۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
ارز گاوصندوق های خانگی در مسیر شعب بانکی| بانکها با جذب سپرده ارزی جایگزین بازار آزاد ارز می شوند! 
«بازار» از وضعیت سپرده گذاری ارزی گزارش می دهد؛

ارز گاوصندوق های خانگی در مسیر شعب بانکی| بانکها با جذب سپرده ارزی جایگزین بازار آزاد ارز می شوند! 

بانک مرکزی درحالی بانک‌ها را ملزم به پرداخت سود بصورت ارزی به سپرده‌ گذاران ارز کرده است که مشتریان برای اطمینان خاطر از دریافت عندالمطالبه ارزهای خود از سیستم بانکی خواهان تضمین بانک مرکزی هستند.

بازار گروه بانک و بیمه: از آنجایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اصلاحات قانونی خود نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل آن بصورت دلار را مصداق قاچاق ارز می داند، بنابراین خیلی ها ارزی های خانگی خود را به دلایلی چون حفظ امنیت همچنین جلوگیری از اینکه بیش از ۱۰ هزار یورو قاچاق ارز تلقی می شود را یا به بازار آورده و آن را تبدیل به سکه و طلا کرده اند و یا اینکه بعضا بصورت سپرده ارزی در بانک ها به امانت می سپرند.

سپرده گذاران ارزی از ماحصل این اقدام نه تنها سود دریافت کنند بلکه از طرفی دیگر مخاطره قاچاق و سرقت آن را ندارند، علاوه بر این چنین رویکردی کمک می کند تا منابع ارزی بانک ها در پی سپرده گذاری ارزی تا حدودی افزایش یابد و روند پرداخت آن به متقاضیان ارزی مطابق قانون به سهولت انجام شود

مزایایی سپرده گذاری ارزی برای دارندگان ارزهای خانگی
اقدام درستی که به نفع دارندگان ارزهای خانگی است تا آنها با سپرده گذاری ارزی در بانک ها نه تنها از ماحصل آن سود دریافت کنند بلکه از طرفی دیگر مخاطره قاچاق و سرقت آن را نداشته باشند. علاوه بر این چنین رویکردی کمک می کند تا منابع ارزی بانک ها در پی سپرده گذاری ارزی تا حدودی افزایش یابد و روند پرداخت آن به متقاضیان ارزی مطابق قانون به سهولت انجام شود. حسن چنین اقدامی این است که در این فرایند عرضه ارز به شکلی مناسب در بازار افزایش می یابد و با این شیوه می توان تا حدودی از افزایش میزان تقاضا در بازار به این کالا کاسته شود.

البته خیلی از دارندگان ارز خانگی شاید چندان راغب به سپرده گذاری ارزی در بانک ها نباشد چرا که اولا قیمت ارز در بازار نوسان شدیدی دارد و معلوم نیست که محاسبات نرخ این کالا در بانک ها برای پرداخت سود سپرده ارزی چگونه محاسبه شود، از طرفی با توجه به تجربه گذشته نیز بیم از آن دارند که مبادا بانک ها در بازپرداخت به موقع سپرده های ارزی آنها به دلیل محدودیت ها ارزی کشور تعلل کنند. در چنین شرایطی بانک مرکزی برای حصول اطمینان سپرده گذاران ارزی اعلام کرده است؛ بانک‌ها سپرده‌های ارزی مشتریان را باید به صورت اسکناس پرداخت کنند و علاوه بر این سود سپرده ارزی نیز ‌باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) به آنها داده شود.

پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی آن هم به صورت اسکناس در بانک‌ها همچنین پرداخت مقدار سپرده ارزی در صورت تقاضای سپرده گذار در هر زمانی این امکان را برای سپرده گذاران ارزی فراهم کرده است که منابع ارزی خود را به جای اینکه در گاوصندوق ها یا به اصطلاح در پستو و متکاها قایم کنند به دست بانک بسپارند و از این طریق نیز کسب سود کنند

خروج ارزهای خانگی از گاوصندوق ها برای سپرده گذاری ارزی در سیستم بانکی
با این وجود پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی آن هم به صورت اسکناس در بانک‌ها همچنین پرداخت مقدار سپرده ارزی در صورت تقاضای سپرده گذار در هر زمانی این امکان را برای سپرده گذاران ارزی فراهم کرده است که منابع ارزی خود را به جایی اینکه در گاوصندوق ها یا به اصطلاح در پستو و متکاها قایم کنند به دست بانک بسپارند و از این طریق نیز کسب سود کنند. علاوه بر این بانک ها متعهد شده اند در راستای ایجاد اطمینان کافی برای سپرده‌گذاران ارزی در شبکه بانکی کشور و ایجاد فرصت سپرده‌گذاری توسط بانک‌ها نزد بانک مرکزی، بانک‌های عامل در زمان برداشت یا بستن حساب توسط مشتریان، ملزم به پرداخت عین اسکناس ارز هستند.

طبق اعلام بانک مرکزی در صورتی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان نوع ارز اسکناس بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی آن نیز باید به صورت اسکناس ارز پرداخت کند.

با سپرده گذاری ارزی در بانک ها، ارز در بازار به چرخش درمی آید و مورد استفاده قرار گیرد، این شیوه می تواند راهکار خوبی برای ساماندهی ارزهای بی مصرف خانگی و جذب آن به سیستم بانکی شود چرا که سپرده گذار به جای اینکه ارزهای خود را در خانه نگه دارد آن را به بانک می سپارد و از این طریق هم امنیت آن حفظ می شود هم اینکه سپرده گذار ارزی سود ارزی از بانک می گیرد

ساماندهی ارزهای بی مصرف با سپرده گذاری آن در بانک ها
محسن صادقی، کارشناس مالی در گفتگو با «خبرگزاری» بازار درباره اقدام بانک مرکزی در مکلف کردن بانک ها به پرداخت سود ارزی به سپرده گذاران این کالا گفت: این شیوه می تواند راهکار خوبی برای ساماندهی ارزهای بی مصرف خانگی و جذب آن به سیستم بانکی شود چرا که سپرده گذار به جای اینکه ارزهای خود را در خانه نگه دارد آن را به بانک می سپارد و از این طریق هم امنیت آن حفظ می شود هم اینکه سپرده گذار ارزی سود ارزی از بانک می گیرد.

وی با بیان اینکه چنین رویکردی باعث می شود که ارز در بازار به چرخش درآید و مورد استفاده قرار گیرد افزود: البته در گذشته اتفاقاتی رخ داد و سپرده گذاران ارزی از بانک ها به دلیل تعلل در بازپرداخت به موقع سپرده ها گله مند شدند چرا که قیمت دلار با نوسان همراه بود و بانک ها نیز نمی خواستند زمانی که نرخ دلار کاهشی شده است سپرده ها را در زمان مقرر به سپرده گذار بازگردانند این موضوع باعث شد تا حدودی اعتماد عمومی به بانک ها برای سپرده گذاری ارزی کم رنگ شود.

این کارشناس بازار پولی مالی در ادامه افزود: اکنون که بانک مرکزی بانک ها را ملزم به پرداخت سود ارزی به سپرده گذاران این کالا کرده است و تاکید دارد هرزمانی که سپرده گذار خواهان پول خود از سیستم بانکی بود بانک ها باید بی درنگ سپرده ارزی را به مشتری پس دهند گفت: در چنین شرایطی اطمینان و اعتماد عمومی به سیستم بانکی در صورت بازپرداخت به موقع سپرده های ارزی به مشتریان باز خوهد گشت اما آنگونه که مشخص است سپرده گذاران ارزی خواهان تضمین خود بانک مرکزی برای محافظت از منابع ارزی مردم که در قالب سپرده گذاری به بانک ها سپرده شده می باشد تا در صورت محدودیت احتمالی منابع ارزی بانک ها، خود بانک مرکزی برای بازپرداخت منابع ارزی به مشتریان وارد عمل شود.

بانک ها باید به سپرده گذاران ارزی تعهد سفت و سخت بدهند تا مشتری با خاطری آسوده ارزهای خود را به صورت سپرده به بانک بسپارد. و یا در زمان دریافت مبالغ ارزی مشکلی آن را تهدید نکند

نیاز به تعهد سفت و سخت بانک ها به سپرده گذاران ارزی در پرداخت سود و مطالبه سپرده ها
صادقی خاطرنشان کرد: البته نوسان قیمت ارز نیز در محاسبات برای بانک ها مشکل آفرین می شود که چگونه بتوانند سود سپرده ارزی را به مشتری پرداخت کنند در چنین شرایطی بانک ها باید به سپرده گذاران ارزی تعهد سفت و سخت بدهند تا مشتری با خاطری آسوده ارزهای خود را به صورت سپرده به بانک بسپارد و یا در زمان دریافت مبالغ ارزی مشکلی آن را تهدید نکند.

وی ادامه داد: هر چند بانک مرکزی بانک ها را مکلف به پرداخت سود ارزی به سپرده گذاران ارزی کرده است اما خود بانک ها نیز این احتمال را می دهند که از عهده پرداخت عندالمطالبه ارزی سپرده گذاران بر می آیند یا خیر؟ در چنین صورتی است که بانک مرکزی باید متعهد شود که بانک ها را در این مسیر همراهی کند. به هر حال چنین اقدامی نیاز به اعتماد سازی دارد تا سپرده گذاران با خاطری آسوده و برای امنیت و کسب سود، ارزهای خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند.

این کارشناس پولی مالی به محاسن سپرده گذاری ارزی در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: حسن چنین اقدامی این است که سپرده گذاری ارزی همچون سپرده گذاری ریالی می شود و ارزهای خانگی بی مصرف در شرایطی که کشور در مضیقه منابع ارزی قرار دارد آن منابع در بانک ها مورد استفاده قرار گیرند تا با چرخش منابع ارزی چرخه اقتصاد کشور نیز به حرکت درآید طوری که فعلان اقتصادی و بازرگانان به جای اینکه دلار و یا سایر ارزهای خارجی را از بازار آزاد تهیه کنند آن را به راحتی از بانک ها دریافت کنند.

طی ۲ هفته اخیر وضعیت سپرده گذاری ارزی به نسبت تقریبا بیشتر شده است و از آنجایی که سود سپرده ارزی باید به صورت ارز به سپرده گذار پرداخت شود، بنابراین مراجعات به شعب تا حدودی بیشتر شده است اما چنین رویه ای نیازمند کارکارشناسی و اطلاع رسانی دقیق است

سپرده گذاری ارزی در بانک ها افزایش یافته است
گزارش میدانی «بازار» از چند شعبه بانکی در خصوص چگونگی جذب سپرده های ارزی حاکی از این بود کارکنان برخی شعب در پاسخ به این سئوال که وضعیت سپرده گذاری ارزی این روزها به نسبت ماههای گذشته چگونه بوده است، در جواب اعلام کردند؛ طی ۲ هفته اخیر وضعیت سپرده گذاری ارزی به نسبت تقریبا بیشتر شده است و از آنجایی که سود سپرده ارزی باید به صورت ارز به سپرده گذار پرداخت شود، بنابراین مراجعات به شعب تا حدودی بیشتر شده است اما چنین رویه ای نیازمند کار کارشناسی و اطلاع رسانی دقیق است.

بنا به این گزارش، طبق گزارش بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شده‌اند هنگام سپرده‌پذیری ارزی از مشتریان، در رسید تحویلی به مشتری مواردی همچون نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری (اسکناس)، تعهد به بازپرداخت ارز به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را قید کنند. در صورت سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس از اشخاص توسط بانک‌ها به نیابت از بانک مرکزی، بازپرداخت اصل و سود مبلغ سپرده‌گذاری شده از سوی مشتری توسط بانک مرکزی تضمین شده است. بنابراین این اطمینان خاطر ایجاد شده برای سپرده‌گذاران ارزی در قالب بخشنامه‌های ابلاغی از سوی بانک مرکزی و همچنین خطرات زیاد نگهداری وجوه ارزی به صورت اسکناس، انتظار می‌رود که این منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری و نگهداری شوند تا نه تنها ریسک نگهداری فیزیکی ارز به حداقل ممکن برسد، بلکه متقابلا بازده مطلوب و مناسبی هم به واسطه سپرده‌گذاری نزد بانک‌های عامل عاید آن‌ها شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رمضانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 0
      همین بانک‌ها روزگار مردم سیاه کردن چون قانون نیست بانکی که 700ساختمان مسکونی داره چرا