۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
نابودی بخشی از اقتصاد جهان، به اندازه یک ژاپن امروزی
نتیجه همه گیری کرونا تا سال ۲۰۲۱میلادی

نابودی بخشی از اقتصاد جهان، به اندازه یک ژاپن امروزی

همه گیری ویروس کرونا زمینه را برای رکود اقتصادی در جهان فراهم کرد و چالشهای زیادی برای اقتصاد جهان ایجاد کرد. حال گفته می شود ارزش اقتصاد دنیا تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی بین ۵ تا ۵.۵ هزار میلیارد دلار کاهش می یابد که تقریبا معادل ارزش تولید ناخالص داخلی ژاپن است . اما آیا اقتصاد دنیا می تواند از این بحران جان سالم به در ببرد؟

خبرگزاری بازار- در شرایطی که سازمانهای بین المللی در مورد عدم بازگشت وضعیت اقتصادی دنیا به شرایط قبل از ایجاد بحران کرونا قبل از سال ۲۰۲۲ میلادی صحبت می کنند، مطالعات در مورد هزینه های اقتصادی این بحران هر روز بیشتر می شود.

موسسه مطالعاتی بروکینگز نوشت: «طی دو سال آینده ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۵ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا می کند که تقریبا معادل ارزش  تولید ناخالص داخلی کشور ژاپن است. به تعبیر بهتر تاثیر شیوع ویروس کرونا روی اقتصاد دنیا مانند حالتی است که ژاپن از فضای اقتصادی دنیا خارج شود. خارج شدن کشوری به اقتدار و اهمیت ژاپن و تاثیر آن روی اقتصاد دنیا می تواند تصویری صحیح از اوضاع اقتصادی دنیا بعد از پایان همه گیری کرونا باشد.»

در ادامه  این گزارش به تزریق بالغ بر ۷  هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا توسط کشورهای گروه بیست اشاره کرد و نوشت:« کشورهای صنعتی میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردند تا مانع از تشدید و تعمیق رکود اقتصادی شوند. در بسیاری از این کشورها از جمله امریکا و آلمان و اتحادیه اروپا  احتمال بیشتر شدن مبلغ تزریق به اقتصاد هم وجود دارد و نکته جالب اینجاست که با وجود تمامی این حمایتها از اقتصاد دنیا بازهم طی دو سال آتی ارزش تولید ناخالص داخلی جهان افت بیش از ۵ هزار میلیارد دلاری را تجربه می کند.»

شدیدترین رکود دوران صلح ثبت شد

موسسه بروکینگز پیش بینی می کند که مدت این رکود اقتصادی کوتاه باشد زیرا دوره طولانی رکود اقتصادی عموما دلیل اقتصادی و مالی دارد اما اینبار شیوع یک بیماری عامل تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و رکود است و بعد از پایان همه گیری کرونا و بازگشت فعالیتهای عادی به اقتصاد ما دوباره شاهد رشد خواهیم بود.

بانک وال استریت هم مطالعه مجزایی در مورد وضعیت بازارهای مالی امریکا و تاثیر ویروس کرونا روی اقتصاد انجام داد و اعلام کرد: «در نتیجه همه گیری شدن ویروس کرونا در دنیا ، اقتصاد جهان وارد شدیدترین رکودی شد که از سال ۱۹۳۰ میلادی تا کنون در زمان صلح اتفاق افتاده است. این ویروس باعث شد تا دولتها طرح تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و افزایش فاصله اجتماعی را  اجرا کنند و تعطیلی اقتصاد می تواند هزینه های زیادی برای اقتصاد دنیا داشته باشد.»

 کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا  بر این باور است هر ماه تعطیلی اقتصاد در قاره سبز باعث می شود تا ارزش اقتصادی این منطقه ۲ تا ۳ درصد کمتر شود. وی ادامه داد:« باید در نظر داشت که از شروع تعطیلی اقتصاد در دنیا مدتها می گذرد و همین مساله سبب شد تا اقتصاد دنیا وارد رکود شود ولی باید به این نکته توجه کرد در ماه دوم تعطیلی فعالیتهای اقتصادی شدت رکود بیشتر می شود زیرا قدرت اقتصاد برای مقابله با رکود در این شرایط کمتر می شود. بنابراین هر چه دوره تعطیلی اقتصاد طولانی تر باشد، تاثیرات منفی آن روی اقتصاد بیشتر خواهد بود.»

تاثیر کرونا روی اقتصاد آمریکا بیش از دیگر کشورها است

بانک جی پی مورگان  مطالعات وسیع تری در این زمینه انجام داد و تلاش کرد تا ابعاد وسیع بحران را در مناطق و کشورهای مختلف بررسی کند. طبق این مطالعه ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی ۷.۹ درصد تنزل خواهد یافت در حالیکه افت ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا به مرز ۱۱.۳ درصد می رسد.  مطالعات نشان داده است ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی تا انتهای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۸.۶ درصد، ارزش تولید ناخالص داخلی بازارهای در حال گذار ۶.۷ درصد و ارزش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برابر با ۶.۱ درصد تنزل خواهد یافت. در این بازه زمانی ارزش تولید ناخالص داخلی ژاپن ۵.۵ درصد و ارزش تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۷ درصد کاهش می یابد.

 جی پی مورگان در این گزارش نوشت که افت ۷.۹ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی  دنیا تا انتهای سال بعد معادل از بین رفتن۵.۵ هزار میلیارد دلار از ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا  است .این مرکز مطالعاتی کل هزینه تحمیل شده به اقتصادهای صنعتی دنیا  را برابر با مجموع زیان وارد شده به این کشور در جریان دو رکود بزرگ سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی و رکود سالهای ۱۹۷۴ -۱۹۷۵ میلادی پیش بینی کرد. مورگان استنلی با تاکید بر ضرورت حمایت مالی دولتها از اقتصاد در شرابط فعلی نوشت:« حتی با وجود  تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد، باید در نظر داشت که روند اصلاح اقتصاد دنیا از فصل سوم سال ۲۰۲۱ شروع  می شود و پیش از آن بازگشت رشد به اقتصاد دنیا محتمل نیست. »

البته دویچه بانک آلمان این پیش بینی ها را بسیار بدبینانه ارزیابی کرده است و در این باور است با توجه به حمایتهای انجام شده توسط دولتها از اقتصاد دنیا، ما  افت یک هزار میلیارد دلاری را در اقتصاد دنیا تجربه خواهیم کرد که کمتر از ۲۰ درصد پیش بینی های امریکایی است.

تسازمان تجارت جهانی  هم از نگرانی های خود برای اقتصاد دنیا در جریان رکود اقتصادی دنیا پرده برداشته است. طبق گزارش منتشر شده توسط این سازمان آسیب وارد شده به اقتصاد دنیا  و بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورها باعث می شود تا تجارت جهانی  نیز آسیب ببیند.

کد خبر: ۱۳٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha