۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و مودیان جدید است
رییس کل سازمان امور مالیاتی:

عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و مودیان جدید است

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی باید به سمتی حرکت کند که عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و شناسایی مودیان جدید تامین شود.

به گزارش بازار، داود منظور اظهار داشت: در رویکرد تحول آفرینی نظام مالیاتی، با ایجاد بسترهای تعاملی مبتنی بر هوشمندسازی، شرایط مناسبی برای مودیان منضبط که به تکالیف خود عمل کرده و حساب و کتاب شفاف دارند، فراهم می‌شود.

وی با اظهار این مطلب که در سند تحول دولت مردمی، موضوع مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف‌سازی اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته، بیان داشت: سازمان امور مالیاتی با بخش‌های منضبط اقتصاد که اظهارنامه می‌دهند و کتمان درآمد ندارند، تعامل سازنده و تسهیل گرانه داشته و خواهد داشت.
 
منظور، کاهش فشار بر بخش تولید را به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی نظام مالیاتی برشمرد و گفت: امسال نرخ مالیات بر درآمد بخش‌های تولیدی ۵ واحد درصد کاهش یافت که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک شایان توجهی می‌نماید. همچنین معافیت مالیاتی درآمدهای شرکت های بورسی در صورت افزایش سرمایه، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان و تقسیط بلند مدت مشاغل آسیب دیده از کرونا از دیگر حمایت‌های نظام مالیاتی از بخش تولید محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون مالیات­های مستقیم در سال ۱۳۹۴ خاطرنشان کرد: جرم­‌انگاری فرار مالیاتی و تعیین مجازات کیفری برای آن، از جمله مهمترین اصلاحات صورت گرفته این قانون بود که زمینه برخورد قضایی با جرایم مالیاتی را فراهم آورده است.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع مبارزه با فرار مالیاتی را از برنامه‌های اولویت دار نظام مالیاتی قلمداد کرد و گفت: فرار مالیاتی عموما به سه شکل اساسی یعنی عدم ثبت نام به عنوان مؤدی مالیاتی، کتمان درآمد و ثبت هزینه‌­های غیرواقعی صورت می­‌پذیرد و با توجه به گسترده بودن فرار مالیاتی در کشور، عزم جدی و اراده قاطع برای برخورد با جرایم اقتصادی و فساد اداری وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به سه موضوع اساسی یعنی فرار مالیاتی، فساد اداری و ضعف فرهنگ مالیاتی بعنوان موضوعاتی که پاشنه آشیل نظام مالیاتی هستند، گفت: در صورتیکه در این سه زمینه توفیقات قابل ملاحظه­ای به دست آوریم، امکان اینکه کل بودجه جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود، وجود دارد.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه تصریح کرد: در رویکرد جدید نظام مالیاتی که بر هوشمندسازی و داده مبنا کردن فرآیند مالیات‌ستانی استوار است، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha