به گزارش بازار، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در این نشست که با موضوع فرهنگ و ادب پارسی برگزار شد، از اختصاص بسته حمایتی وزارت فرهنگ از شرکتها و فعالان حوزه بازیهای رایانهای خبر داد و افزود: آقای رئیسی رئیس جمهور توجه ویژهای به بازیهای رایانهای دارند به طوری که کارگروه اقتصاد دیجیتال بستهای برای حمایت از فعالان بازیهای رایانهای در نظر گرفته است تا از همه فعالان قدیمی و جدید تولید بازیهای رایانهای حمایت شود.
اسماعیلی مسئولان مرتبط وزارت فرهنگ در این عرصه را مکلف به پیگیری مکتوب مشکلات بازیسازان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از توافق وزارت ارشاد با صندوق امید و بنیاد برکت با هدف حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: بر این اساس عوامل تولیدکننده بازیهای رایانهای از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور از فعالان حوزه بازی ساز برای ورود به عرصه فرهنگ و زبان فارسی قدردانی کرد و گفت: لازم است همانگونه که برخی از شرکتهای بازی ساز در بازیهای خود به معرفی و اعتلای زبان فارسی توجه دارند در نامگذاری شرکتهای خود نیز از اسامی فارسی بهره ببرند.
اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازیهای رایانهای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و نخستین گام آن تامین زیرساختها و برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.
محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست به توانمندیهای بالای بازی سازان ایرانی بویژه در حوزه خط و زبان فارسی اشاره کرد و گزارشی از فعالیتهای کمیته زبان فارسی این بنیاد ارائه کرد.
وی گفت: ظرفیت حوزه بازی سازی در کشور در زبان فارسی در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغه هاست، زیرا این امر هویت ملی ما به شمار میرود.
حاجی هاشمی ادامه داد: توجه به بازیهایی که زبان فارسی در فضای مجازی را تبلیغ میکنند یکی از اولویتهای ماست. در جشنواره تابستانی بازیهای رایانهای نزدیک به یک میلیون و پانصدهزار نفر بازیساز شرکت کردند که نزدیک دو سوم آنها در بازیهای کلماتی فعال بودند و این مسئله نشان میدهد که چقدر بازیسازی در حوزه زبان فارسی از سوی مردم و شرکتهای تولیدکننده استقبال میشود.
به گفته مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دهه ۹۰، بازیهای ایرانی محتوای زرد داشت، ولی بازی کلمات در همان سالها بارقههای امیدی در صنعت بازیهای کشور ایجاد و ثابت کرد که کار فرهنگی دارای مخاطبان بسیاری در کشور است.
وی گفت: بیشترین مخاطب بازیهای ایرانی سبک بازی کلمات و زبان فارسی است که این مسئله جای خوشحالی دارد که هم از سوی مردم و هم تولیدکنندگان مخاطبان بسیاری دارد. به عبارتی حوزه بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه جدی در حوزه اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است.
امید محمدی یکی از بازیسازان حاضر در این نشست به نمایندگی از شرکت بارانا گیم به مشکلات و دغدغههای این حوزه پرداخت و گفت: از مهمترین آنها زیرساختها و محدودیت حوزه فضای مجازی است.
وی افزود: در حال حاضر سرعت اینترنت سرعت مطلوبی پیدا کرده است، ولی بسیاری از بازیسازان همواره با این محدودیتها روبرو هستند.
مرتضی بصارتدار بازیساز و نماینده بازی گنج فارسی با اشاره به مشکلات ساختاری تولیدکنندگان بازیهای رایانهای در کشور به جایگاه و ظرفیتهای عظیم نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با سرمایهگذاریهای بسیاری هنوز نتوانستند به استعدادهای جوانان ایرانی در این حوزه برسند و باید کارهای جدی در این حوزه انجام شود.
بصارت دار افزود: در اقصی نقاط کشور جوانان با استعدادی وجود دارد که با یک دستگاه رایانه ساده بازی تولید میکنند که با کمترین حمایت از سوی مسئولان میتوانند شغل درآمدزایی ایجاد کنند.
وی گفت: هنوز شغل بازی سازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناخته شده نیست و مسئولان باید برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
علی افروغه نماینده بازی دانا نیز در این نشست مهمترین مشکل فعالان صنعت بازیسازی در کشور را بی توجهی دانست و گفت: این حوزه نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است.
وی گفت: دانش و استعداد چندبرابر بازیسازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد که باید سرمایهگذاری و توجه به آن افزایش یابد.
افروغه برای فعال کردن بیشتر حوزه بازی سازی در کشور پیشنهاد کرد جشنوارهها و نمایشگاههای به طور منظم برگزار شود و از بازی سازان خارجی برای سفر به داخل ایران دعوت شود تا بازیهای ایرانی به کشورهای خارجی معرفی شود.
نماینده شرکت نردبان اندیشه و بازی «آمیرزا» در این نشست، گفت: بازیهای ایرانی در کشورهای خارجی بویژه فارسی زبان مخاطبان بسیاری دارد.
وی افزود: با حل شدن زیرساختها از جمله رفع محدودیتهای اینترنتی میتوان به عرضه بیشتر بازیهای فارسی زبان کمک کرد.
نظر شما