۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
شایعات درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح را تقویت کرد؟
بازار گزارش می دهد؛

شایعات درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح را تقویت کرد؟

مصوبه نرخ خوراک با نظر هیات تطبیق متوقف شده و مجلس، جزییات نامه منتشره و ارسالی به رییس جمهور درباره نرخ خوراک را جعلی خوانده و حالا شایعات منجر به افزایش آشفتگی در بازار شده است.

بازار؛ گروه بورس: هفته گذشته محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توئیتی خبر داده بود که هیات تطبیق در مجلس مصوبه دولت درباره نرخ خوراک را باطل کرده است. در واقع مطابق با قانون اگر رئیس مجلس مغایرت مصوبه دولت را اعلام کند آن مصوبه لغو و بلا اثر می شود.

در حال حاضر گفته می شود که هیات تطبیق ایراد شکلی از این مصوبه گرفته و مصوبه لغو و بلا اثر شده است. بنابراین دولت باید ایرادات این مصوبه را برطرف کند، از این رو ممکن است دولت پس از اصلاحات، نرخ خوراک دوباره همان ۷ هزار تومان اعلام کند.

از طرف دیگر خبرگزاری مجلس در خبری اعلام کرده براساس ایرادات هیات تطبیق مصوبات مجلس و رای ابلاغی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، مصوبه دولت در مورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مغایر قانون اعلام شده، اما محتوای خبری منتسب به مصوبه هیئت تطبیق، جعلی بوده و با محتوای نامه ابلاغ شده تفاوت دارد.

تاکنون وزارت نفت به عنوان متولی تعیین نرخ خوراک هیچ واکنشی نسبت به اصلاح نرخ خوراک نداشته است هرچند پیش از این وزیر اقتصاد از جلسه با تشکل های پتروشیمی برای اصلاح نرخ خبر داده بود

به گفته علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با نظر هیئت تطبیق پرونده متوقف شده و دوباره فرایند مصوبه انجام شود و این به معنای تاخیر در تاثیر گذاری نرخ مصوبه بر درآمد شرکت ها خواهد بود.

گفته می شود برخی نمایندگان مجلس به همراه جمعی از فعالان بازار سرمایه جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور این هفته خواهند داشت، پیش از این وزیر اقتصاد هم از جلسه با تشکل های پتروشیمی خبر داده بود، اما تاکنون وزارت نفت به عنوان متولی تعیین نرخ خوراک هیچ واکنشی نسبت به اصلاح نرخ خوراک نداشته است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در سیاست گذاری های دولت منجر به افزایش بی اعتمادی در بورس شده است، گفت: هرچند موضوع اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شده اما اینکه قرار است چه اتفاقی برای قیمت نرخ خوراک بیفتد شفاف نیست، زیرا احتمال دارد که اصلاحات مربوط به مصوبه شکلی باشد و در قیمت تغییری ایجاد نشود.

احمد جانجان با تاکید بر اینکه عدم تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها به معنی ادامه اصلاح شاخص کل بورس خواهد بود، تصریح کرد: هرچند این اصلاح می تواند به شکل زمانی باشد اما تا فصل پاییز و آمدن گزارش های فصلی رشد شاخص به تاخیر خواهد افتاد، زیرا برخی سرمایه گذاران منتظر مشاهده تاثیر نرخ خوراک بر عملکرد شرکت های پتروشیمی هستند.

او با بیان اینکه در مقطع کنونی بورس تحت تاثیر چند عامل قرار گرفته است، افزود: یکی از مهمترین این عوامل قیمت ارز است که در کوتاه مدت منجر به افت معاملات می شود، زیرا روی درآمد ارزی شرکت های صادراتی تاثیر می گذارد اما در بلندمدت گروه های ریالی رسد خواهند داشت.

اخبار ضد و نقیضی از ابطال مصوبه

همچنین سید جواد درواری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اخبار ضد و نقیضی از ابطال مصوبه نرخ خوراک به گوش می رسد، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همواره یکی از موضوع‌های مورد بحث بوده است و گه گاهی با توجه به سیاست‌های ارزی دولت دستخوش تغییراتی می شود.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بودجه سال امسال، سقف دریافتی‌ حاصل‌ از نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها هفت هزار تومان به ازای هر متر مکعب در نظر گرفته، افزود: با تعیین شدن سقف نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها، تصمیم گیری در مورد این نرخ به دولت واگذار شد و با در نظر گرفتن نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان برای ارز پتروشیمی ها توسط بانک مرکزی، نرخ خوراک گازی برای پتروشیمی ها ابتدا در حدود ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

به گفته سید جواد درواری با نظر هیات تطبیق پرونده متوقف شده و دوباره باید فرایند مصوبه قبل را طی کند؛ در نتیجه مصوبه‌ای را که ابلاغ کرده بودند، لغو می‌شود و بعد از رفع ایرادات دوباره ابلاغ خواهد شد

درواری این مصوبه حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است افزود: باتوجه به این که مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها سودآوری بسیاری از شرکت های بورسی را بطور مستقیم تحت تاثیر قرار داده کاهش شاخص بورس اوراق بهادار اجتناب ناپذیر بود.

او با بیان اینکه افرادی در نهادهای مختلف و مجلس شورای اسلامی پیگیر لغو یا اصلاح آن بودند، تصریح کرد: زیرا صنعت پتروشیمی در ایران یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور است که بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده و از صنایع مادر و اشتغال‌زا است و به عنوان تغذیه کننده سایر بخش‌های صنعت می‌تواند به عنوان موتور حرکت اقتصاد کشورهای در حال توسعه نقش اساسی را ایفا کند.

به گفته وی؛ ایران به دلیل برخورداری از منابع و ذخایر فراوان، مزیت رقابتی بسیار مناسبی در این صنعت دارد که با سرمایه‌گذاری مناسب، توسعه طرح‌های پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش، می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده و وابستگی کشور به خام فروشی نفت را کاهش دهد؛ این در حالی است که افزایش قیمت گاز باعث افزایش بهای تمام شده محصولات شرکت های پتروشیمی ای می شود که گاز به عنوان ماده اولیه آنها است.

این تحلیلگر بورس با بیان اینکه شرکت های پترو شیمی موظفند ارز حاصل از فروش محصولات صادراتی خود را به نرخ ارز مبادله ای تسعیر کنند گفت: در مورد محصولات داخلی با نرخ مصوب و قیمت های کنترل شده اقدام به فروش کنند؛ بنابراین با افزایش نرخ گاز سودآوری این شرکت ها به شدت کاهش خواهد یافت و در برخی از آنها موجب شناسایی زیان می شود. همچنین با افزایش نرخ گاز در سایر صنایع که آن را به عنوان سوخت مصرف می کنند نیز تاثیرگذار بوده و سودآوری آنها را نیز کاهش می دهد.

درواری با اشاره به اینکه هیات تطبیق مصوبات دولت برای نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرده است، گفت: با نظر هیات تطبیق پرونده متوقف شده و دوباره باید فرایند مصوبه قبل را طی کند؛ در نتیجه مصوبه‌ای را که ابلاغ کرده بودند، لغو می‌شود و بعد از رفع ایرادات دوباره ابلاغ خواهد شد.

او افزود: البته شنیده ها حاکی از این است که دولت ایرادات هیات تطبیق در خصوص نرخ خوراک را برطرف کرده. طبق قانون زمان اجرای این نرخ‌ها از تاریخ ابلاغ مصوبه جدید خواهد بود و به احتمال زیاد تغییری در نرخ مصوب دولت به وجود نیاید.

وی در ادامه افزود: در هفته جاری جمعی از فعالان بازار سرمایه جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور خواهند داشت و توضیحات خود را برای اصلاح فرمول محاسبه خوراک بیان می شود تا دولت را قانع کنند، حال سوال اینجاست که چرا مسئولان کشور تصمیمات در این خصوص که تاثیر زیادی در اقتصاد کشور و مخصوصا بازار سرمایه دارد را بصورت شفاف و از رسانه های مرجع اطلاع رسانی نمی کنند و اخباری با این سطح اهمیت از طریق فضای مجازی و بصورت شایعه منتشر می شود؟

کد خبر: ۲۳۶٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha