۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
محدودیت کشت دوم با افزایش بارش‌ها برداشته می‌شود
معاون وزیر نیرو:

محدودیت کشت دوم با افزایش بارش‌ها برداشته می‌شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور، اعلام کرد که بهبود شرایط بارندگی‌ها برای فصل زراعی آینده سبب خواهد شد محدودیت‌های کشت دوم برداشته شود.

به گزارش بازار، زمانی که وضعیت بارشی کشور نامطلوب باشد و امکان تأمین آب به‌راحتی فراهم نباشد، تأمین نیازهای شرب و بهداشت در اولویت قرار دارد و تأمین سایر نیازها به اولویت‌های بعد موکول می‌شود.

به گفته فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور، یکی دو سال اخیر کم‌بارشی سبب شده تا سایه خشکسالی همه بخش‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

وی اخیراً گفته بود سومین پاییز خشک را پشت سر گذاشته‌ایم و برای روزهای پاییز سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۳) پیش‌بینی بروز پدیده ال نینوکرده بود.

محمد جوان‌بخت معاون آب و آبفای وزیر نیرو نیز با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور، گفته است که بهبود شرایط بارندگی‌ها برای فصل زراعی آینده سبب خواهد شد محدودیت‌های کشت دوم برداشته شود.

وی افزود: کشور ما در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است و ما با پدیده کم‌بارشی روبه‌رو هستیم که ضرورت دارد در کشت‌وزرع به استفاده بهینه از منابع آب به‌ویژه سیستم‌های مدرن آبیاری توجه شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: بهبود بارش‌ها و همچنین شرایط مناسب کشت‌وزرع، برخی از محدودیت‌های سال زراعی گذشته برداشته خواهد شد و امیدواریم کشت دوم در سال زراعی آینده برای کشاورزان مهیا شود و امکان بهره‌برداری فراهم آید.

جوان‌بخت گفت: همچنان برای کشت‌های نامتعارف فرایند ممنوعیت و جلوگیری از عملیات کشت‌وزرع موردتوجه است و امیدواریم کشاورزان الگوی کشت ارائه‌شده را از سوی جهاد کشاورزی رعایت کنند.

«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب هم روزهای اخیر درباره وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ مهرماه افزود: ورودی سدهای کشور از نیم میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۶۶۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است که نشان از رشد ۲۴ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

وی درباره خروجی سدهای کشور ادامه داد: خروجی سدهای کشور از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است که همچنان نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده گفت: این میزان، معادل ۴۲ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha