۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
نفت همچنان در مسیر پسرفت
تعطیلی چاهها دوران جدید انرژی را رقم می زند

نفت همچنان در مسیر پسرفت

باوجود بحران‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا رخ داد و صنعت نفت را شدیدا تحت تاثیر قرار داد، تولید بیش از نیاز جهانی همچنان ادامه دارد.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار – سایت اویل نیوز اخیرا گزارشی در مورد دلایل کشورهای تولید کننده نفت جهت ادامه تولید این طلای سیاه منتشر کرده است. ترجمه مقاله در ادامه آمده است.

17 آوریل اتفاقی عجیب در بازارهای نفتی رخ داد. در این روز قیمت قراردادهای آتی یک بشکه نفت به عددی منفی رسید. اما چه عواملی بر منفی شدن قیمت نفت تأثیر گذار بودند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل افت شدید قیمت نفت، جنگ نفتی شدید بین قدرت‌های نفتی جهان خصوصا عربستان و روسیه است. پس از شکست اجلاس اوپک پلاس در ماه مارس، عربستان تخفیف ۶ تا ۸ دلاری روی نفت خام خود اعمال کرد تا بازارهای آسیا، اروپا و آمریکا را به دست بیاورد. اما در این میان بیشترین آسیب متوجه ایالات متحده آمریکا شده است. زیرا استخراج نفت خام در آمریکا بالای ۴۰ دلار به ازای هر بشکه تمام می‌شود و در صورت تداوم این وضعیت احتمال ورشکستگی گسترده در صنعت نفت آمریکا وجود دارد و برخلاف عربستان و روسیه، که صنعت نفت به بدنه حاکمیت متصل است، شرکت‌های نفتی در ایالات متحده آمریکا به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند.

علاوه بر افزایش عرضه نفت، کاهش تقاضا نیز به کاهش قیمت نفت دامن زده است. بحران همه گیری کووید ۱۹ و برنامه‌های دولتی برای عدم خروج مردم عادی از خانه، باعث کاهش مصرف انرژی و مواد خام شده است.

باید گفت درحال‌حاضر عرضه نفت در جهان بیش از تقاضا بوده و تولیدکننده‌ها و انبارها دیگر جایی برای نگه‌داری آن ندارند.پاسخ منطقی تولید کننده ها به این وضعیت باید توقف تولید نفت باشد. بنابراین در جدیدترین تصمیم‌گیری، کشورهای تولیدکننده نفت تصمیم به کاهش تولید روزانه‌ی نفت خود به‌میزان ۱۰ میلیون بشکه گرفتند.

کشورهای تولیدکننده‌ نفت با تصمیم به کاهش استخراج و تولید، سعی دارند تا فشار واردشده بر تولیدکننده‌ها و پالایشگاه‌ها را کاهش دهند. آن‌ها اعتقاد دارند این تصمیم منجر به تنظیم بهتر بازار هم خواهد شد. اما باید گفت این تصمیم برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای جهانی نفت کافی نیست.  تولید کننده ها به چند دلیل حاضر به کاهش تولید نفت نیستند از جمله اینکه بستن موقتی یک چاه نفت، هزینه‌های زیادی دارد. درواقع هزینه‌ی اصلی بستن چاه نفت، زمانی خود را نشان می‌دهد که مجددا، چاه را باز کنند. به همین دلیل تولیدکننده‌ها تا زمانی‌که واقعا مجبور به بستن چاه نشوند، هیچ‌گاه آن را به‌عنوان گزینه‌ای عملیاتی بررسی نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که تعطیلی چاه‌های نفت چندان سخت نیست. ازطرفی تعطیلی تنها در مواقعی محدود و در چاه‌های کمی اجرا می‌شود. اکثر تعطیلی‌ها نیز با هدف انجام تعمیرات رخ می‌دهند.

جفری کوری، مدیر بخش تحقیقات کالای بانک آمریکایی گلدمن ساکس گفت: کاهش تولید نفت موضوع ساده ای نیست و زمان و هزینه می برد و شاید مهمتر از همه ممکن است چاه آسیب ببیند. تعطیلی یک چاه فوق العاده گران است و گاهی چاه برای همیشه آسیب می بیند.

باید گفت زمان تعطیل ماندن چاه نفت، ارتباطی مستقیمی با خسارت واردشده به آن ندارد. درواقع به‌محض اینکه چاه بسته شود، خسارت به بازدهی آن وارد خواهد شد.

لازم به ذکر است که چاه‌های نفت دریایی وضعیت بهتری نسبت به چاه‌های صخره‌ای دارند. چاه‌های دریایی عموما فرایند ساده‌ تری دارند و تنها با نفوذ یک لوله به بستر ذخیره‌ی نفت و مکش آن، کار می‌کنند. بنابراین بستن آنها خسارت چندانی به بار آروند.

تصمیم کشورهای عضو اوپک به کاهش تولید نفت، درحالی اجرا می‌شود که آمریکایی‌ها از چند وقت پیش تعطیلی چاه‌های نفت خود را شروع کرده‌اند. تعطیلی بیشتر در دو هزار شرکت خصوصی تولیدکننده‌ی نفت رخ داد که تولید روزانه‌ی کمتر از دو هزار بشکه دارند. همین رخدادها نشان می‌دهد که تغییرات رخ‌داده در صنعت نفت، بیش از همه به شرکت‌های کوچک و خصوصی فشار وارد می‌کند.

شرکت‌های کوچک و خصوصی تولیدکننده‌ی نفت، منابع مالی و اعتباری مانند تولید کننده‌های بزرگ دولتی یا سازمان‌های فعال در صنعت نفت ندارند. همچنین شرکت‌های بزرگ دسترسی بهتری به منابع ذخیره‌سازی و توزیع نفت دارند و چالش را بهتر مدیریت می‌کنند. آن‌ها همچنین جریان‌های درآمدی متعددی برای خود ایجاد کرده‌اند و در زمان بحران در یک جریان، تمرکز خود را روی بخش دیگر معطوف می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌های کوچک کاملا وابسته به چاه‌ها هستند و درصورت عدم دسترسی به منابع ذخیره‌سازی، راهی به جز تعطیلی چاه ندارند.

باوجود مقاومت نسبی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ نفت درمقابل کاهش تقاضا در بازار، آن‌ها هم از تأثیرات تعطیلی چاه‌ها در امان نیستند. شرکت‌های بزرگ آمریکایی فعال در چاه‌های دریایی هم به‌مرور تعطیلی چاه‌ها را شروع کرده‌اند.

باید گفت تعطیلی چاه‌های نفت فعال در خشکی و دریا، رخدادی بی‌سابقه محسوب می‌شود. با ادامه روند شرکت‌های کوچک مجبور به تعطیلی کامل، یا پیوستن به زیرمجموعه‌ی شرکت‌های بزرگ می‌شوند. اگرچه کووید ۱۹ صنعت نفت  را تعطیل نخواهد کرد، اما قطعا منجر به تغییراتی عظیم در صنعت در دوران پساکرونا خواهد شد.

کد خبر: ۱۸٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha