۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
تحریم نفت روسیه چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟
بازار گزارش می دهد؛

تحریم نفت روسیه چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

رییس جمهوری امریکا اعلام کرده است که واردات نفت از روسیه را ممنوع می کند. سوال این است که تاثیر این تحریم روی اقتصاد دنیا چه خواهد بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: با ادامه جنگ روسیه و اوکراین فشار تحریم ها علیه روسیه بیشتر شد. طبق گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری الجزیره جو بایدن، رییس جمهوری امریکا و همتای بریتانیایی اش اعلام کردند واردات نفت از روسیه را ممنوع می کنند.

البته این ممنوعیت تنها به نفت خلاصه نمی شود بلکه تمامی محصولات پتروشیمی و فراورده های نفت و گاز طبیعی تولید شده در روسیه شامل این طرح تحریمی قرار دارد. امریکا اعلام کرده است این سیاست را به سرعت اجرا می کند ولی بریتانیا اعلام کرده است از انتهای امسال واردات فراورده های نفت و پتروشیمی از روسیه را ممنوع خواهد کرد.

الجزیره در این مورد نوشت: «انتظار می رود این سیاست باعث افزایش قیمت نفت و فراورده های انرژی در دنیا شود. سرعت افزایش قیمت در این سال بیش از دوره های قبلی خواهد بود. موضوع دیگری که باید در نظر گرفت این است که احتمال اجرای این سیاست توسط کشورهای دیگر نیز وجود دارد. انتظار می رود با تداوم این درگیری ها امریکا دیگر کشورهای دنیا را مجاب به تحریم خرید نفت از روسیه بکند. سیاستی که شاید در نگاه اول اقتصاد روسیه را فلج کند و توان تامین هزینه های جاری را از کشور بگیرد ولی در نگاه وسیع تر اقتصاد جهان را با چالشهای جدی روبرو خواهد کرد.»

اهمیت این طرح زمانی مشخص می شود که بدانیم روسیه بزرگترین صادرکننده نفت و فراورده های نفتی در دنیا است و روزانه ۷ میلیون بشکه نفت و فراورده های نفتی تولید می کند که معادل ۷ درصد از کل عرضه این منابع انرژی در دنیا است.

در سال ۲۰۲۱ امریکا به طور متوسط ۲۰۹ هزار بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه فراورده های نفتی دیگر را از روسیه وارد کرد که ۳ درصد از مجموع نفت وارداتی به این کشور و یک درصد از کل نفت عرضه شده به پالایشگاه های این کشور را تشکیل می داد.

به همین دلیل تحلیل گران بر این باورند که این تحریم آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد نمی کند و این کشور می تواند به سرعت جایگزینی را برای نفت روسیه پیدا کند. سوال مهمتر این است که آیا دیگر کشورهای دنیا هم همپای امریکا وارد این دوره تحریمی می شوند و اگر این سیاست در دنیا اجرا شود، تاثیر آن روی اقتصاد چه خواهد بود؟

الجزیره بر این باور است در صورت تداوم این جنگ، احتمال همسو شدن دیگر کشورها با امریکا در زمینه تحریم انرژی بسیار زیاد است ولی وسعت دادن به دامنه این تحریم دور از انتظار است زیرا می تواند بستر را برای فلج شدن اقتصاد دنیا فراهم کند.

روسیه یکی از اصلی ترین صادرکنندگان منابع انرژی به اروپا است و اگر اروپایی ها در اجرای این سیاست با امریکا همراه شوند، شاهد زمین گیر شدن اقتصاد خود خواهند بود. این رسانه در انتها نوشت: «اروپا نمی تواند نفت روسیه را با نفت تولیدی در دیگر کشورها جایگزین کند زیرا حجم واردات این کشورها از روسیه بسیار زیاد است. بنابراین اجرای این سیاست تحریمی توسط اروپا بسیار بعید است.»

مساله مهمتر این است که حتی اگر شمار محدودی از کشورها وارد پروسه تحریم نفتی روسیه شوند، بازهم ما شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی خواهیم بود. افزایشی که آسیب زیادی را به اقتصاد بحران زده دنیا وارد می کند و بر بار چالشهای اقتصادی در جهان می افزاید. اما تاثیر این سیاست روی اقتصاد روسیه چشمگیر خواهد بود. افت ارزش پول روسیه، افزیش هزینه های زندگی مردم و وقفه در تامین هزینه های جاری دولت می تواند از مهمترین اثراتی باشد که این تحریم روی اقتصاد روسیه برجای می گذارد.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha