخص با کاربردهای متفاوت خریداری کردند.

شخص اول از این کارتریج برای چاپ اسناد و متون سیاه و سفید استفاده می کند و شخص دوم بیشتر برای چاپ عکس و یا طرح های مهندسی شده از این از این کارتریج استفاده می کند.

در اینجا کاملا مشخص است که کارتریج شخص اول براساس چاپ هایی که انجام می دهد طول عمر بیشتری نسبت به شخص دوم دارد،چون شخص دوم با هر بار چاپ مقدار بیشتری نسب به شخص اول استفاده می کند.

با این مثال بیشتر درک خواهیم کرد که چاپ چقدر در طول عمر کارتریج تاثیر می گذارد.

چرا شاخص ۵ درصد در کارتریج های لیزری مهم است؟

کاغذ با پوشش ۵ درصد چگونه به نظر می رسد

ممکن است فکر کنید که پوشش ۵ درصد، پوشش زیادی به نظر نمیآید و فقط یک استاندارد است که برای تمام تولیدکنندگان پرینتر تعیین شده تا بازدهی کارتریج ها را به این وسیله بیان کنند. برای اینکه ایده بهتری در مورد پوشش ۵٪ صفحه به شما بدهیم، نگاهی به شکل زیر بیندازید:

چرا شاخص ۵ درصد در کارتریج های لیزری مهم است؟

پوشش صفحه فقط به این دلیل مطرح میشود که به شما یک ایده کلی در مورد حداکثر تعداد صفحاتی بدهد که یک کارتریج میتواند چاپ کند و نه تعداد دقیق آن نیست.

تا اینجا مقاله با اصطلاح ۵ درصد پوشش آشنا شدید

در ادامه با مواردی که باعث کاهش طول عمر کارتریج و یا پرینتر می شود بیشتر آشنا می شوید

مواردی که باعث پایین آمدن طول عمر کارتریج و یا خالی شدن سریع آن می شود:

کارهایی که باعث می شود کارتریج شما زودتر به اتمام برسد و یا خراب بشود به شرح ذیل می باشد

فونت نوشتاری: هر چقدر فونت نوشتاری شما نازک و کوچک باشد برای چاپ تونر کمتری استفاده می شود.

همیشه سعی کنید از فونت های استاندارد با سایز مناسب استفاده کنید

میزان پرینت:مقدار پرینت شما در طول عمر کارتریج نقش به سزایی دارد. اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که برای هر موضوعی از پرینتر استفاده می کنید ، این موضوع به شدت طول عمر پرینتر شما را کاهش می دهد.

کارتریج ۷۳۷ کانن

آنچه که بسیاری از مردم نمیدانند این است که زمانی که صحبت از مصرف تونر میشود، صفحاتی که در هر دو طرف چاپ میشوند، در واقع دو صفحه به شمار میآیند. این ممکن است به نظر شما عادی باشد، اما صاحبان پرینترها عموما تنها تمایل به شمارش تعداد صفحاتی دارند که از روی بستههای کاغذ برمیدارند. این تعداد، شمار صفحاتی را که استفاده کردهاند به آنها میدهد، اما تنها زمانی که آن را دو برابر کنند، برآوردی از تعداد واقعی کاغذهای چاپ شده به دست میآید. چاپ دوطرفه همچنین به این معنی است که کاغذ باید فاصلههای زیادی را به سمت عقب برگردد. در حالیکه کاغذ در حال چرخش است، فرآیند چاپ هنوز فعال است. این بدان معناست که هنگام چاپ دوبلکس، قطعات چاپ و کارتریج شما بیش از مدت زمان لازم برای چاپ دو صفحه فعال هستند.

کارتریج سامسونگ ۱۰۱s

رطوبت بالا:چاپ ، ترکیبی از نیروهای مکانیکی و شیمیایی است. هر دوی فرایندهای مکانیکی و شیمیایی نیاز به شرایط مناسب دارند. حتی اگر فرآیند تولید پرینتر و کارتریج شما به گونهای باشد که برای کار در شرایط مختلف مناسب باشند، باز هم رطوبت بالا عاملی است که میتواند کارهای آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، اگر پرینتر خود را در یک اتاق با رطوبت بالا قرار داده و یا در محلی با رطوبت بیش از حد زندگی میکنید، کارتریج شما ممکن است عملکرد تخمین زده شده را برآورده نکند.

تونر به اتمام نرسیده، اما کارتریج به آخر کار خود رسیده است:

همانطور که قبلا ذکر شد، عملکرد کارتریج تونر، تخمینی بر اساس شرایط بهینه است. برخی از اجزای موجود در داخل کارتریج شامل تیغههای تمیز کننده (بلید)، فوتوکونداکتورها (مگنت) و دولوپرها هستند. گاهی اوقات زمانی که شرایط بهینه در دسترس نیست، یک یا چند جزء در کارتریجهاممکن است قبل از اینکه تونر به اتمام برسد، از بین بروند. مثال خوبی از این مورد را میتوان برای کاربرانی که تعداد زیادی پاکتو یا دیگر رسانههای باریک را چاپ میکنند مشاهده کرد. این نوع از چاپ قبل از همه چیز باعث فرسودگی درام میشوند، بطوری که تونر در کارتریج موجود است، اما کارتریج دیگر نمیتواند چاپ کند.

سرویس پرینتر:برای اینکه کیفیت چاپ خوبی داشته باشید بهتر است که هر چند وقت یکبار دستگاه پرینتر خود را سرویس کنید تا در مرور زمان پرینتر شما دچار نقص فنی نشود.

نکته مهمی که میشه در این زمینه به آن اشاره این است که کارتریج های لیزری قابل شارژ هستند اما بیشتر از سه بار شارژ انجام ندهید زیرا به دستگاه پرینتر شما آسیب می زند.

بازدهی بر اساس تعداد صفحه

عبارت «بازدهی براساس تعداد صفحه» روی بسته‌بندی‌های کارتریج تونرها یا جوهر درج شده، در کنار این عبارت، مفهوم «چرخه کار (duty cycle)» نیز روی قطعه‌های قابل تعمیر و نگهداری حک شده است. این دو عبارت درباره میزان تونر یا جوهر نیستند، بلکه طول عمر آن‌ها را براساس تعداد صفحه‌ها یا دوره‌های چاپی نشان می‌دهند.

این عبارت‌ها به شما نشان می‌دهند که کارتریج تونرتان تا چه میزان صفحه پرینت می‌گیرد و در نتیجه متوجه طول عمر آن‌ها می‌شوید. با این آگاهی قبل از پایان یافتن عمر کارتریج تونر، نسبت به شارژ یا تعویض آن اقدام می‌کنید. یا اگر قطعه شما نیاز به تعمیر و رسیدگی دارد با استفاده از مفهوم چرخه عمر نسبت به تعمیر آن اقدام خواهید کرد.

کارتریج ۷۲۵ کانن

امیدواریم که با مطالعه این مطلب مفهوم بازدهی کارتریج و پوشش ۵٪ صفحه، کمیروشن تر شده باشد. اگر به یاد داشته باشید که میزان کارکرد فقط به عنوان یک راهنما محاسبه میشود و به نحوه محاسبه آن و شکل مصرف روزمره خودتان دقت کنید، احساس بدی در مورد تفاوت میان عملکرد واقعی کارتریج و ادعای سازنده آن نخواهید داشت.

کد خبر: ۲۶۱٬۵۴۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha