۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
ایران  صادرات نفت خود را  از روشهای محرمانه ادامه می دهد
بازتاب گسترده خبر سرمایه گذاری ایران در پروژه های نفتی فراساحلی

ایران صادرات نفت خود را از روشهای محرمانه ادامه می دهد

در نتیجه تحریم های نفتی که از ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی برای دومین بار علیه ایران وضع شد، کشور امکان صادرات از طرق رسمی را از دست داد ولی صادرات به کشورهای شریک و دوست ادامه دارد. با انتشار خبر سرمایه گذاری ایران در پروزه های جدید فراساحلی بار دیگر این سوال مطرح شد که این کشور چگونه توانسته است در برابر فشارهای اقتصادی امریکا ایستادگی کند.

بازار-مونامشهدی رجبی: اخیرا در رسانه­ های داخلی خبری مبنی بر سرمایه گذاری انجام شده در حوزه های نفتی فراساحلی ایران  منتشر شد. خبری  که اعلام می­کرد با اجرای طرح سرمایه گذاری ۲.۶ میلیارد دلاری  در این حوزه، ایران می­تواند حجم تولید نفت خود را ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد و در صورت صادرات درآمد کشور را افزایش دهد. این طرح بخش­های مختلفی را در برداشت که از حفاری و بهره­برداری­های جدید تا تعمیر و بازسازی چاه­های قدیمی را شامل می شد. جالب این جاست که این خبر در رسانه­های بین­المللی بازتاب گسترده­ای داشت و باعث شد تا توجه جهان به حجم نفت تولیدی ایران و پتانسیل بالای کشور جلب شود.

 سی ان بی سی با اشاره به اهمیت این خبر در شرایط کنونی اقتصاد ایران نوشت:در شرایطی که شرکت­های بزرگ نفتی غربی تحت فشار تحریم ها از بازار ایران خارج شده اند، سرمایه­گذاران ایرانی برای توسعه حوزه­ها و افزایش  حجم تولید نفت کشور وارد میدان شدند. در این وضعیت دو مساله  مهم  پیش می­آید؟ اول اینکه در شرایطی که ایران در تحریم تفتی قرار دارد و امکان صادرات از طرق رسمی را ندارد، چرا در طرح تازه­ای سرمایه گذاری کرده است و پاسخ به این سوال از دو حالت خارج نیست. اول اینکه ایران خریدارانی دارد که از کانال های غیر رسمی نفت را به آنها می فروشد و دوم اینکه انتظار دارد این فشار تحریم اقتصادی و نفتی برداشته شود.؟

سایت اویل پرایس  براین باور است که ایران از طرق غیر رسمی به صادرات نفت می پردازد و قویا اعتقاد دارد که این سیاست تحریمی نمی تواند، امریکا را به هدفش برساند به همین دلیل پروزه های سرمایه گذاری خود را ادامه می دهد. این نشریه نوشت: در ماه­های اخیر ایران صادرات نفت خود به شماری از کشورهای دوست را ادامه داده است. یکی از اصلی ترین خریداران  نفتی  در ماه­های اخیر چین بود که بعد از آغاز جنگ تجاری با امریکا، رابطه  اقتصادی نزدیکتری با ایران پیدا کرده است. این رسانه با توجه به رصد مسیرهای دریایی انتقال نفتکش­ها از ایران نوشت: سوال مهعم این است که راه فروش نفت ایران به چین چیست؟ ایا ایران از راهی غیر از مسیرهای گذشته دریایی اقدام به صادرات نفت می­کند که قابل رصد نیست؟

در مورد بعدی که احتمال برداشته شدن تحریم های اقتصادی است هم مسایل زیادی مطرح شده است. اویل پرایس هم بر این باور است که فشار تحریم های اقتصادی  اقتصاد ایران را از پا درنیاورده است و به همین دلیل این سیاست محکوم به نابودی است. اما رسانه­های نزدیک به دولت امریکا از احتمال تشدید فشارها در ماه های آتی سخن می گویند. فشارهایی که به گفته مقامات روسیه می تواند  توافق هسته ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی را نابود کند و تمامی تلاش­هایی که برای حصول آن  انجام شد را از بین ببرد. مقامات اتحادیه اروپا رسما از این سیاست انتقاد کرده­اند  ولی اقدامی عملی برای مقابله با این سیاستها در پیش نگرفته­اند و به همین دلیل انتظار نمی­رود این اظهارنظرها از جانب ایران نکته مثبتی ارزیابی شود.

سی ان ان هم ضمن منتشر کردن این خبر نوشت: از می سال ۲۰۱۹ میلادی که تحریم نفتی ایران رسما اجرایی شد، صادرات نفت به سطح پایینی رسید. ولی این آمارهای رسمی است که در رسانه های جهانی بازتاب پیدا می کند. طبق بررسی­های انجام شده ایران از روشهای محرمانه به چین نفت صادر می­کند و این فرایند صادراتی را ادامه خواهد داد. روش دریافت مبلغ نفت صادراتی هنوز مشخص نیست ولی بدون شک این روش باعث شده است تا فشار اقتصادی تحریم­ها کمتر از برآورد امریکا باشد.

این رسانه به آمارهای رسمی اوپک اشاره کرد و نوشت: در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹  تولید نفت در ایران به ۲.۱۰۲ میلیون بشکه در هر روز رسید که ۴۵هزار بشکه کمتر از قبل است. پیش از آغاز این تحریم ها  یعنی در سال ۲۰۱۷ میلادی که توافق هسته­ای بین ایران و شش قدرت بزرگ دنیا اجرایی شده بود، ایران توانست روزانه ۳.۸۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کند.   این کشور سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است و دارای حجم زیادی از ذخایر نفت و گاز طبیعی است ولی به دلیل فشار تحریم ها و عدم دسترسی به  تکنولوژی روز دنیا و عدم برخورداری از سرمایه­های خارجی نتوانست با حداکثر پتانسیل به تولید و صادرات ادامه دهد.

کد خبر: ۱٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 0
      دست خدا بالاتر از همه دستهاست