۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
گردشگری اصفهان در انتظار روزهای سفید؛ سایه کرونا بر نصف جهان
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری اصفهان در انتظار روزهای سفید؛ سایه کرونا بر نصف جهان

اصفهان - با کاهش پروازهای مسافرتی و بسته شدن دریچه شهرها و کشورها، یکی از نخستین حوزه‌هایی که با شیوع کرونا در ایران مانند دیگر کشورها آسیب جدی دید، صنعت گردشگری بود؛ این روزها صنعت گردشگری اصفهان تنها در انتظار روزهای سفید نفس می‌کشد.

خبرگزاری بازار - با کاهش پروازهای مسافرتی و بسته شدن ورودی شهرها و کشورها، یکی از نخستین حوزه‌هایی که با شیوع کرونا در ایران مانند دیگر کشورها آسیب جدی دید، صنعت گردشگری بود.

سلامت شهروندان خط قرمزی بود که مستقیما بر روی خرد و کلان اقتصادی کشور تاثیر می‌گذاشت و در این میان، گردشگری با تمام مجموعه خود، اندک امیدهایش را برای بقا در شرایط اقتصادی سخت کنونی از دست داد.

هنوز مدت زیادی از گشایش‌های اقتصادی که امید می‌رفت با استقرار وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرهای گردشگر پذیر کشور اتفاق افتد، نگذشته بود که شیوع کرونا باعث شد افراد شاغل در گوشه و کنار این صنعت که به تناسب فصل‌های مختلف راهنما یا میزبان یا خدمات‌رسان گردشگران خارجی از کشورهای دیگر بودند حتی زودتر از کسبه یک بازارِ بی مشتری یا دیگر مشاغل، خانه‌نشین شدند.

کرونا با شروع سال جدید شیوع بیشتری پیدا کرد تا چراغ گردشگری در وسعت داخلی را هم خاموش کرده و خانه‌نشینی اهالی صنعت گردشگری را نیز بیشتر کند به حدی که جمشید حمزه‌زاده، دبیر تشکل‌های ملی گردشگری معتقد است: گردشگری تنها صنعتی بود که در جریان تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا آسیب ۱۰۰ درصدی دید و حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد.

وی ادامه داد: این ضرر به صنعتی وارد شده است که ٢٤٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ٥٥٠ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند.

سایه سنگین رکود بلندمدت گردشگری بر نصف جهان

در این میان اصفهان نیز که تکیه بزرگ اقتصادی آن بر مبنای گردشگر ادامه حیات می‌داد، از بحرانِ اوضاع بحرانی کرونا در امان نماند و از هتلداران گرفته تا فروشندگان خرد شهر که از راه آمد و شد گردشگر روزگار می‌گذراندند، همگی وارد یک رکود بلندمدت شدند.

قرار بود با آغاز سال نو میلادی، طرح «اصفهان ۲۰۲۰» در مرکز استان اصفهان آغاز به کار کند تا زمینه‌ساز رونق صنعت گردشگری شهر باشد اما کرونا حتی همین طرح‌ها را نیز از کارایی انداخت به‌طوری که با گذشته بیش از چهار ماه از سال ۲۰۲۰، تقریبا هیچکدام از اهداف و برنامه‌های طرح محقق نشد.

طرحی که در بودجه سال جاری شهرداری اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته بود اما شاید قرار باشد با تداوم بحران کرونا این ردیف بودجه به ضدعفونی کردن معابر اختصاص داده شود.

حرف‌های فریدون الله یاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بحران حاضر را بیشتر تبیین می‌کند، وی در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت:  با توجه به شیوع ویروس کرونا در روزهای پیک مسافر در کشور، گردشگری داخلی و خارجی آسیبی بسیار جدی‌ متحمل شده است.

از همان ابتدای شیوع ویروس در چین، شاهد کاهش چشمگیر گردشگران چینی بودیم و پس از آن نیز با شیوع کرونا در ایران، ناچار به تعطیلی تاسیسات گردشگری در ایام نوروز شدیم که منجر به لغو تمامی رویدادها و برنامه‌های گردشگری استان اصفهان و دیگر استان‌ها شد

وی افزود: از همان ابتدای شیوع ویروس در چین، شاهد کاهش چشمگیر گردشگران چینی بودیم و پس از آن نیز با شیوع کرونا در ایران، ناچار به تعطیلی تاسیسات گردشگری در ایام نوروز شدیم که منجر به لغو تمامی رویدادها و برنامه‌های گردشگری استان اصفهان و دیگر استان‌ها شد.

به گفته وی از همان ابتدا به دلیل آنکه نمی‌شد تاریخ دقیقی برای بازگشایی مراکز گردشگری اعلام کرد، باعث شد گردشگری کشور روز به روز دچار آسیب‌های شدیدتر شود.

کات کرونا به ۱۲۵۰ مجموعه گردشگری اصفهان

الهیاری با اشاره به اینکه تمامی تأسیسات گردشگری استان اصفهان که بالغ بر هزار و ۲۵۰ مجموعه است از اواخر اسفند ماه سال گذشته تعطیل شد، ادامه داد: پس از اعلام تعطیلی مراکز گردشگری، اقامتگاه‌ها و مراکز استان به طور مطلق تعطیل شدند. تیم‌های نظارتی ویژه‌ای از سوی میراث فرهنگی در ایام نوروز برگزیده شده بودند تا در صورت تخلف، گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود که خوشبختانه میزان این تخلفات بسیار کم بود و در هیچ کدام از اقامتگاه‌های گردشگری استان مسافری پذیرفته نشد.

نوروز تمام شد و شرایط مراکز گردشگری اصفهان همچنان به سمت عادی‌تر شدن پیش نمی‌رود و همین امر سبب شد استاندار اصفهان با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازگشایی هتل‌ها و مراکز گردشگری این استان را با رعایت تمامی موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی خواستار شود.

عباس رضایی در این نامه ۱۰ پیشنهاد به شرح ذیل به علی اصغر مونسان ارائه کرده تا خسارات ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری اصفهان جبران شود.

وی در این نامه خواستار صدور دستور بازگشایی مجدد هتل‌ها و مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی با رعایت کامل جوانب بهداشتی پرسنل و مسافر و نیز رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ارائه تسهیلات بانکی بدون بهره و کم بهره (تک رقمی) همراه با تنفس بازپرداخت یک ساله به اماکن و مراکز مرتبط با صنعت گردشگری و و هنرمندان این عرصه  بدون بروکراسی اداری، معافیت کامل مالیاتی و سهم بیمه کارفرما از شروع تا پایان بیماری کرونا و حمایت ویژه و موثر دولت از صنعت گردشگری، هتل‌داری، تولید و فروش صنایع دستی با استفاده از توان بالقوه وزارت امورخارجه  از جمله این موارد است.

حمایت موثر دولت از خرید تضمینی صنایع دستی کیفی تولیدی هنرمندان هنرهای صنایع دستی و هنرهای سنتی،   حمایت موثر دولت از فراهم نمودن زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در حمایت از تولیدکنندگان، فروشندگان و هنرمندان صنایع دستی، صدور دستور ممانعت از حذف ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم، حمایت موثر دولت از برگزاری هفته‌های فرهنگی، هنری و گردشگری استان‌های محوری مانند اصفهان در کشورهای دوست و هدف با مسوولیت و برنامه‌ریزی استان‌ها و تمرکز زدایی از مرکزاختصاص بخشی از بودجه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای ترغیب و الزام به سفرهای زیارتی، سیاحتی داخلی و  ایجاد صندوق حمایت و جبران خسارت از تاسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری در زمره ۱۰ پیشنهاد استادندار اصفهان قرار دارد.

هرکدام  از این پیشنهادات در صورت اجرایی شدن در رونق صنعت گردشگری موثر خواهد بود؛ پیشنهاداتی که باید دید تا چه اندازه با اقبال دولت روبه‌رو می‌شود؛ البته به اذعان معاونت اقتصادی رئیس جمهور مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین راهی موزه‌ها و زائر سراها جزء مشاغل آسیب‌دیده از شیوع کرونا هستند که حمایت‌های پیش بینی شده برای این رسته‌های شغلی در دولت اتخاذ شده است.

سناریوی  گردشگری برای دوران پساکرونا آماده است

از طرف دیگر به تدریج با امید به اعلام وضعیت سفید در شهرهای مختلف استان و با بازگشایی راه‌های مواصلاتی بین استان‌ها از اول اردیبهشت می‌توان به اندک اتفاقات خوش برای گردشگری استان امیدوار بود زیرا به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سناریوی دوران پساکرونا برای گردشگری تقریبا نوشته شده است.

تیموری در این ارتباط  از سفر هوشمند یاد کرده و  به بازار گفت: برنامه ما در کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با آغاز ترددهای بین استانی با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.

وی افزود: هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کنند در صورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در خصوص بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز نیز ابلاغ شده است.

امیدواری برای پایان کرونا و اوج گرفتن گردشگری

روی دیگر سکه که می‌توان به آن امیدوار بود این است که با فروکش کردن تب کرونا، موج شدیدی از گردشگری شهرهای گردشگرپذیر را به فراخور ظرفیتی که دارند، فرا گیرد.

مهناز عباسی، کارشناس اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار  در این زمینه اظهار داشت: با کاهش تعداد مسافرت‌های بین شهری در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایام عید نوروز سال ۹۹ موجب شده تا بسیاری از افراد برای سفر کردن در دوران پساکرونا لحظه‌شماری کنند که می‌تواند خبر خوشی برای صنعت گردشگری استان باشد.

درآمد مشاغل خرد و کلان بسیار زیادی در استان اصفهان با رونق صنعت گردشگری عجین شده و در حقیقت هدف تشکیل بسیاری از اصناف نیز گردشگران بوده‌اند بنابراین دولت به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی، باید به ساماندهی کسب و کارهای این صنعت تا رفع بحران‌های اقتصادی به‌طور جدی ورود کند

وی ادامه داد: هرچه زودتر بیم و خطر کرونا از جامعه برداشته شود، امیدها برای رونق گردشگری بیشتر خواهد بود چون اصفهان در نیمه نخست سال یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور است و موج سفرهای پساکرونا می‌تواند نوید روزهای خوشی را برای گردشگری اصفهان به دنبال داشته باشد.

عباسی افزود: درآمد مشاغل خرد و کلان بسیار زیادی در استان اصفهان با رونق صنعت گردشگری عجین شده و در حقیقت هدف تشکیل بسیاری از اصناف نیز گردشگران بوده‌اند بنابراین دولت به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی، باید به ساماندهی کسب و کارهای این صنعت تا رفع بحران‌های اقتصادی به‌طور جدی ورود کند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر باید سیاست‌هایی وجود داشته باشد که مشاغل مربوط به گردشگری همچنان به حیات خود تا زمان رونق دوباره گردشگری ادامه دهند زیرا نمی‌توان این مشاغل را به حال خود رها کرد و بدون زیرساخت لازم توقع استقبال گردشگران را داشت.

بیم و امید صنعت گردشگری اصفهان از یک طرف بیم رکودی بزرگ ناشی از شرایط سخت دولت و مردم از لحاظ درآمدی را عیان کرده و از طرف دیگر امید به آینده‌ای می‌دهد که کرونا از خانه‌نشینی مردم دست بردارد و مشتاقان سفر به اصفهان را راهی شهرهای این استان کند که باید برای ارزیابی آن همچنان منتظر کمتر شدن خطر شیوع کرونا ماند.

کد خبر: ۱۷٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha