۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
افزایش کرایه‌های کرونایی در تهران در غیاب نظارت موثر مسئولان
بازار بررسی می‌کند؛

افزایش کرایه‌های کرونایی در تهران در غیاب نظارت موثر مسئولان

تهران - در حالی قرار بود، کاهش تعداد مسافران صندلی عقب تاکسی‌ها به دو نفر بدون افزایش کرایه صورت گیرد، که عملا شاهد بی‌توجهی برخی از رانندگان به این ابلاغیه هستیم.

شیوع کرونا در همه کشورها سبب شد، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از تاکسی و اتوبوس تا مترو از مهم‌ترین کانون‌های انتقال کرونا، شناسایی شود، لذا می‌بایست، تا میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به حداقل برسد و وسایل شخصی جایگزین شود.

این اقدامات تا جایی پیش رفت، که اتوبوس‌های بسیاری از خطوط که همیشه مملو از مسافران ایستاده و نشسته بود در ایستگاه‌های خالی ماندند.

با گذشت زمان و همزیستی با کرونا و همچنین افزایش ترددها باید تصمیم دیگری برای استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل عمومی گرفته می‌شد که بر اساس آن طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا و طی آن در مترو با درج نشانه گذاری، این فاصله تعیین شد.

مسئولان به صراحت اعلام کردند، تاکسی‌ها و مسافرکش‌های خطی حق سوار کردن بیش از دو نفر در صندلی عقب خودرو را ندارند و البته تاکید شد، که این کاهش تعداد مسافر در عین عدم افزایش کرایه‌ها انجام شود

در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز فاصله گذاری اجتماعی سبب کاهش تعداد مسافران و جلوگیری از تداخل افراد شده و مسئولان به صراحت اعلام کردند، تاکسی‌ها و مسافرکش‌های خطی حق سوار کردن بیش از دو نفر در صندلی عقب خودرو را ندارند و البته تاکید شد، که این کاهش تعداد مسافر در عین عدم افزایش کرایه‌ها انجام شود.

طبق این بخشنامه که ۱۸ فروردین ماه ابلاغ شد، رانندگان تاکسی موظف شدند که در تمامی خطوط تاکسیرانی حداکثر دو مسافر در صندلی عقب خودرو سوار کنند و اعلام شد مردم برای شکایت از رانندگان تاکسی که از ابلاغ طرح الزام فاصله گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی برای سوار کردن حداکثر سه مسافر پیروی نمی‌کنند، می‌توانند در تهران با شماره تلفن ۱۸۸۸ و در دیگر شهرها با شهرداری‌ها تماس بگیرند.

این بخشنامه در بسیاری از خطوط مسافری نادیده گرفته شد و افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم.

افزایش ۴ هزار تومانی کرایه تاکسی در خط کرج- تهران

یکی از مسافران خط کرج- تهران که این مسیر را برای رفتن به سرکار باید هر روز طی کند، در خصوص نرخ کرایه این خط از زمان آغاز اجرای فاصله گذاری اجتماعی به خبرنگار بازار گفت: خط کرج- میدان انقلاب مسیر هر روز من است و با توجه به این که مصوب شده که دو نفر باید قسمت عقب خودرو بنشینند برخی از تاکسی‌ها این قانون را رعایت کرده اند، اما کرایه یک مسافر را به طور سرشکن از سه مسافر دیگر دریافت می‌کنند و همین امر سبب شده که مسیری که نرخ کرایه آن ۱۰ هزار تومان بوده به ۱۴ هزار تومان برسد و این افزایش نرخ واقعاً اجحاف است.

رضا، مسافر دیگری که منزلش نزدیک سه باند اول خط اتوبوس‌های مارلیک-آزادی است، در خصوص حمل و نقل از این خط تا تهران به خبرنگار بازار گفت: من خودم جز اولین نفراتی هستم، که صبح‌ها سوار اتوبوس شده و به تهران می‌روم اما از وقتی کرونا شیوع پیدا کرده مجبور هستم این مسیر را با تاکسی طی کنم چرا که شلوغی بی حد خطوط اتوبوس این مسیر خطر ابتلاء را چند برابر می‌کند، اما از طرفی واقعاً با افزایش نرخ کرایه‌ها در این مسیر به بهانه اجرای فاصله گذاری و سوار کردن دو نفر در صندلی عقب خودرو، توان پرداخت کرایه تاکسی را ندارم چرا که اگر بخواهم به این روند ادامه دهم باید بخش اعظمی از حقوقم را برای کرایه پرداخت کنم.

برخی از رانندگان خطوط تاکسی‌رانی مانند خط ورامین به مترو شهرری اعتنایی به قانون فاصله گذاری نکرده و به این مساله که مسافرگیری سه نفر برای تاکسی‌ها تنها با داشتن کاور نایلونی امکان پذیر است بی توجه هستند

مسافر دیگر خط آزادگان به پرند در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از عدم شفافیت اعلام نرخ کرایه در این خط عنوان داشت: هفته پیش کرایه تاکسی آزادگان پرند هفت هزار تومان بود و امروز راننده محترم گفت، نرخ تغییر کرده و ۹ هزار تومان برای همین مسیر دریافت کرد و وقتی به ایشان گفتم اگر سه نفر سوار می‌کنید نباید کرایه اضافه شود، راننده گفت این قانون برای تهران بوده و اینجا کرایه گران شده است.

ناگفته نماند برخی از رانندگان خطوط تاکسی‌رانی مانند خط ورامین به مترو شهرری اعتنایی به قانون فاصله گذاری نکرده و به این مساله که مسافر گیری سه نفر برای تاکسی‌ها تنها با داشتن کاور نایلونی امکان پذیر است بی توجه هستند و همچنان اقدام به مسافر گیری عادی بدون کاور می‌کنند.

تحمیل هزینه یک روز در میان ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی کرونا به تاکسی داران

یکی از رانندگان خطوط تاکسی رانی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مشکلات اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها گفت: بیشتر قشر رانندگان تاکسی از بازنشستگانی هستند که قطعاً دخل و خرجشان جور نبوده که پا به میدان مسافرکشی با تاکسی گذاشته اند اما در این موقعیت، شرایط برایشان سخت‌تر هم شده است.

وی افزود: با وجود سن بالا و احتمال بیشتر ابتلاء به ویروس کرونا مجبور به حضور در اجتماع و مسافرکشی هستیم اما در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد مسافران تاکسی‌ها کاهش یافته و درآمد ما نیز کمتر شده است.

این راننده تاکسی افزود: کرونا باعث شده که هزینه‌های تمام شده روزانه برای خرید محلول‌های ضدعفونی، ماسک و دستکش که یک روز در میان بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود، افزایش پیدا کند که باید برای این موضوع فکری شود.

در گیرودار کرونا قشر تاکسی‌دار بسیار مظلوم واقع شده است چرا که با وجود گرانی بنزین و افزایش کرایه حداقلی ما باز هم برای خدمت به مردم و کسب روزی حلال و نیز ایفای رسالت خود کف خیابان حاضر شدیم

راننده تاکسی دیگری با اشاره به اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته عنوان داشت: در گیرودار کرونا قشر تاکسی‌دار بسیار مظلوم واقع شده است چرا که با وجود گرانی بنزین و افزایش کرایه حداقلی ما باز هم برای خدمت به مردم و کسب روزی حلال و نیز ایفای رسالت خود کف خیابان حاضر شدیم اما حالا با کم کردن یک مسافر و عدم افزایش نرخ کرایه متحمل ضرر هستیم.

وی گفت: استهلاک خودرو نیز کابوسی است، که همه ما تاکسی داران با آن مواجه هستیم و با کمتر گرفتن کرایه نمی‌توانیم پاسخگوی مخارج باشیم.

هیچ دستوری برای افزایش کرایه ابلاغ نشده

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص اظهار داشت: درآمد تاکسی‌های خطی و گردشی ۵۰ تا ۷۰ درصد و در پایانه‌ها و فرودگاه‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد کمتر شده است و رانندگان خواستار افزایش نرخ کرایه‌ها هستند.

علیرضا قنادان در عین حال گفت: تاکسیران‌ها موظف هستند مبالغ درج شده بر روی برچسب نرخ را از مسافران دریافت کنند و هیچ گونه افزایش نرخی پیش از طی شدن روال قانونی، مجاز نیست.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که نرخ‌های کرایه حمل و نقل عمومی در سال جاری ۲۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، عنوان داشت: نظر شورای شهر با فرمانداری در این زمینه مشترک است.

زهرا نژاد بهرام گفت: پس از گران شدن بنزین در سال ۹۸ نرخ کرایه‌ها ۱۱ درصد افزایش یافت، اما در حال حاضر هیچ دستوری مبنی بر افزایش کرایه‌ها ابلاغ نشده است.

افزایش کرایه کرونایی نداریم

معاون عمرانی استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این که تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای تاکسی‌ها اعلام نشده است، افزود: انتظار است، که نظارت بر آن دسته از تاکسی‌ها که تحت نظر تاکسیرانی است، بیشتر شود.

محمد تقی زاده گفت: این که کرایه‌ها افزایش یابد به طور واضح نقض قانون است و قطعاً با بی قانونی و افزایش کرایه خودسرانه برخورد شدید می‌شود و به فرمانداران و مسئولان مربوطه تاکید می‌شود، که نظارت‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: باید نظارت کرد، که از طرفی صندلی‌های عقب خودرو بیش از دو نفر سوار نشوند و از سوی دیگر ریالی افزایش کرایه نداشته باشیم، در واقع چیزی به نام افزایش کرایه کرونایی نداریم.

با تمام این تفاسیر و با بررسی‌های صورت گرفته حرف‌های رانندگان تاکسی و مسافران به نوعی منطقی است، اما قانون همواره فصل الخطاب است و باید رانندگان تاکسی با تمکین به قانون جلوی هرج و مرج را بگیرند، اما نظارت‌ها و برخوردهای قانونی تا چه حد جدی و بازدارنده خواهد بود، سوالی است، که برای دریافت پاسخ آن باید منتظر بمانیم.

کد خبر: ۱۵٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha