۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
۱۷۰ کشور به سرعت برق گرفتار تحولات اقتصادی می شوند
صندوق بین المللی پول هفته بعد تمام پیش بینی هایش را تغییر و اعلام می کند

۱۷۰ کشور به سرعت برق گرفتار تحولات اقتصادی می شوند

رئیس صندوق بین المللی پول ضمن هشدار این مسئله که تعدادی از ۱۸۹ کشور عضو این سازمان در سال جاری بدلیل تجربه بدترین بحران اقتصادی جهانی از دهه ۱۹۳۰، دچار افت جدی سطح زندگی خواهند شد، اعلام کرد که نشست بهار هفته آینده به منظور کمک به کشورهای فقیر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از گاردین، کریستالینا جورجیوا در روز گذشته ضمن اعلام این مسئله که احتمال دارد تاثیر این همه گیری حتی از آنچه انتظار می رود، بسیار بدتر باشد، اعلام کرد که پیش بینی های جدید صندوق بین المللی پول برای اقتصاد جهانی در هفته آینده منتشر خواهد شد.

جورجیوا با تاکید بر اینکه بیش از ۱۷۰ کشور جهان در سال ۲۰۲۰ تغییر جدی معیارهای زندگی را متحمل می شوند، طی یک سخنرانی به منظور تنظیم برگزاری نشست بهار هفته آینده صندوق با هدف تسکین بدهی ها و کمک به کشورهای فقیر که امسال در نتیجه این بیماری همه گیر برگزار می شود، گفت: بحران حال حاضر همانند هیچ بحرانی نیست.

رییس صندوق با بیان اینکه که صندوق بین المللی پول در سه ماه گذشته پیش بینی کرده بود که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری به ۳.۳ درصد برسد، اظهار کرد که کوید-۱۹ نظم اجتماعی و اقتصادی ما را با سرعت صاعقه و در مقیاسی که هرگز مشاهده نکرده ایم مختل کرده است و زندگی میلیاردها نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است.  

وی در ادامه سخنان خود افزود که هنوز عدم اطمینان فوق العاده ای در رابطه با عمق و مدت زمان بروز بحران کنونی وجود دارد و در حقیقت ما بدترین نتیجه اقتصادی را از زمان رکود بزرگ پیش بینی می کنیم.

جورجیوا همچنین گفت که پیش بینی صندوق انتظار درآمد سرانه مثبت در بیش از ۱۶۰ کشور عضو بود اما اکنون پیش بینی می کنیم که بیش از ۱۷۰ کشور در سال جاری با رشد درآمد سرانه منفی مواجه شوند.

علاوه بر آن این مقام ارشد صندوق اظهار داشت که این بحران هیچ گونه مرز جغرافیایی را نمی شناسد و چشم اندازی تاریک برای اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه به طور یکسان اعمال می شود. همه صدمه دیده اند و با توجه به اقدامات مهار کننده لازم برای کاهش شیوع ویروس، اقتصاد جهانی متحمل ضربات قابل توجهی خواهد شد.

وی همچنین افزود که بیش از ۹۰ کشور در هفته های اخیر به دنبال کاهش تقاضا، بدهیهای سنگین و کاهش قیمت کالاها، از صندوق بین المللی پول درخواست کمک مالی کرده اند. فرار سرمایه اقتصادهای نوظهور بازار در طی دو ماه گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که این میزان بیش از سه برابر میزان خروجی های موجود در بحران مالی سال ۲۰۰۸ می باشد.

جورجیوا خاطر نشان کرد که بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد در سراسر آفریقا، امریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی در معرض خطر جدی هستند. با وجود سیستم های بهداشتی ضعیف تر، بسیاری از شهروندان با چالش وحشتناک مبارزه با ویروس در شهرهای پرجمعیت و زاغه های فقیرنشین روبرو هستند.

با وجود تمایل دولتها برای پایان دادن به بحران و رکود اقتصادی خود، رییس صندوق گفت که مهار و تقویت سیستم های بهداشتی کشورها اولین اولویت چهارگانه صندوق بین المللی پول بوده است. دولت ها باید با اقدامات بزرگ، به موقع و هدفمند در بخش مالی از مردم و شرکتها حمایت کرده و استرس ناشی از مشکلات مالی را کاهش داده و برای دستیابی به بهبودی برنامه ریزی کنند.

 همچنین رئیس صندوق بین المللی پول افزود که برای ما بسیار دلگرم کننده است که دولت ها خیلی سریع حرکت کرده و هماهنگی های قابل توجهی وجود داشته است. دولت ها علاوه بر ارائه بسته محرک گسترده ارائه شده توسط بانکهای مرکزی، توافق کرده بودند که اقدامات مالی هشت تریلیون دلاری را ارائه دهند.   

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد که هیچ شکی نیست که شرایط اقتصادی سال جاری فوق العاده دشوار خواهد بود و با پیش فرض ما مبنی بر بهبود جزئی در سال ۲۰۲۱، در صورتیکه این همه گیری در نیمه دوم سال محو شود، امکان حذف تدریجی تدابیر مهار و بازگشایی اقتصاد وجود دارد .

کد خبر: ۱۳٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha