۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ولیمه‌های لوکس در تالارهای لاکچری اصفهان| اعدادی که با جیب حجاج نمی‌خواند
بازار گزارش می‌دهد؛

ولیمه‌های لوکس در تالارهای لاکچری اصفهان| اعدادی که با جیب حجاج نمی‌خواند

اصفهان- دادن ولیمه حج اگر در گذشته با چراغانی و لامپ های ریسه ای به محفلی گرم تبدیل می شد اما حالا رنگ و بوی تجمل و تشریفاتی به خود گرفته که از معنویت حج به دور است.

بازار؛ گروه استانها: دادن ولیمه به میهمانان و فامیل اگر در سالیان گذشته با چراغانی حیاط و لامپ‌ های ریسه‌ای به محفلی گرم تبدیل می شد اما حالا رنگ و بوی تجمل به خود گرفته و با توجه به تغییرات به وجود آمده دیگر رنگ و روی ساده گذشته را ندارد و این تجملات صدالبته با معنویت حج ابراهیمی سنخیتی ندارد.

تجملاتی که گاهی در پس سفره‌ های بزرگ و پر پیمان بر دوش حجاج سنگینی می کند و این در حالی است که بسیاری از حجاج از پس این میهمانی های لوکس برنمی‌آیند اما گویی تجمل‌گرایی چنان بر جامعه غلبه کرده است که گرفتن سالن، گل آرایی و شکل و شمایل مجلس ولیمه این روزها تغییرات زیادی کرده است.

در اکثر موارد در این میهمانی‌ ها حداقل دو نوع غذا هم سرو می شود که با یک حساب سرانگشتی اعداد درشتی را رقم می زند چرا که در شرایط تورمی امروز، یک غذای ساده بدون مخلفات آنچنانی، برای هر نفر به طور میانگین، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد؛ البته این در صورتی است که هزینه های دیگر از جمله دسر و سالاد و غیره بر آن سربار نشود، وگرنه قیمت ها بیش از اینها بالا خواهد رفت.

هزینه‌ های لوکس

یکی از حجاج اصفهانی که به تازگی به مکه مشرف شده اما نمی‌ خواهد نامش بیان شود؛ در این رابطه به خبرنگار بازار می گوید: به هر حال تغییراتی که در سبک زندگی ها ایجاد شده ایجاب می کند که این میهمانی‌ ها شکل دیگری باشد. دیگر کمتر کسی در خانه خودش حتی اگر بزرگ هم باشد ولیمه می دهد و این موضوع را به سالن ها و دفاتر خدماتی می سپارد که همه کارها را خودشان انجام می دهند، از گل آرایی گرفته تا غذا و تزیین و پلاکارد و غیره و صاحب میهمانی خیالش راحت است که همه چیز به شکل مرتب و منظم به سرانجام می رسد.

مشکل زمانی است که این هزینه ها بر دوش طبقه متوسط جامعه می افتد و کارها سخت می شود تا جایی که گاهی حجاج باید این هزینه های سرسام آور را به دلیل دوری از حرف مردم با سختی تامین کنند

وی می افزید: مشکل زمانی است که این هزینه ها بر دوش طبقه متوسط جامعه می افتد و کارها سخت می شود تا جایی که گاهی حجاج باید این هزینه های سرسام آور را به خاطر دوری از حرف مردم با سختی تامین کنند.

م. آذری از دیگر حجاجی است که به بازار می گوید: به این خاطر که استطاعت مالی چندانی نداشتم مجبور شدم نیمی از میهمانان را سانسور کنم و بخشی از میهمانانمان را دعوت کردیم؛ حالا ما بالاخره این کار را کردیم اما عده ای هستند که اصلا توانایی دادن ولیمه را ندارند و آرزو به دل می مانند، به این خاطر که گرانی ها نمی گذارد این کار را انجام دهند.

گرانی در بازار ولیمه

وی که مشخص است در این زمینه به خوبی حساب و کتاب دستش است، می افزاید: با رصد بازار به خوبی متوجه تورمی می شوید که ولیمه به یک مسئله لاکچری تبدیل شده است به طوری که قیمت چلو جوجه کباب با یک سیخ کباب کوبیده مخلوط گوشت گوساله و گوسفندی ۱۰۰ گرمی و یک سیخ جوجه کباب سینه مرغ زعفرانی ۳۰۰ گرمی و ۳۵۰ گرم برنج ایرانی، به اضافه کره و گوجه ۲۸۵ هزار تومان برچسب قیمت می خورد.

آذری تاکید می کند: در این میان اگر بخواهی کمی لاکچری تر به این قضیه نگاه کنی، به عنوان مثال یک سیخ کباب برگ گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرمی، یک سیخ کباب کوبیده مخلوط گوشت گوساله و گوسفندی ۱۰۰ گرمی، ۳۵۰ گرم برنج ایرانی با کره و گوجه کبابی ۵۳۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهی دو سیخ کباب کوبیده مخلوط گوشت گوساله و گوسفندی ۱۰۰ گرمی و ۳۵۰ گرم برنج ایرانی جلو میهمان ها بگذارید برابر با ۲۴۰ هزار تومان می شود. در موارد ارزان تر کباب و کوبیده گوشت کنار می رود و می رسد به کباب کوبیده مرغ ۱۰۰ گرمی که با ۳۵۰ گرم برنج ایرانی ۱۹۱ هزار تومان می شود.

این فرد ادامه می دهد: در این میان گاهی چشم و هم‌ چشمی و رقابت سبب می شود که میل بیشتری برای پرداخت مبالغ بالاتر باشد، ولو اینکه کیفیت کار در مقایسه با خدمات ارزان‌ تر، چندان برجسته و متمایز نباشد!

رقم های نجومی و تالارهای پر مشتری

در این میان وقتی هزینه‌ های مختلف یک ولیمه را جمع بزنیم، به رقم هایی خواهیم رسید که تعجب برانگیز است و اگر این قیمت ها را به هزینه سالن و مابقی هزینه ها اضافه کنیم هزینه یک شب ولیمه دادن آن قدر رو به صعود می رود که نجومی خواهد شد، رقمی که برای خیلی ها به دلیل نداشتن بودجه به یک رویا تبدیل می شود.

حاجیان بر اساس آموزه های دینی که دارند ولیمه دادن را مستحب موکد می دانند اما این امر به دلیل تبدیل شدن به یک امر تجملاتی و دعوت از همه فامیل به جای اقوام نزدیک در سال های اخیر کمرنگ تر شده است

گرچه چند سالی هست که حاجیان قبل از پرواز به سوی کعبه و خانه خدا، به دنبال تالار و رستورانی برای پذیرایی و اطعام می گردند تا هنگام بازگشت به وطن، دغدغه آن را نداشته باشند و خیالشان از این مساله راحت باشد ولی از آنجا که زمان بازگشت حاجی هنگام عزیمت دقیق نیست؛ حاجیان ترجیح می دهند تا پس از بازگشت، به دنبال تالار و اطعام باشند و گاهی تالارها آن قدر اشباع شده که امکان دادن ولیمه از آنها سلب می شود.

مدیر یکی از تالارهای شمال شهر اصفهان که این روزها سرش شلوغ تر از همیشه است، در این ارتباط به بازار می گوید: برخی از حاجیان از دو ماه پیش سالن ها را رزرو می کنند و خیلی های دیگر هم به ما مراجعه می کنند اما در برخی مواقع شرمنده شان می شویم.

احمد شریفی ادامه می دهد: به طور میانگین بین ۴۰ تا ۶۰ نفر هر بار مراجع داریم اما با گرانی و تورم این تعداد خیلی کمتر شده و بسیاری عطای ولیمه دادن را به لقایش بخشیده اند.

اما با این حال حاجیان بر اساس آموزه های دینی که دارند ولیمه دادن را مستحب موکد می دانند اما این امر به دلیل تبدیل شدن به یک امر تجملاتی و دعوت از همه فامیل در سال های اخیر کمرنگ تر شده است.

این در حالی است که کارشناسان مذهبی معتقدند که هیچ چیزی جای ولیمه را نمی گیرد اما حاجیان هم به خود حق می دهند چرا که در این شرایط با وجود اینکه مبلغی را برای ولیمه کنار گذاشته اند اما درصد تورم آن قدر بالا است که این مبالغ کفاف ولیمه شان را نمی دهد.

به گفته کارشناسان تغییرات به وجود آمده باعث شده که ولیمه ها دیگر سادگی قبل را نداشته باشد و متاسفانه فرهنگ جامعه به سمتی هدایت شده که کسی امکان میهمانی و پهن کردن سفره اطعام در منزل خود را ندارد و به ناچار برای پذیرایی باید تالار و سالن بگیرد.

پهن شدن سفره احسان و اطعام علاوه بر این که در آموزه های دینی آمده، همدلی را به دنبال دارد. چرا که هم سفره شدن و هم غذا شدن سبب انس و محبت می شود ولی باید مواظب آسیب های ولیمه بود زیرا لاکچری شدن فریضه ای که می تواند دلها را به هم نزدیک کند بیشتر به یک آسیب اقتصادی برای خانواده ها تبدیل شده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      46 7
      پس همینه مرغ و گوشت اینقدر گران شده بخدا قسم گناهه این ریخت وپاش ها خیلی از مردم در تهیه نان شب هم مشکل دارند اونوقت این خرج‌ها واجبه؟؟؟اگر سیرۀ حضرت علی رو قبول دارید به داد اون دسته برسید که محتاج هستند نه شکم سیران
    • نائب رحمان IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      2 0
      حاجی اگر می خواهد کار ارزشمندی انجام دهد باید سفره ولیمه را برای فقرا و ایتام در خفا و ناشناسی پهن کند والا این شکل ریخت و پاش نشان می دهد هیچ بهره ای از مناسک حج نبرده است و دربست در خدمت شیطان نفس خویش است.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      1 0
      فاصله طبقاتی اینقدر زیاد شده که عده ای همه کارهاشون لاکچری وعده ای محتاج نان شب ودارو و کرایه خانه و.........
    • پروانه IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      1 0
      اولا که فقط اصفهان نیست همه ایران اینقدر فاصله طبقاتی زیاد شده که عده ای قلیل لاکچری زندگی می کنند وعده ای محتاج نان شب و. دارو. وکرایه و.......
    • الهام IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      2 0
      چه حرفهای خنده داری میزنید، زندگی ساده مردم هم رقم هاش نجومی شده، امروز یه غذای ساده برای ناهار پختیم برای ۴ نفر ، ۴۰۰ هزارتومان آب خورد، تا سه چهار سال قبل ،همین غذا رو با ۴۰تا ۵۰ هزارتومان تهیه میکردیم.
    • ارش IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      2 0
      باور کنید خیلیش تجملات وچشم وهم چشمی چند سال قبل به اشتباه وارد یکی از همین تالارهای با کلاس شدم یعنی راستش عروسی دعوت داشتم ولی تالار اشتباه رفتم اون کسی که میاندار بود و از اقوام حاجی با کمال بی ادبی ما را از تالار بیرون کرد و پذیرایی که شربت و شیرینی بود انجام نداد خود حاجی هم یه لباس سفید تنش بود و با مهمونا خوش و بش میکرد میخوام بگم من که تالار اشتباهی رفتم ولی دریغ از یه پذیرایی یعنی همه این کارا برا خدا نیست برا ریا وچشم وهم چشمی حالا چند تا بنده خدای محتاج هم بیان یه پذیرایی بشن مگه ثواب نداره؟
    • محمد نصری نصرابادی IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      2 1
      سلام.وقتی خواستی وارد خانه خدا بشوی از چند درب ورودی می توانی وارد شوی یکی از آنان که اکثرا‍شیعیان ازان سعی درورود به خانه خدا میکنند باب سلام است....یعنی چه درب سلام ...یعنی من سلامتی را برای همه انسانهای مومن خواهانم واکثر می گویند امام زمان از این مکان وارد می شوند...امام زین العابدین به شبلی فرمودند تمام ریسمانها را رها کن و بخود بیا...حاجی که شدی می توانی ولیمه بدهی....حالا بفرمایید چه کسی حاجی است ...کسی که ریسمان های پیشین خود را پاره کرد چگونه دوباره به همان ریسمان پیوند می خورد ...خودشان را گول می زنند .....ولیمه دادن یعنی با احترام سرسفره که پهن می کنند دعا برای سلامتی حاجی بکنند .واعمال او را تأیید کنند وان سفره را ترک کنند...حالا آیا اینچنین است ایشان در تالارها از حج برگشته است همان راه شیطان که قبلاً می رفته را بدتر از قبل می رود...برود تا بفهمد ....