مهران ابراهیمیان؛ بازار: جهان طی چند سال گذشته به لطف توسعه فناوری شاهد تغییرات زیادی بوده است، اما تغییراتی که رخ داده یک چیز است و تغییراتی که انتظار می رود اتفاق بیفتد چیز دیگری است.
همه چیز مربوط به شیوه و سبک زندگی انسان باز می گردد و نسل جدید انتظار دارند تا ۱۰ سال آینده به طور کامل سبک زندگی ها تغییر خواهد کرد. این انتظار تا حد زیادی به دلیل متاورس "Metaverse" به وجود آمده و کار به جایی رسیده که نویسنده در پاسخ به سئوالش از نوجوانی در یک شهرستان که می خواهی چه کاره شوی، می گوید:ـ می خواهم یک دنیای مجازی مانند متاورس بسازم»!
این کلمه که به معنای «فراتر از جهان» است، برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان علمی تخیلی «تصادف برف» استفاده شد، در حالی که این واژه در حال حاضر برای توصیف دنیای مجازی که انسان ها قرار است در آن با واقعیت مجازی و افزوده و با استفاده از هدست و ابزار زندگی کنند، استفاده می شود.
انتظار میرود دنیای دیجیتال با فناوری شبکه ۶G در حدود ۶ تا ۸ سال آینده انسان ها را در همه جا احاطه خواهد کرد
شرکتهای بزرگی مانند «اپل»، «متا»، «آلفابت» و «سامسونگ» هماکنون توسعه ابزارهای پوشیدنی هوشمند را برای پشتیبانی از ارتباطات در دنیای دیجیتال و غیر دیجیتال آغاز کردهاند و انتظار میرود دنیای دیجیتال با فناوری شبکه ۶G در حدود ۶ تا ۸ سال آینده انسان ها را در همه جا احاطه خواهد کرد.
انتظار می رود دنیای دیجیتال متاورس چیزهای زیادی را تغییر دهد، از جمله نحوه تعامل مردم با نشان های تجاری (برندهایی) که محصولات خود را از آنها خریداری می کنند، از جمله پوشاک و خواربار دیگر نباید انتظار داشت که نسل جدید مانند گذشته برای خرید به بقالی محل مراجعه کند و یا بوتیک در محله تمام نیازهای پوشاک یک محل را اجابت کند اصناف در حال تحولات جدی بزرگی هستند که اگر دیر بجنبند، کلاهشان پس معرکه است.
در دنیای "متاورس" مردم برای امتحان کردن لباس ها مجبور نیستند به فروشگاه های لباس بروند.
تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که به یک هدست واقعیت مجازی مجهز شده وبا اینترنت به فروشگاه دلخواهشان وارد شوند. تمام لباسهایی را که میخواهند در مقابل یک آینه دیجیتال امتحان کنند، سپس با یک کلیک مثل الان در آمازون، محصول را بخرند یا برای خرید آن را در سبد خرید قرار دهند.
ممکن است فردی در حالی که در دنیای «متاورس» سرگردان است، یک سبد خرید با خود ببرد و یا از آن جالب تر طراحان لباس در فضای مجازی نیز فعال شده و برای لباس های سه بعدی که صرفا در فضای مجازی می پوشیم، خلاقیت خود را به کار ببرند
حتی ممکن است فردی در حالی که در دنیای «متاورس» سرگردان است، یک سبد خرید با خود ببرد و یا از آن جالب تر طراحان لباس در فضای مجازی نیز فعال شده و برای لباس های سه بعدی که صرفا در فضای مجازی می پوشیم، خلاقیت خود را به کار ببرند.
در مورد خدمات مشتری، افراد در دنیای متاورس می توانند با کارکنان خدمات مشتری در قالب «آواتار» که شبیه مجازی شخص واقعی است، ارتباط برقرار کنند که در آن هر فرد «آواتار» خود را خواهد داشت (یک شخصیت ساختگی) در دنیای "متاورس". اگر چه هوش مصنوعی نیز به کمک خواهد آمد و بر اساس سلایق و تحلیل رفتار شما در فضای مجازی به شم پیشنهاد ست های ویژه شخصیتی را خواهد داد.
کارکنان خدمات مشتری در این تصویر می توانند مستقیماً با مشتریان تعامل داشته باشند و هر چیزی را برای آنها توضیح دهند.
این ممکن است کمی بیشتر از تماس های تلفنی طول بکشد، اما تجربه ای غنی خواهد بود که باعث می شود مشتریان احساس ارزشمندی کنند.
در مورد خواربارفروشیها، همه افراد در دنیای "Metaverse" میتوانند از طریق فناوریهای واقعیت مجازی در راهروهای فروشگاههای مواد غذایی، نشسته در خانه، پرسه بزنند.
همچنین می توانند بدون انتظار در صف طولانی برای پرداخت، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند و طی چند ساعت تمامی خریدها را به مدد انبارهای بزرگ هوشمند و حملو نقل متحول شده با اینترنت اشیاء، دریافت کنند.
با توسعه فناوری، نه تنها امکان سفارش محصولات از طریق تلفن وجود خواهد داشت، بلکه انسان ها می توانند از وسایل پوشیدنی هوشمند مانند دستکش استفاده کنند و تجربه ای مشابه خرید از فروشگاه واقعی را تجربه کنند
با توسعه فناوری، نه تنها امکان سفارش محصولات از طریق تلفن وجود خواهد داشت، بلکه انسان ها می توانند از وسایل پوشیدنی هوشمند مانند دستکش استفاده کنند و تجربه ای مشابه خرید از فروشگاه واقعی را تجربه کنند.
چنین دستکش هایی به مردم این امکان را می دهد که خنکی کیسه های محصولات منجمد مانند نخود فرنگی را احساس کنند و همچنین مردم می توانند بوی گل هایی را که در سبد خرید الکترونیکی خود قرار داده اند، حس کنند.
برخی همچنین انتظار دارند که انسان ها تا دهه ۴۰ قرن حاضر بتوانند برخی از غذاهایی را که می خواهند بخرند را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تامین کنند.
همچنین در مورد آموزش در محیط کار، کارشناسان انتظار دارند که پیشرفت حرفه ای در دنیای «متاورس» شکل جدید و متفاوتی به خود بگیرد، به عنوان مثال، کارمند در حین کار آموزش های بلادرنگ را برای بهبود عملکرد خود ببیند.
اگرچه این فناوری امروزه به طرق مختلف وجود دارد، اما در دنیای "Metaverse" شکل جدیدی به خود می گیرد، جایی که مدیران و کارمندان از طریق "آواتار" مجازی خود به منظور بهبود عملکرد تیم ارتباط برقرار می کنند.
به طور کلی، کارشناسان انتظار دارند که دنیای "متاورس" مرزها را حذف کند، زیرا هر کسی می تواند در این دنیا سفر کند و با استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربه ای مشابه واقعیت را تجربه کند. این تصور از آینده از یک سو برای اصناف فرصتی بسیار بزرگ و تحولی عظیم است و از سوی دیگر تهدیدی جدی برای کسانی است که حاضر نیستند تحولات سریع سالهای پیش رو راهضم کنند و برای آن برنامه ریزی کنند.
برای این منظور شاید بهتر باشد اتاق های اصناف ایران و تهران به عنوان پیشتازان و متولیان اصلی اصناف با رصد تحولات پیش رو و با برگزاری سمینار آموزشی آنلاین با موضوع آینده پژوهی در اصناف تحت تاثیر فضای مجازی وظیفه خود را به انجام برساند.
نظر شما