۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مشاغل خرد؛ ایده‌هایی برای کارآفرینی
یادداشت؛

مشاغل خرد؛ ایده‌هایی برای کارآفرینی

ساری - فضای کوچک و بزرگ مهم نیست، داشتن ایده‌ه برای کارآفرینی حائز اهمیت است چراکه ایجاد کسب و کارها در محیط‌های کوچک در رشد اقتصادی تاثیرگذار است، احمد علیپور فعال اقتصادی و کارشناس ارشد بازرگانی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

احمد علیپور؛ خبرگزاری بازار- نباید سهم مشاغل و کسب و کارهای کوچک را در رشد و توسعه اقتصادی استان نادیده گرفت و در برخی مناطق و کشورها برای نیل به این هدف، مشوق‌ها و سیاست گذاری‌های اعمال می‌شود تا کارآفرینان، ایده‌های خلاقانه و اقتصادی را به منصه ظهور رسانند.

کارآفرینی، فناوری، پویایی صنعتی، نوآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب درآمد از مزیت‌های کسب و کارهای خرد و کوچک به شمار می‌رود و درحال حاضر تولید محوری جای خود را به مشتری محوری داده، ساختارهای صنعتی و کسب و کار دچار تغییر و تحول شده و ترویج کسب و کارهای کوچک از شاخصه‌های ساختار جدید اقتصادی و کارآفرینی محسوب می‌شود.

تکیه کسب و کارهای خرد به سرمایه گذاری پایین، نوآوری محصولات و روش‌های نوین و بهره مندی از جاذبه‌های منحصر به فرد و فروان، این نوع مشاغل را در کانون توجه قرار داده است و می‌تواند بستری مناسب برای افزایش صادرات و اختراعات و نوآوری باشد و به عنوان الگویی موفق برای توانمندسازی اقتصادی هر منطقه قلمداد شود.

آموزش علمی کارآفرینی در مازندران

راه اندازی اولین مدرسه کسب و کارهای خرد و کارآفرینی در آمل که در پنج رشته انجام شد، توانسته بخشی زیادی از جویندگان کار را در استان مازندران با مفاهیم کارآفرینی و شغل‌های کوچک اما پردرآمد آشنا کند، چرا که این مشاغل در درجه اول نیازمند تسهیلات و سرمایه‌های بالا نیست و می‌تواند با حداقل آورده و بهره گیری از دانش‌های روز منجر به خودکفایی شاغلان آن شود.

مازندران به رغم پتانسیل‌های فراوان و طبق آمارهایی که ارائه می‌شود، دارای نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصدی است و وضعیت ساختارهای استان و رشد خدمات به دلیل ارزش افزوده بالاتر نسبت به فعالیت‌های اقتصادی، نوعی تغییر و جابجایی نیروی کار را در استان از کشاورزی به سمت خدمات مسافرپذیری سوق داده است، از سوی دیگر به دلیل عدم استقبال نسل جدید و فرزندان از مشاغلی نظیر کشاورزی و دامداری و رشد چشمگیر مشاغل غیررسمی نوعی نگرانی را ایجاد کرده است.

در حال حاضر سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی مازندران ۳۰ درصد، خدمات ۵۱ درصد، صنعت ۱۷ درصد و شاخص بهبود فضای کسب و کار ۱۳۰ عنوان می‌شود و تغییر نگرش مردم در کسب و کارهای با ارزش افزوده بیشتر با محوریت گردشگری، خدمات منجر به رکود در بخش‌هایی نظیر کشاورزی شده است.

شکل گیری اشتغال غیررسمی در مازندران

هم اکنون شاهد شکل گیری نوعی اشتغال غیررسمی در اقتصاد مازندران بوده که بیشتر این فعالیت‌ها به صورت موقت و غیردائم است، از اینرو توسعه کسب و کارهای خرد می‌تواند به درآمد و سرانه اقتصادی در استان کمک قابل توجهی داشته شود.

مازندران به دلیل داشتن مزیت‌های فراوان در حوزه کشاورزی با توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک می‌تواند در اقتصاد کشور نقش آفرینی بسزایی داشته باشد، نقش استان در تولید انواع محصولات نظیر برنج، مرکبات، کیوی، گوشت، تخم مرغ، عسل، آبزیان و غیره، داشتن آب و هوای مناسب و مرغوبیت زمین فضای را برای توسعه کسب و کارهای متوسط فراهم می‌کند و می‌توان با آموزش‌های لازم و حمایت‌های دولتی، اشتغال فصلی این بخش را به دائمی تبدیل کرد.

رسمی شدن مشاغل خرد در اقتصاد

بی شک کسب و کارهای کوچک برای توسعه اقتصادی استان حائز اهمیت است و در بسیاری از مناطق تحت حمایت بالای دولت‌ها قرار گرفته‌اند و به دلیل کمک این کسب و کارها به اشتغال و تولید ناخالص داخلی و ملی، سبب به رسمیت بخشیدن اقتصاد خواهند شد و برای توسعه و تقویت این مشاغل، ارائه خدمات مالی و بانکی به مشاغل کوچک در صدر قرار دارد.

در حال حاضر شاخص‌های متعددی برای تعریف کسب و کارهای کوچک در کشور وجود دارد و طبق آمارهای بانک مرکزی واحدهای با کمتر از ۱۰ پرسنل، خرد، بین ۱۰ تا ۴۹ پرسنل کوچک، ۵۰ تا ۹۹ متوسط و بالاتر از ۱۰۰ پرسنل بزرگ محسوب می‌شود.

طبق اعلام مسئولان استانداری مازندران در سال ۹۸ حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر برای توسعه مشاغل کوچک در مازندران تسهیلات دریافت کردند و ۳۷۷ نفر نیز شش میلیارد تومان تسهیلات برای راه اندازی مشاغل خانگی گرفته‌اند.

کد خبر: ۱۷٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha