۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
دلیل نام گذاری گیربکس خورشیدی چیست ؟

دلیل نام گذاری گیربکس خورشیدی چیست ؟

گیربکس خورشیدی یک مدل مقاوم و پرقدرت از گیربکسها میباشند که به واسطه طراحی و ساختار خاصی که دارد در بیشتر صنایع و فعالیت های خاص و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد .

گیربکس خورشیدی چیست ؟

بازار: اصلی ترین دلیلی که به این مدل از گیربکس ها ، گیربکس خورشیدی میگویند ساختار و نحوه چیدمان دنده های درون دستگاه میباشد . در این مدل ، یک چرخ دنده اصلی در مرکز محور قرار گرفته و سایر دنده ها در اطراف آن نصب میشوند ؛ این شباهت ساختاری به منظومه شمسی دلیل نامگذاری میباشد . هرچند ممکن است آن را با اسم های دیگری مانند گیربکس سیاره ای ، گیربکس دنده خورشیدی نیز بشناسید .

به طور کلی این گیربکس توانایی بالایی در تولید گشتاور مقدار زیاد دارد از همین رو به راحتی میتوان از آن در صنایع و فعالیت های سنگین استفاده کرد البته که باید در نظر داشت همانطور که گشتاور زیادی میتواند تولید کند ، سرعت را نیز کاهش میدهد . پس در نتیجه میتوان گفت این گیربکسها را در حوزه هایی میتوان به کاربرد که گشتاور حرف اول را میزند نه سرعت .

البته یکی از مهمترین ویژگی های این گیربکسها این است که به صورت کامل میتوان با مشخص کردن این که کدام قطعات محرک و کدام متحرک هستند یتوان نوع خروجی را مشخص کرد .

نوع دنده ها و جنس آنها ، در گیربکس سیاره ای به گونه ای است که به تنهایی باعث افزایش قدرت و تحمل دستگاه در برابر فشار و بارهای تحمیلی میشوند . این دنده ها حالت مارپیچ داشته و به همین دلیل میتواند بارهای تحمیلی را در تمام سطوح پخش کند و سطوح تماس را افزایش دهد ، در نتیجه مقاومت دستگاه بالاتر رفته و میتواند در سیستم های سنگین فعالیت کند .

گیربکس خورشیدی میتواند در پنج حالت فعالیت کند :

  • کاهنده : قفسه ثابت ، رینگ متحرک ، خورشیدی محرک ( دارای جریان عکس )
  • کاهنده : قفسه متحرک ، رینگ ثابت ، خورشیدی محرک ( دارای جریان هم جهت)
  • کاهنده : قفسه متحرک ، رینگ محرک، خورشیدی ثابت ( دارای جریان هم جهت)
  • افزاینده : قفسه ثابت، رینگ محرک ، خورشیدی متحرک ( دارای جریان عکس)
  • افزاینده : قفسه متحرک، رینگ ثابت، خورشیدی متحرک ( دارای جریان هم جهت)
  • افزاینده : قفسه متحرک ، رینگ متحرک ، خورشیدی ثابت ( دارای جریان هم جهت)

عملکرد گیربکس سیاره ای یا خورشیدی

همانطور که در بالاتر گفته شد ، قطعات متحرک ، محرک و ثابت براساس نوع خروجی متغیر است پس نمیتوان یک فرایند مشخص برای فعالیت این دستگاه تعریف کرد . به طور کلی قطعه ای که حالت محرک دارد در ابتدا شروع به حرکت کرده و سپس بعد از آن قطعه متحرک حرکتش را شروع میکند . چرخدنده های این دستگاه بر روی یک صفحه به اسم کریر (حامل)نصب میشوند که همه ی آنها به وسیله ی یک بازو بهم وصل میشوند . با شروع حرکت دنده ها جریان برق وارد دستگاه شده و در نتیجه نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی تبدیل میشود و توسط شافت خروجی به دستگاه بعدی (مصرف کننده ) انتقال داده میشه.

برندهای تولید کننده گیربکس سیاره ای :

با توجه به ویژگی هایی که در پیشتر گفته شد ، از این محصول در صنایع متفاوت و متعددی استفاده میشود ، به همین دلیل برند و تولید کننده های زیادی نیز مشغول فعالیت در این زمینه شده اند . که هرکدام با توجه به ساختار خاصی که به کار میبرند در کنار فناوری های مخصوص خود ویژگی های خاصی به محصولات خود اضافه میکنند .

در این زمینه برندهای ایرانی مثل شهباز چندین سال در این زمینه مشغول فعالیت میباشند و طی سالها تجربه ای که دارند توانستند کیفیت محصولات خود را افزایش داده و بر تعداد مشتریان خود بیفزایند .

دلیل نام گذاری گیربکس خورشیدی چیست ؟

گروه صنعتی درویش یکی از نمایندگان رسمی و فروشندگان محصولات برند شهباز میباشند ، این دو مجموعه چندین سال است که با همکاری میکنند . یکی از مهمترین مزایای خرید محصولات ایرانی ، امکان تماس با نمایندگی های رسمی و حتی خود تولید کننده محصول میباشد . از آنجایی که به دلیل محدودیت های اقتصادی و تجاری که ایران دارد بیشتر برندهای اروپایی در ایران نه تنها نمایندگی یا دفتر فروش رسمی ندارند ، بلکه بعضی از آنها محصولات جدید خود را به ایران صادر نمیکنند و محصولات استوک وارد کشور میشوند . پس در بیشتر فعالیت ها سعی شده است تا حد امکان از برندهای ایرانی استفاده شود .

برند های خرجی تولید کننده این گیربکسها ، STM ، جیانا ، بونفیلیولی و… میباشند .

کد خبر: ۲۶۱٬۱۲۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha