۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
بازاری به ارزش ۲۰۰۰میلیون دلار پیش روی تولیدکنندگان قند خرما
ایران در ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۳ هزار تن خرما صادر کرده است

بازاری به ارزش ۲۰۰۰میلیون دلار پیش روی تولیدکنندگان قند خرما

گزارشات جهانی می گوید: فروش قند خرما در سراسر جهان در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش بازار این محصول از ۲۰۰۰میلیون دلار فراتر برود.

بازار؛ گروه کشاورزی: خرما یکی از محصولات تولیدی در برخی کشورهای جهان از جمله ایران است که طی سالهای اخیر به صورت فراورده های بسیاری همچون «شیره خرما، سرکه خرما و قند خرما» در بازارهای جهانی با ارزش افزوده بالایی عرضه می شود و بازار پویایی نیز دارا هستند.

بازار جهانی قند خرما در یک بازه ده ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به طور میانگین ۴ درصد رشد خواهد کرد

ارزش ۳هزار میلیون دلاری بازار جهانی قند خرما تا ۲۰۳۲
به طوری که بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، فروش قند خرما احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۲هزار میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

به گفته کارشناسان جهانی، خواص ضد باکتریایی قند خرما و جایگزینی عالی برای شکر نیشکر باعث افزایش تقاضا برای شکر خرما می‌شود. علاوه بر این، قند خرما به طور گسترده در تولید دسر و سس استفاده می شود. این امر به نوبه خود باعث افزایش فروش قند خرما شده است.

بنابراین کارشناسان جهانی می گویند: بازار جهانی قند خرما در یک بازه ده ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به طور میانگین ۴ درصد رشد خواهد کرد و به این ترتیب ارزش بازار این محصول در ده سال آینده به حدود ۳ هزار میلیون دلار خواهد رسید.

تجزیه و تحلیل تقاضای قند خرما از ۲۰۱۷-۲۰۲۱ در مقابل پیش بینی های بازار برای ۲۰۲۲-۲۰۳۲
بر اساس گزارشات آماری منتشر شده جهانی، میزان فروش قند خرما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲هزار میلیون دلار بوده است. با این وجود در دسترس بودن خرما در «خاورمیانه و آفریقا» به همراه تقاضای آمریکای شمالی تأثیر مثبتی بر فروش قند خرما دارد. بنابراین همانطور که گفته شد پیش بینی می شود ارزش این بازار تا ۲۰۳۲ به ۲هزار و ۹۶۰ میلیون دلار برسد.

پیش‌ بینی می‌ شود تا ده سال آینده در منطقه خاورمیانه شاهد رشد ۵ درصدی تقاضا برای قند خرما باشیم

در دسترس بودن خرما باعث افزایش تقاضا برای خرما شکر در خاورمیانه و آفریقا می شود| رشد ۵ درصدی تقاضای بازار قند خرما در منطقه
کارشناسان می گویند: بخش قابل توجهی از جمعیت جهان از نیشکر به عنوان یک شیرین کننده به جایگزین هایی مانند «شکر نارگیل، شکر میوه و قند خرما» روی آورده اند. از سوی دیگر خرمای بومی کشورهای خاورمیانه و آفریقا از جمله «مصر، ایران، الجزایر، سوریه، عربستان سعودی و عراق» به مقدار زیاد در این مناطق مصرف می شود. همچنین وجود خرما به وفور در این منطقه تاثیر مثبتی بر استفاده از خرما در محصولات مختلف داشته است، این به نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای قند خرما شده است. علاوه بر این، به دلیل قیمت پایین قند خرما در خاورمیانه و آفریقا، ارزش بازار آ ن به طور قابل توجهی در مقایسه با سایر مناطق پایین تر است.

با افزایش سرانه مصرف قند خرما در خاورمیانه، انتظار می‌رود در میان‌مدت، این منطقه به عنوان بزرگترین بازار شکر خرما از نظر حجم تبدیل شود.به عبارت شاده تر در حالی که انتظار می‌رود تقاضای جهانی قند خرما در طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۳۲ به طور میانگین ۴ درصد رشد کند ، پیش‌بینی می‌شود در منطقه خاورمیانه شاهد رشد بیش از ۵ درصدی باشد.

سهم ۴۵ درصدی آمریکای شمالی از بازار جهانی قند خرما
گزارشات جهانی حاکی از این است: قند خرما در ایالات متحده و کانادا رواج یافته است زیرا جایگزینی عالی برای شکر نیشکر است. همچنین مصرف کنندگان از قند خرما برای غذاهای مختلف روزمره استفاده می کنند که این به نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای قند خرما می شود. علاوه بر این، مردم منطقه در حال سرمایه گذاری در محصولاتی هستند که ایمنی را تقویت کرده و دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. بنابراین، با توجه به عوامل ذکر شده انتظار می رود قند خرما بیش از ۴۵ درصد از سهم بازار را در سراسر آمریکای شمالی به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر شرکت های تولیدکننده قند خرما در حال سرمایه گذاری در تحقیقات اختصاصی برای افزایش حلّالیت قند خرما هستند تا بتوان از آن به راحتی در نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای گیاهی استفاده کنند.

بر اساس گزارش سازمان فائو ایران به عنوان سومین تولیدکننده برتر در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن خرما تولید داشته است

مصر، عربستان و ایران؛ ۳ تولیدکننده برتر خرما در جهان| صادرات ۲۰۳ هزار تنی ایران در ۲۰۲۰
سازمان فائو اخیرا اقدام به انتشار گزارشی در خصوص تولید محصول خرما در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ کرده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ کشور مصر، عربستان سعودی و ایران سه کشور برتر تولیدکننده محصول خرما به بوده اند.

بر اساس این گزارش، کشور مصر در مدت نامبرده بیش از یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن خرما تولید کرده است و به این ترتیب بزرگترین تولیدکننده این محصول محسوب می شود.

از سوی دیگر این گزارشات حاکی است: عربستان سعودی نیز با تولیدی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در جایگاه دوم تولیدکنندگان برتر خرما جای گرفته است.

بر اساس این گزارش سازمان فائو کشور ایران نیز به عنوان سومین تولیدکننده برتر در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن خرما تولید داشته است.

در این گزارش آمده است: کشورهای «الجزایر با تولید یک میلیون و صد هزار تن، عراق با ۷۳۵هزار تن، پاکستان با ۵۴۰هزار تن، سودان با ۴۶۰هزار تن، عمان با ۳۶۸هزار تن، تونس با ۳۳۰ هزار تن و امارات متحده با ۳۲۰ هزار تن» تولید در سال ۲۰۲۰ در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش کشورهای «لیبی، جین، مراکش، کویت، یمن، ترکیه، ایالات متحده، قطر و اردن» نیز در جایگاه های بعدی تولیدکنندگان این محصول قرار گرفته اند.

در بخش صادرات خرما نیز گزارش فائو نشان می دهد: کشور امارات بزرگترین صادر کننده این محصول بوده است به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۴۰ هزار تن خرما به بازارهای جهانی ارسال کرده است. از سوی دیگر این گزارشات می گوید: عربستان سعودی نیز با صادراتی به میزان ۲۱۴ هزار تن در جایگاه دومین صادر کننده برتر محصول خرما قرار دارد و عراق نیز با به ثبت رساندن صادراتی به میزان ۲۰۷ هزار تن در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.

این گزارشات همچنین نشان می دهد: ایران نیز در سال ۲۰۲۰ صادراتی به میزان ۲۰۳ هزار تن خرما به بازارهای جهانی صادر کرده است و چهارمین صادرکننده برتر محسوب می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha