۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
یک تحلیلگر نظامی آمریکا: ایران در مقابل تحریم کوتاه نیامد/ ترامپ از تهدید و تحریم دست بردارد
امریکا به دنبال مذاکره باشد

یک تحلیلگر نظامی آمریکا: ایران در مقابل تحریم کوتاه نیامد/ ترامپ از تهدید و تحریم دست بردارد

حمله ایران به دو پایگاه نظامی امریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشت ولی نکته مهمی که در این بازتاب دیده می شود تاکید کارشناسان اقتصادی و نظامی روی توانمندی های ایران در منطقه و بی اثر بودن سیاست تحریم اقتصادی ترامپ بود.

بازار- نیمه شب گذشته ده ها موشک ایران به دو پایگاه نظامی عین ­الاسد درعراق اصابت کرد و این خبر به اصلی­ ترین خبر رسانه­ های دنیا تبدیل شد. مقامات ایرانی این حمله را پاسخی به ترور سردار سلیمانی از پایگاهی در عراق عنوان کردند و در ضمن انتشار این خبر اعلام کردند خواستار کاهش تنش­ها بین دو کشور و در منطقه هستند . مقامات ایران خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق شدند زیرا این سیاست باعث کاهش تنش­ ها و آسیب ­های انسانی آتی برای امریکا خواهد شد.

 در نتیجه این حمله قیمت نفت و طلا در بازار جهانی به شدت افزایش یافت و ارزش سهام در کشورهای خاورمیانه و امریکا با کاهش همراه بود. نگرانی در مورد بالا گرفتن تنشها در منطقه  که بیشترین نفت دنیا را در خود جای داده است و اختلال در مسیر انتقال نفت از تنگه هرمز  باعث شد تا  سرمایه گذاران از فعالیت در بازارها امتناع کنند و منتظر عکس العمل سیاستمداران امریکا در مقابل پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی باشند.

رسانه ­های امریکایی هم  این حمله موشکی را به طور وسیع پوشش دادند. سی ان بی سی نوشت: پنتاگون در حال برآورد هزینه ­های انسانی، نظامی و اقتصادی  ناشی از این حمله است ولی تا کنون خبری از تلفات انسانی مخابره نشده است. این رسانه در مورد جلسه دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور با سران نظامی بعد از انتشار خبر حمله ایران به دو پایگاه موشکی در عراق خبر داد و نوشت: در مورد پاسخی که امریکا قرار است به این حمله بدهد تصمیم گیری  خواهد شد و رییس جمهوری امریکا نتیجه جلسه را روز بعد اعلام می کند.

اما سی ان ان از یک بعد دیگر به بررسی این مساله پرداخت. این رسانه با یکی از اعضای کنگره مصاحبه کرد و در مورد درست بودن سیاست ترامپ در حمله به یک مقام دولتی ایران  از نظر کنگره امریکا  سوال کرد. طبق گفته این عضو کنگره رییس جمهوری با ترور سردار سلیمانی باعث بالا گرفتن تنش در خاورمیانه شده است. او تاکید کرد که رییس جمهوری هنوز هیچ مستندانی دال بر ضرورت انجام عکس العمل سریع و بدون هماهنگی با کنگره در عراق ارایه نداده و این نگرانی وجود دارد که این حمله هم مصداق دیگری بر سو استفاده رییس جمهور از قدرتش باشد . موضوعی که باعث شد تا رییس­ جمهوری در آستانه استیضاح قرار بگیرد. این عضو کنگره تاکید کرد دولت قبل از هر تحرک نظامی باید با کنگره مشورت می­کرد و از این پس هم کسب اجازه از کنگره قبل از هر عکس­ العمل دیگری ضروری است.

تحریم ها بی اثر بوده 

نکته مهمی که در گزارش­های امروز سی ان ان وجود داشت اذعان کارشناسان برجسته امریکایی بر بی ­اثر بودن سیاست فشار اقتصادی امریکا  بر ایران به دنبال وضع تحریم­ها بود. کوین اسلایک یکی از تحلیل­گران نظامی در مصاحبه اش با سی­ ان ­ان گفت: امریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد و تحریم­های سخت اقتصادی را علیه این کشور وضع کرد. این سیاست دولت امریکا تاکنون تنها زمینه را برای پرتنش  ­تر شدن خاورمیانه فراهم کرده و هیچ منفعتی برای امریکا و جهان  نداشته است. از طرف دیگر ترامپ از این ابزار بیش از حد استفاده می­کند و تداوم این مساله می تواند باعث ایستادگی کشورهای دوست و هم پیمان امریکا در مقابلش شود. او به تحریم پیش روی ونزوئلا اشاره کرد و گفت:چرا باید به دلیل هر مساله ای در دنیا، تحریم اقتصادی اعمال شود و دسترسی به دلار که ارز جهانی است قطع شود. این کار زمینه را برای کاهش تسلط دلار بر بازار پول دنیا فراهم می کند زیرا بالاخره دنیا به فکر ایجاد ارز جایگزینی می افتد که یک قدرت به تنهایی نتواند دسترسی کشورها را به آن ارز محدود کند. این تغییر بیشترین ضرر را به اقتصاد امریکا وارد خواهد کرد.

 او به  تهدید ترامپ مبنی بر تحریم اقتصادی عراق در صورت وضع قانون خروج نیروهای امریکایی از عراق اشاره کرد و افزود: دولت امریکا در مقابل هر کشوری که سیاستی بر خلاف میل او داشته باشد، از ابزار تحریم  اقتصادی استفاده می­کند و این یک قلدری سیاسی در دنیا است.

او در انتهای مصاحبه گفت: تحریم­های اقتصادی امریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور را با چالش های زیادی روبرو کرد ولی زمینه را برای کوتاه آمدن ایران در مقابل امریکا فراهم نکرد. امریکا باید بداند که با استفاده از این سیاست در مقابل ایران نمی تواند به اهدافش برسد و به همین دلیل بهتر است سیاست مذاکره را در دستور کارش قرار دهد و دست از فشار و تحریم و تهدید بردارد.

کد خبر: ۱٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha