۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
قطع صادرات گاز روسیه به لتونی بر مشکلات اتحادیه اروپا می‌افزاید

قطع صادرات گاز روسیه به لتونی بر مشکلات اتحادیه اروپا می‌افزاید

در حالی که روسیه با قطع گاز لتونی مشکلات فراوانی را برای این کشور ایجاد کرده است برخی بر این نظر هستند که ادامه این روند موجب فروپاشی اتحادیه اروپا می شود.

به گزارش بازار، در حالی که شرکت روسی گازپروم اعلام کرده است که صدور گاز به لتونی را به دلیل نقض تعهد از سوی این کشور در صادرات گاز متوقف کرده است، برخی بر این باورند که تقابل کنونی اتحادیه اروپا و روسیه در نهایت جدایی دردناک و پرهزینه‌ای را بر هر دو طرف تحمیل می‌کند و ممکن است ادامه وضعیت کنونی به فروپاشی یکپارچگی در اتحادیه اروپا منجر شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، با این تصمیم گازپروم، لتونی نیز به جمع کشورهای دیگر، بلغارستان، لهستان، فنلاند، هلند و دانمارک، ملحق شود که صادرات گاز به آن‌ها متوقف شده بود. این کشورها شرط روسیه در پرداخت کردن بهای گاز به روبل را قبول نکرده بودند و در نهایت با پایان گرفتن مهلت روسیه، صادرات گاز به آن‌ها متوقف شد.

گاز طبیعی از جمله اقلامی است که به شدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته است؛ اتحادیه اروپا نزدیک به چهل درصد از گاز طبیعی مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کرد که یک چهارم از این مقدار نیز از خاک اوکراین می‌گذشت.

حال با تحریم‌هایی که علیه مسکو به اجرا گذاشته شده است و جنگی که اکنون وارد پنجمین ماه خود شده است، انرژی به واقع به موضوعی محوری در این جنگ تبدیل شده است.

در اکتبر ۲۰۲۱، بهای گاز طبیعی به بیشترین میزان خود رسید و از آن زمان به بعد، با گذشت هر ماه، حد نصاب جدیدی در گران‌تر شدن بهای گاز ثبت شد به شکلی که در ماه مارس به بیشترین میزان خود رسید.

اروپایی‌ها روسیه را به سوء استفاده از گاز بعنوان اهرمی سیاسی و اقتصادی متهم می‌کنند؛ با این حال، جریان گاز روسیه بجز در چند مورد استثنائی، همچنان به اروپا ادامه داشت که یک نمونه از آن را می‌توان به آلمان اشاره کرد که با وجود متهم کردن مسکو به بازی قدرت با موضوع انرژی، همچنان گاز صادراتی روسیه را دریافت می‌کند.

اگر چه آلمان در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت دارد، چهل درصد از گاز خود را از این کشور دریافت می‌کند و اکنون تورم در این کشور به بیشترین میزان خود رسیده است.

حال با توقف صادرات گاز به لتونی، این کشور نیز به جرگه لهستان، هلند، بلغارستان، فنلاند و دانمارک پیوست و از گاز روسیه محروم شد.
گازپروم گفته است نقض شروط دریافت گاز از سوی این کشور دلیل توقف صادرات گاز شده است؛ با این حال گازپروم نقض‌های ادعایی را مشخص نکرده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha