۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
روش های نگهداری انواع گل

روش های نگهداری انواع گل

در نظر گرفتن شرایط نگهداری گل، یکی از فاکتور های مهم برای افزایش طول عمر گل است. در نظر گرفتن این شرایط هم برای گل های تزیینی دسته ای، و هم برای گل های آپارتمانی لازم است.

به گزارش بازار، گل هایی که همه روزه در ویترین گل فروشی ها مشاهده می کنیم یا در مراسم های روزمره و مناسبت ها در کنار خود میبینیم، اغلب از نوع باکس گل یا دسته گل هستند. در باکس معمولا با قرار دادن یک جعبه از گل ها محافظت می شود و به آنها ظاهری منحصر به فرد می دهیم، و در دسته گل، معمولا چند شاخه گل را با تزیین خاصی با توجه به رنگ بندی با یک کاغذ مخصوص به دور آن پیچیده و به این شکل گل ها را در کنار هم قرار می دهیم. اما برای محافظت بیشتر از آن، نیاز است تا نکات بیشتری نیز درباره آن بدانید. با توجه به طول عمر کوتاه گل های مناسبتی، می توانید با چند راهکار ساده گل را با طراوت بیشتری نزد خود نگه دارید. همچنین اگر شرایط نگهداری گل تزیینی را ندارید، استفاده از گل های آپارتمانی برای شما منطقی تر خواهد بود! در این مطلب توضیح می دهیم که با توجه به شرایط محیطی، بهتر است از چه گلی استفاده کنید.

نگهداری دسته گل و باکس گل

دسته گل ساده ترین راه نگهداری را دارد، زیرا معمولا ساقه های گل از پایین جدا شده اند و به راحتی می توان آن ها را در آب قرار داد. می توانید آن را در یک ظرف آب قرار داده و روی میز بگذارید. توجه داشته باشید که در فصل گرم سال، هرچه آب ظرف خنک تر باشد بهتر است. اما برای باکس نمی توانید آن را درون آب قرار دهید، زیرا خود گل ها داخل یک جعبه هستند و نمی توان آن را خیس کرد. مگر اینکه باکس شما از جنس شیشه ای باشد. همچنین برای محافظت بیشتر از خود گل در دسته و باکس، می توانید آن ها را در هوایی که تهویه مناسبی دارد و هوای آن خنک و تازه است قرار دهید تا گل ها پژمرده نشوند. هرچه هوا خنک تر باشد، گل طراوت بیشتری میگیرد و مدت زمان زیاد تری سلامت خود را حفظ می کند. یک ایده برای حفظ بیشتر گل این است که در ساعات شب، گل را برای مدت چند ساعته درون یخچال قرار دهید. البته پیشنهاد می کنیم این کار را اگر انجام می دهید، یک پلاستیک روی آن بکشید و روی آن را تقریبا بپوشانید. اگر توجه کرده باشید درون گل فروشی ها نیز هوا بسیار خنک است و با این کار تقریبا برای مدت کوتاهی فضای سرد و خنکی را برای گل فراهم می کنید.

توجه داشته باشید که هیچوقت حتی برای چند دقیقه گل را درون فریزر قرار ندهید! این کار باعث یخ زدن گل شده و به سرعت گل را خراب می کند. این یک تصور اشتباه است که هرچه محیط خنک تر باشد، گل شرایط بهتری خواهد داشت. بهترین دما برای نگهداری گل، دمای بین ۵ الی ۱۵ درجه سانتی گراد است. اگر می خواهید طول عمر گل را بیشتر کنید، علاوه بر فراهم کردن آب، آن را در چنین هوای مطبوعی قرار دهید.

اگر از دسته گل استفاده می کنید و آن را داخل آب قرار داده اید، توجه داشته باشید که ساقه ها را به صورت کمی کج بریده باشید تا جذب آب بیشتر شود و در نهایت این کار نیز طول عمر و شادابی را افزایش می دهد. اما اگر از باکس گل استفاده می کنید، می توانید با آب پاش یا اسپری، اسفنج داخل آن را مرطوب نگه دارید تا جذب حداقلی آب را برای گل فراهم کنید. توجه داشته باشید که خیس کردن بیش از حد اسفنج نیز باعث گندیدگی و حتی خراب شدن بدنه باکس خواهد شد.

نگهداری جام گل

یکی دیگر از انواع گل که طرفدار زیادی دارد و برای مراسم های خاص تر و رسمی تر استفاده می شود جام گل است. در این محصول گل های مختلف با تزیین خاصی درون یک جام که اغلب جنس شیشه ای یا فلزی دارد قرار داده می شود. با توجه به نکاتی که در مورد نگهداری گل ها در بالاتر گفته شد، برای جام گل با توجه به اینکه ساقه های گل درون جام قرار می گیرند باید آب دادن به آن ساده تر باشد. کافیست کمی آب درون جام قرار دهید و دائما آب را عوض کنید تا همیشه تازه باشد. مانند روشی که در بالا گفته شد نیز دمای محیط را به حداقل برسانید و روی گل ها را با اسپری آب خنک مرطوب کنید. درست است که طول عمر جام گل در حالت عادی نهایتا تا ۵ روز است، اما با چنین راهکار های ساده ای می توانید آن را تا ۱۰ روز شاداب نگه دارید و در گوشه ای از خانه از زیبایی آن لذت ببرید.

جام گل

نگهداری تاج گل

تاج گل معمولا برای مراسم های تبریک و تسلیت استفاده می شود و بنابراین کمتر پیش می آید که در محیط منزل استفاده شود. همچنین با توجه به اینکه در این سبک، گل ها را به بدنه نصب می کنند، نمی توانید به آن ها آب برسانید مگر اینکه گل ها را از روی بدنه جدا کنید! به همین دلیل نگهداری و افزایش طول عمر تاج گل کمتر است. تنها کار مفیدی که می توان برای نگهداری تاج گل کرد، این است که با توجه به مدل استفاده آن ها که عموما در فضای باز قرار داده می شود، نگهداری از آن ها در محیط بدون نور خورشید و کامله سایه است که ترجیحا هوای مطلوب تری دارد. در این صورت نهایتا می توانید تا ۲ روز بیشتر از گل های روی تاج و شادابی آنها استفاده کنید!

نگهداری گل آپارتمانی

با توجه به کم بودن طول عمر گل های تزیینی، خیلی از افراد به دنبال خرید گل آپارتمانی و جایگزینی آن با گل های تزیینی هستند. در حقیقت با فراهم کردن محیط زندگی خود برای رشد یک گل و گیاه آپارتمانی، شما تا چندین سال می توانید از گل نگهداری کنید، آن را رشد دهید و حتی به فکر تکثیر گل باشید. گل های مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط نور و دمای محیط خانه می توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال اگر نور خوبی در خانه دارید، کاکتوس، آلوئه ورا، گل ناز، گل سنگ، کروتون، کراسولا، حسن یوسف، سیکاس و... هستند. از طرفی اگر نور مستقیم ندارید باید به دنبال گل های آپارتمانی سایه دوست باشید. برخی از انواع گل های سایه دوست عبارتند از زاموفیلیا، سانسوریا، سانسوریا مینیاتوری، پتوس، آگلونما، گندمی، بامبو و... که دوام زیادی بدون داشتن نور مستقیم دارند و بدون مشکل رشد خواهند کرد.

گل و گیاه آپارتمانی

به طور کلی اگر به دنبال خرید گل هستید، ابتدا شرایط نگهداری را به طور کامل بررسی کنید و با توجه به آن انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که شرایط آب دادن به گل را نیز در نظر بگیرید، توجه داشته باشید که آب دادن بیش از حد به گل (حتی برای گل هایی که در نور مستقیم هستند) ممکن است منجر به گندیدگی ریشه شوند، در این مسئله همیشه این نکته را در نظر داشته باشید خشک ماندن خاک و ریشه گل و کم آبی، بهتر از همیشه مرطوب ماندن خاک است.

کد خبر: ۱۶۲٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha