۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
آلمان، خلاق ترین کشور جهان/ کره و سنگاپور در رده های بعدی
نتیجه ارزیابی خلاقیت بلومبرگ؛

آلمان، خلاق ترین کشور جهان/ کره و سنگاپور در رده های بعدی

در شرایطی که دنیا با چالش کرونا دست و پنجه نرم می کند، گزارش مرکز مطالعات بلومبرگ در مورد رده بندی کشورها بر مبنای شاخص خلاقیت منتشر شد. شاخصی که طبق این گزارش نشان دهنده توان عملیاتی و تصمیم گیری کشورها در مواجهه با بحران های بزرگ است. بر مبنای این گزارش آلمان خلاق ترین کشور دنیا است.

خبرگزاری بازار- خلاقیت کلیدی ترین عامل در پیشرفت کشورها است زیرا امکان یافتن راه حل در زمان بحران های بزرگ را فراهم می کند. بحران هایی از قبیل همه گیری ویروس کرونا در دنیا، تغییرات جوی و توسعه سریع تکنولوژی و رسوخ آن به زندگی و  فضای کار انسانها و یا به تعبیر صحیح تر چهارمین انقلاب صنعتی و تمامی تحولات و نگرانی هایی که در پی آن می آید. فاکتورهای زیادی در تعیین سطح خلاقیت در یک کشور تاثیر دارد که شاید اصلی ترین و مهم ترین آن سرمایه گذاری دولتها در بخشهای مطالعاتی  و تحقیقاتی و سرمایه گذاری روی افرادی است که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند. البته این سرمایه گذاری باید ادامه دار باشد نه اینکه یک فرد با تحصیلات عالیه از دانشگاه ها خارج شدئد ولی فرصتهای مطالعاتی کافی برای او در کشور وجود نداشته باشد و تحصیلاتش بی ثمر شود.

مرکز مطالعاتی بلومبرگ هر ساله شاخصی به نام شاخص خلاقیت  را برای کشورهای مختلف دنیا ارایه می دهد. شاخصی که می تواندتصویری از عملکرد کشورها در مواجهه با  بحران های جهانی ارایه دهد. این شاخص از صفر تا صد است و هر چه به صد نزدیک تر باشد و نشان دهنده بالاتر بودن سطح خلاقیت در کشور است.

از نظر سهم شرکتهای فعال در بخش  High-tech به کل شرکتهای فعال در کشور، امریکا در جایگاه اول دنیا قرار دارد و چین بعد از امریکا دومین کشور بزرگ دنیا از نظر تعداد اختراعات و اکتشافات ثبت شده در دنیا است

شاخص چگونه تهیه شد

برای تهیه شاخص خلاقیت هفت فاکتور در نظر گرفته شد که عبارتند از میزان توجه و سرمایه گذاری در بخش R&D یا تحقیق و توسعه در کشور، تعداد اختراعات ثبت شده در کشور، راندمان بخش تحصیلات تکمیلی، ارزش افزوده بخش تولید، بهره وری نیروی کار، سهم شرکتهای فعال در عرصه High-tech یا تکنولوژی های پیشرفته به کل شرکتهای فعال در کشور و در نهایت میزان تمرکز و توجه کشور به مساله تحقیق و جذب دانشجوی دکتری و فوق دکتری و تامین مایل آنها به منظور تمرکز روی فعالیت مطالعاتی است.

بررسی ها نشان می دهد از نظر سهم شرکتهای فعال در بخش  High-tech به کل شرکتهای فعال در کشور، امریکا در جایگاه اول دنیا قرار دارد و ایرلند بالاترین بهره وری نیروی کار در دنیا را از آن خود کرده است. چین بعد از امریکا دومین کشور بزرگ دنیا از نظر تعداد اختراعات و اکتشافات ثبت شده در دنیا است.

آلمان خلاق ترین کشور دنیا

برای اولین بار طی یک دهه اخیر آلمان توانست جایگاه اول این فهرست را از آن خود کند. این کشور در رده بندی کشورهای خلاق در سال ۲۰۲۰ میلادی جایگاه اول را به خود اختصاص داد و از کشورهای کره جنوبی و سنگاپور پیشی گرفت. بلومبرگ در این مورد نوشت: بالا بودن ارزش افزوده بخش تولید در امریکا، سهم بالای شرکتهای فعال در حوزه Hi-tech به کل شرکتهای فعال در این کشور و در نهایت نرخ بالای ثبت اختراع در آلمان باعث شده است تا این کشور جایگاه اول دنیا را به خود اختصاص دهد. البته حتی برترین کشورهای این فهرست هم جای زیادی برای پیشرفت دارند. یکی از نقاط ضعف این کشور سهم پایین شرکت مردم در تحصیلات تکمیلی به خصوص مقاطع بالاتر از لیسانس است که اگر بتواند در این زمینه پیشرفت کند شاخص خود را ارتقا خواهد داد.

در سال ۲۰۲۰ شاخص خلاقیت در کشور آلمان برابر با ۸۸.۲۱ درصد بود. این کشور در سال قبل جایگاه دوم فهرست را داشت ولی در سال جاری توانست  با یک پله ارتقا جایگاه اول را از آن خود کند. در جایگاه دوم این فهرست کشور کره جنوبی قرار دارد و شاخص خلاقیت در این کشور برابر با ۸۸.۱۶درصد است.

کره جنوبی خلاق ترین کشور آسیا

 کره جنوبی در بخش سهم هزینه های بخش تحقیق و توسعه به کل تولید ناخالص داخلی کشور بالاترین جایگاه را در دنیا داشت و در سال ۲۰۱۹ در جایگاه اول فهرست خلاق ترین کشورهای دنیا قرار گرفته بود. باید در نظر داشت که کره جنوبی یکی از پیچیده  ترین اقتصادهای دنیا را دارد و در صادرات تکنولوژی های مخابراتی و خودرو در دنیا پیشگام است. این کشور ددر تکنولوژی ۵G در دنیا پیشگام است و اولین کشوری است که این تکنولوژی را مورد استفاده قرار داده است. این کشور هزینه زیادی برای فعالیتهای مطالعاتی انجام می دهد و همین مساله عامل پیشرفت اقتصادی و صنعتی کره جنوبی شده است.

کشورهای سنگاپورو سوییس و سوید در این فهرست جایگاه سوم تا پنجم را داشتند. امریکا در این رده بندی جایگاه نهم را به خود اختصاص داد که یک پله پایین تر از جایگاهش در سال ۲۰۱۹ بود. شاخص خلاقیت در این کشور برابر با ۸۳.۱۷ اعلام شد و از نظر سهم شرکتهای فعال در حوزه Hi-tech به کل شرکتهای فعال در کشور و نرخ اختراع بالاترین جایگاه را در دنیا داشت. بزرگترین شرکتهای فعال در عرصه Hi-tech در دنیا در آمریکا است و سهم شرکتهای فعال در عرصه Hi-tech به کل شرکتهای فعال در امریکا از تمام دنیا بالاتر است. فرانسه دهمین کشور این فهرست است و شاخص خلاقیت در این کشور برابر با ۸۲.۷۵ درصد بود.

جدول یک:خلاق ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰

رتبه

نام کشور

شاخص 

تغییر سالانه جایگاه 

۱

آلمان

۸۸.۲۱

۱+

۲

کره جنوبی

۸۸.۱۶

۱-

۳

سنگاپور

۸۷.۰۱

۳+

۴

سوییس

۸۵.۶۷

۰

۵

سوید

۸۵.۵۰

۲+

۶

رژیم صهیونیستی

۸۵.۰۳

۱-

۷

فنلاند

۸۴

۴-

۸

دانمارک

۸۳.۲۲

۳+

۹

امریکا

۸۳.۱۷

۱-

۱۰

فرانسه

۸۲.۷۵

۰

کد خبر: ۱۵٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha