۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
تمدید برنامه ششم توسعه برای ایثارگران| مهلت یکساله به دولت برای اصلاح قوانین ایثارگران
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور؛

تمدید برنامه ششم توسعه برای ایثارگران| مهلت یکساله به دولت برای اصلاح قوانین ایثارگران

نمایندگان مجلس دولت را به اصلاح و تجمیع تمامی قوانین موجود در حوزه ایثارگران تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه مکلف و تا زمان ارائه این لایحه به مجلس، برنامه ششم توسعه برای ایثارگران را تمدید کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه با ۱۲۲ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدرضا صباغیان در مخالفت با این بند، گفت: ما قانون خدمات جامع ایثارگران را به صورت کامل و جامع داریم، در اینجا فقط به دولت اختیار می دهیم که قانون را اصلاح، تجمیع یا تقنین کند؛ آن هم دولتی که همین قانون را اجرا نکرده است. مطمئنا این قانونگذاری دولت به ضرر ایثارگران و همچنین خلاف اصل ۸۵ است.

جعفر قادری در موافقت با این بند اعلام کرد: در حال حاضر در قوانین مختلفی درباره خانواده شهدا و ایثارگران احکامی وجود دارد که نیاز است این قوانین تجمیع و یکجا جمع شود تا بعضا تبعیض ها و تفاوت هایی که بین خانواده شهدا و ایثارگران وجود دارد و قابل دفاع نیست رفع شود.

وی افزود: در اینجا منظور فرآیند اصلاح قانون است. مطمئنا اگر نیاز به اصلاحی باشد از طریق دولت لایحه آن به مجلس ارائه می شود و مجلس قانونگذاری خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح این بند، با اشاره به اینکه بحث اصلاح، تنقیح و تجمیع بحث روشنی است، عنوان کرد: تنقیح حتما کار مجلس است و مجلس باید انجام دهد. اصلاح و تجمیع هم به معنی تصویب قانون توسط دولت نیست بلکه هرکجا که نیاز به اصلاح بود، تبدیل به لایحه و به مجلس ارائه می شود لذا اینجا با حذف تنقیح دیگر موارد تضادی با قانون اساسی ندارد.

نماینده دولت در موافقت با این بند، گفت: تجمیع و اصلاحی که در این حکم اشاره شده با رعایت ترتیبات قانونی انجام می شود. رویه قانونگذاری این است که جایی که مجلس می خواهد دولت را الزام به ارائه لایحه کند، می نویسد دولت اقدام قانونی لازم را برای آن کار انجام دهد که در این بند دولت باید احکام مربوط به ایثارگران و خانواده شهدا که در قوانین مختلف وجود دارد را با رویکردهای حمایتی و رفع تعارضاتی که دارند تجمیع و در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس براساس آن لایحه تصمیم گیری کند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، گفت: ما قوانین مختلفی در حوزه ایثارگران داریم که در لایحه اولیه دولت آورده شده، این قوانین را تجمیع و در قالب یک قانون جامع برای ایثارگران تدوین کنیم که در این بند اتفاق افتاد.

وی همچنین در توضیح تبصره ۵ و ۶ در موضوع افزایش سن بازنشستگی اعلام کرد: هم این اختیار را به دستگاه دادیم که برای فرد اعلام بازنشستگی کند هم در تبصره ۶ گفته شده افرادی که به تقاضای خود مایل به بازنشستگی هستند عملا از شمول بند یک تا ۵ خارج می شوند؛ یعنی می توانند بدون توجه به آن اعلام بازنشستگی کنند.

در بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه آمده است: دولت مکلف است با توجه به شأن و منزلت خانواده معظم شهدا و ایثارگران و ضرورت توسعه خدمت رسانی به ایشان از طریق مراجع ذیربط و با هدف تقویت عدالت و حمایت هدفمند، ارتقای اثربخشی و افزایش رضایتمندی جامعه هدف در ارائه خدمات، نسبت به اصلاح و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمات رسانی به ایثارگران ازجمله قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تا پایان سال اول برنامه با ترتیبات قانونی اقدام نماید.

جز یک تا ۷ بند (ج) ماده ۳۱ با نظر رئیس مجلس و به دلیل داشتن بار مالی و برخی ابهامات مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

در ادامه نمایندگان با ۱۸۶ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتننع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه با جزء ۸ بند (ج) ماده ۳۱ به شرح زیر موافقت کردند.

جزء ۸ بند (ج) ماده ۳۱؛ مواد (۸۶) تا (۹۱) قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ میگردد.

در پایان دکترمحمد باقر قالیباف عنوان کرد: با تصویب جزء ۸ این ماده برنامه ششم را برای ایثارگران تمدید کردیم و با تصویب بند ج هم دولت مکلف شد لایحه ای که اصلاح و تجمیع مسائل و موضوعات ایثارگران و خانواده شهدا را شامل می شود آماده و به صحن مجلس ارائه کند و تا زمانی که به صحن ارائه و تصویب نشود روند اجرای قانون برنامه ششم توسعه برای ایثارگران ادامه دارد.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha