۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
مسکن گزینه مناسب در ادامه بخشی به رونق اقتصادی نیست/ رشد تکنولوژی به جهش تولید کمک می کند
استاد دانشگاه امام صادق در گفت و گو با بازار:

مسکن گزینه مناسب در ادامه بخشی به رونق اقتصادی نیست/ رشد تکنولوژی به جهش تولید کمک می کند

استاد دانشگاه امام صادق با تاکید بر اینکه رشد تکنولوژی در کنار سرمایه گذاری در بخش هایی که ارز وارد کشور خواهد کرد به کمک اقتصاد خواهد آمد گفت:مسکن نمی تواند گزینه خوبی در ادامه دار بودن رونق اقتصاد کلان موثر باشد.

خبرگزاری بازار- وضعیت کنونی کشور با شیوع ویروس کرونا و تحریم های ظالمانه در یک شرایط سخت قرار گرفته و کارشناسان و تحلیلگران بر این باور هستند که اگر می خواهیم این پیچ خطرناک را پشت سر بگذاریم تنها راه آن توجه به ظرفیت های داخلی و حمایت از صنایع و تولیدکنندگان داخلی است.

برخی کارشناسان معتقد هستند که آنچه که باعث شده تا این روزها اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شود؛ عدم باور و اعتماد به سرمایه های داخل و بخش خصوصی است. این کارشناسان موافق به توجه به سرمایه های انسانی داخل می گویند که مشکل کشور در حال حاضر فقط و فقط منابع مالی نیست بلکه معتقد هستند که باید سیاستهای مالی بر سیاستهای پولی تقدم پیدا کند.

رونق با تسهیل شرایط کسب و کار

در این خصوص که کشور در این شرایط اقتصادی و درگیر با ویروس کرونا چه باید انجام دهد تا با جهش تولید چرخ اقتصاد کشور به خوبی بچرخد شهاب آزادی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس اقتصادی معتقد است که تسهیل شرایط کسب و کار می تواند به کمک رونق اقتصادی در کشور بیاید.

آزادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که برای جهش تولید و تحقق آن چه باید کرد گفت:مسلما تسهیل شرایط کسب و کار و دادن مجوزها می تواند در این شرایط کرونا به کمک اقتصاد کلان کشور بیاید.اما قطعا باید از وجود این شرایط که تمام دنیا را با خود درگیر کرده می تواند یک فرصت باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک جهانی هم در گزارش اخیر خود اعلام و پیش بینی کرده که تمام کشورهای توسعه یافته و پیشرفته رشد اقتصادی منفی خواهند داشت گفت: نیروی کار عامل اصلی تولید است و در این روزها به دلیل کاهش نیروی کار اکثر کشورها با یک رکود اقتصادی و افت تولید مواجه خواهند شد پس اگر دولت در این شرایط بتواند نیروی کار را آماده نگه دارد و با دورکاری شرایط را به گونه ای هموار کند که تولید به مخاطره نیافتد می توانیم از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه برای آماده نگه داشتن نیروی کار باید امکانات لازم فراهم شود تا هم کارگران بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند و هم مصوبات ستاد کرونا اجرا شود اظهار داشت: ویروس کرونا یک شوک بزرگی به تولید و نیروی کار زده است و باید دولت در دادن مجوزها و تسهیل شرایط کسب و کار نهایت همکاری را با بخش های مختلف به خصوص بخش خصوصی داشته باشد.

ویروس کرونا یک شوک بزرگی به تولید و نیروی کار زده است و باید دولت در دادن مجوزها و تسهیل شرایط کسب و کار نهایت همکاری را با بخش های مختلف به خصوص بخش خصوصی داشته باشد

ورود ارز فقط سرعت سرمایه گذاری را کم و زیاد می کند

آزادی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط سرمایه گذاری خارجی می توانست به کمک کشور و اقتصاد بیاید گفت: ابتدا باید دید که جایگاه سرمایه گذاری و سرمایه های خارجی در اقتصاد کجاست.سرمایه هر کشوری نشان می دهد که آن کشور ظرفیت سرمایه پذیری دارد.پس اگر هدف و مدنظر از سرمایه گذاری خارجی فقط ورود ارز به کشور است باید گفت که این ارزها فقط می توانند سرعت سرمایه گذاری را کم و زیاد کنند.

وی افزود: آنچه که می تواند به کشور و در تحقق جهش تولید به ما کمک کند این است که به سمت تکنولوژی حرکت کنیم .البته بدین معنی نیست که تکنولوژی روز می تواند کمک حال باشد بلکه تکنولوژی می تواند ابزاری برای تولید بهتر ،با کیفیت تر و بیشتر باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رشد تکنولوژی می تواند تولید را افزایش دهد تاکید کرد: مطمنا با رشد تکنولوژی می توان به بالا رفتن تولید امیدوار شد.

مسکن در ایجاد یک رونق اقتصادی نمی تواند به کمک کشور بیاید هر چند بخش مسکن می تواند در ایجاد اشتغال و رونق بازارهای موازی و صنایع به خوبی عمل کند،لذادر کنار توجه به بخش مسکن و رشد تکنولوژی باید به سرمایه گذاری بر روی محصولات صادراتی توجه ویژه ای داشت

سرمایه گذاری بر بخش مسکن می تواند در کوتاه مدت مفید باشد

آزادی در پاسخ به این سوال که آیا توجه به بخش مسکن و تولید مسکن می تواند گزینه خوبی برای رشد اقتصادی و جهش تولید باشد گفت: اکثر کارشناسان بر این باور هستند که مسکن موتور محرک و پیشران اقتصاد است و اگر این بخش رونق بگیرد تمام بازارهای موازی و سایر بخش ها و صنایع را به حرکت در خواهد آورد.

وی افزود:ولی  نکته ای که وجود دارد این است که نمی توان بر روی مسکن برای ادامه رونق اقتصادی و تولید متکی بود چرا که وقتی پروژه ای و یا پروژه هایی در بخش مسکن تعریف می شود یک سال و یا دو سال بعد به اتمام می رسد و صنایع و کارخانه هایی که به این پروژه ها کالا تولید می کردند بعد از اتمام پروژه تولیداتشان کاهش می یابد.لذا مسکن نمی تواند رونق اقتصادی پایدار ایجاد کند.

آزادی با تاکید بر اینکه نمی توان به مسکن به چشم یک اقتصاد پایدار نگاه کرد ادامه داد: مسکن در ایجاد یک رونق اقتصادی نمی تواند به کمک کشور بیاید هر چند بخش مسکن می تواند در ایجاد اشتغال و رونق بازارهای موازی و صنایع به خوبی عمل کند.

وی  افزود:در کنار توجه به بخش مسکن و رشد تکنولوژی می توان به سرمایه گذاری بر روی محصولات صادراتی توجه ویژه ای داشت چرا که با سرمایه گذاری بر روی محصولات صادراتی هم به ایجاد اشتغال در کشور کمک شده و هم به ارز آوری کمک کرده است.

استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه در اقتصاد بدون نفت رشد کرده ایم گفت:در اقتصاد بدون نفت رشد خوبی داشتیم و باید مراقب باشیم تا در این بخش سرمایه گذاری لازم صورت گیرد تا بتوانیم این رشد اقتصادی بدون تکیه به نفت را ادامه دهیم.

کد خبر: ۱۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha