۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
واحدهای تولیدی زنجان نیازمند دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

واحدهای تولیدی زنجان نیازمند دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند

زنجان- طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واحدهای تولیدی در استان زنجان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد. 

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بر اساس صورتهای مالی منتشر شده، ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات که در رتبه‌بندی بهترین شرکتهای ایران در سالهای اخیر قرار دارند، گفت: چیزی حدود ۹۲ هزار میلیاردتومان سپرده بانکی در قالب سپرده‌گذارای کوتاه و بلندمدت بانکی دارند.

وی اظهار کرد: این میزان از سپرده بانکی به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکتهای فعال در بازار بورس تهران است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: رکود پول در حساب‌های بانکی اگر از سوی اشخاص حقیقی باشد که شروع کسب‌وکار برای آنها مشکل بوده، چندان تعجبی ندارد اما وقتی برترین شرکت‌ها و بنگاههای کشور که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و… را در دستورکار خود قرار دهند، چشم انتظار سود سپرده‌های بانکی خود نشسته‌اند، باعث شگفتی است.

طاهری تاکید کرد: براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها می‌توان برآورد کرد که شرکتهای مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. ابهام اینجاست که این رقم بالغ بر ۱۵ درصد از مجموع سود این شرکتها بوده است.

وی گفت: برترین شرکتهای کشور بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را از سود سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین‌بار معافیت مالیاتی شرکتهای حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده است، که قطعاً تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌های این شرکتها دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بسیاری بر این باورند که سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها درنهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی بانک‌ها شده و مجدداً پول به عرصه تولید و تامین مالی برمی گردد، اما این موضوع نه‌تنها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول که اصلاً بر پایه سپرده‌ها نبوده، در تضاد است بلکه با آمارهای تامین مالی از سوی سیستم بانکی نیز همخوانی ندارد.

طاهری تصریح کرد: براساس آمارهای بانک مرکزی عمده اعتبارات بانکی در راستای سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه‌گذاری جدید، خرید تکنولوژی، افزایش ظرفیت انسانی و… در کار نیست، لذا برآوردها نشان می‌دهد از کل سپرده‌های بانکی کشور حدود ۴۰ درصد آن برای اشخاص حقوقی است.

وی افزود: واحدهای تولیدی در استان زنجان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید دولت حمایت لازم و ویژه را از سرمایه گذاران داشته باشد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهد.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha