۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
ابلاغ بخشنامه نحوه وصول و خروج کالاهای صادراتی
سخنگوی گمرک خبر داد

ابلاغ بخشنامه نحوه وصول و خروج کالاهای صادراتی

لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ بخشنامه نحوه وصول و خروج کالاهای صادراتی به گمرکات اجرایی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سید روح الله لطیفی» افزود: این بخشنامه بیشتر جنبه نظارتی، کنترلی و تعیین و تکلیفی دارد.

وی اظهارداشت: برخی از تجار کالایی را برای صادرات اظهار می کنند ولی ممکن است صادراتی اتفاق نیفتد.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: این عدم صادرات دو دلیل بیشتر ندارد یکی صاحب کالا یا خریدار منصرف شده دیگر اینکه مقام قضایی در خصوص آن کالا بحث های دارد.

وی افزود: در این بخشنامه آمده گمرکات مبدا موظفند نسبت به بررسی و تعیین تکلیف تمامی ردیف های صادراتی اعلام خروج نشده (ثبت خروج، ابطال و با پیگیری قضایی با هماهنگی واحدهای مربوطه و با رعایت بخشنامه سوم اسفند ماه سال ۹۵ مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته) مربوط به سنوات قبلی اقدام و از نتیجه، دفتر صادرات گمرک را مطلع کنند.

لطیفی بیان داشت: بدیهی که عدم پاسخگویی به منزله اعلام وصول تمامی اظهارنامه های صادراتی سنوات قبل در آن گمرک است.

وی ادامه داد: همچنین گمرکات مبدا موظفند تا حصول نتیجه نسبت به پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت تمامی اظهارنامه های صادراتی سال جاری (ثبت خروج، ابطال و یا پیگیری قضایی با هماهنگی واحدهای مربوطه و با رعایت بخشنامه سوم اسفند سال ۹۵ مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته) اقدام کنند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: لازم است گمرکات مبدا صادرات در خصوص اظهارنامه های صادراتی پس از انجام تشریفات صادرات ظرف مدت حداکثر یک هفته نسبت به پیگیری اعلام وصول و خروج از مرز کالاهای صادراتی در سامانه جامع امور گمرکی اقدام و در صورت عدم حصول نتیجه و احتمال عدم خروج کالا در اسرع وقت نسبت به استعلام از گمرک مرزی مربوطه اقدام و طی رونوشتی مراتب را جهت پیگیری به حوزه نظارت با اداره کل گمرکات استان متبوع منعکس و در مرحله بعد در صورتیکه ظرف مهلت تعیین شده یک هفته تا ۱۰ روز نتیجه لازم حاصل نشد مجدد مراتب را با تصریح سوابق پیگیری های انجام شده گمرک مرزی مربوطه پیگیری و رونوشتی از مکاتبه را نیز به دفتر صادرات و دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد ارسال کنند.

وی افزود: گمرکات مرزی پس از وصول کالاهای صادراتی در اجرای ماده ۱۱۸ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ضمن ثبت بلافاصله نسبت به ثبت اعلام وصول نهایی پروانه در سامانه موصوف و تسریع در پاسخ به مکاتبات گمرکات مبدا صادراتی در صورت استعلام اقدام کنند.

کد خبر: ۱۵٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha