۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
 حذف ۴ صفر از پول ملی با مخالفت مجلس مواجه می شود
نماینده مجلس شورای اسلامی:

حذف ۴ صفر از پول ملی با مخالفت مجلس مواجه می شود

ایزد خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با اشاره به مشکلات اقتصادی، نقدینگی و تورم در کشور در سال پایانی فعالیت دولت خواست تا افتخار اجرای بعضی طرح‌ها به دولت بعد محول شود.

به  گزارش بازار، روح الله ایزاد خواه نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم که از امضا کنندگان نامه درخواست بازگشت طرح حذف ۴ صفر از پول ملی است در برنامه گفتگوی اقتصادی گفت: تحلیل‌مان این بود که حذف ۴ صفر از پول ملی در شرایط خاصی که داریم و موضوعات مرتبط با نقدینگی اجرایش باعث آسیب می‌شود.

وی افزود: اگر طرح حذف چهار صفر از پول ملی منفعتی هم داشته باشد، در مقابل آسیب‌هایی که در پی خواهد داشت چشمگیر نخواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به دنبال تقویت پول ملی هستیم نه اینکه فقط حذف ۴ صفر از پول ملی صورت بگیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه دولت در سال آخر فعالیتش است و کسری بودجه و مسائل مختلف دیگری دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که این طرح حذف ۴ صفر بعد از بازگشت از شورای نگهبان به مجلس کنار گذاشته شود و احتمالا به کمیسیون اقتصادی خواهد آمد و در آنجا رد خواهد شد.

وی گفت: قریب به ۱۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خواهان متوقف شدن طرح حذف ۴ صفر هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال یوسف کاووسی، استاد دانشگاه و دیگر مهمان برنامه گفتگوی اقتصادی مبنی بر اینکه آیا نباید مجلس پایبند قوانینی باشد که در مجلس‌های قبل مصوب شدند، این طور پاسخ داد: مجلس ملزم نیست تا زمانی که طرحی تصویب نشده به آن پایبندی نشان دهد و این حق نمایندگان است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنم کارشناسان اقتصادی مجلس با طرح حذف ۴ صفر از پول ملی مخالفت کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم از پرکاری نمایندگان مجلس دهم در روزهای آخر ابراز تعجب کرد.

ایزدخواه با تأکید براینکه روی اصل طرح حذف ۴ صفر از پول ملی حرفی نداریم اما آمادگی دولت برای اجرای این طرح را با اهمیت می‌دانیم، گفت: دولت در قضایای بنزین، ارز و مسکن نشان داده که نمی‌تواند عوارض سیاست‌های اجرایی خودش را مدیریت کند. از این جهت با اجرای این طرح در سال پایانی دولت مخالف هستیم.

وی تأکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی صحبتی کرده درباره مدیریت نقدینگی که اجرای آن به تقویت پول ملی کمک می‌کند، توصیه می‌کنم دولت روی اجرای این طرح اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: مردم نگران دارایی‌هایشان هستند و با این شرایط دولت اجازه دهد تا دولت سیزدهم افتخار اجرای بعضی طرح‌ها را داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات ناشی از آزادسازی سهام عدالت گفت: اجرای این طرح مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با انتقاد از اینکه حکمرانی پول ملی نداریم گفت: شریان اصلی اقتصاد نقدینگی است، باید سفته‌بازی در بورس و اقدامات مشابه در سایر بازارها کنترل شود. اما به دلیل نداشتن همین حکمرانی معلول‌ها را اصلاح می‌کنیم به عنوان مثال با پرداخت‌های دولت به دنبال این هستیم تورم را کنترل کنیم.

ایزدخواه با نقل از جمله رئیس کل بانک مرکزی که گفته است سالانه ارزی را تأمین می‌کردیم که به خرید ویلا و املاک افراد در خارج از کشور منجر شده است، تأکید کرد: اهم و مهم را اشتباه می‌کنیم، مسائل اصلی را اشتباه در نظر می‌گیریم. در طرح گرانی بنزین هم اشتباهی صورت گرفت و می‌خواستند کسری دولت را جبران کنند در حالی که با مالیات می‌شد کسری را جبران کرد. اهم و مهم اشتباه می‌شود و دولت هم تبعات آن را نمی‌تواند کنترل کند و زخم جدیدی به اقتصاد زده شده است.

وی درباره چگونگی اقدام نمایندگان مجلس یازدهم در برخورد با مسائل هم گفت: از ابتدای انتخابات اعلام کردیم که در مجلس یازدهم نظارت بر قانونی که نوشته شده است اما درست نظارت نشده است برای‌مان اهمیت دارد.

کد خبر: ۲۲٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha