۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
حرکت سریع نماد خودروهای سنگین در بورس
نمادهای سودساز خودرویی بیشترین بازدهی را دادند

حرکت سریع نماد خودروهای سنگین در بورس

برخی از نمادهای گروه خودرویی هم شرایط این چنینی نداشتند، برای نمونه خاور و خدیزل جزو نمادهایی بودند که برخلاف سایر هم گروهی های خود نه تنها زیان ده نبودند، سودساز هم بودند.

بازار، گروه بورس: در یک سال گذشته تقریبا تمام گروه های صنعتی رشد و بعد از آن اصلاح قابل توجهی داشته اند، اما در بین همین گروه ها برخی نمادها هستند که برخلاف سایر هم گروهی های خود حرکت کرده اند که بخشی از این مساله تحت تاثیر شرایط بنیادی نماد بوده، اما بخشی دیگر از ادامه رشد این نمادها به سابقه رشد گذشته نماد بر می گردد، برای نمونه برخی نمادها از ابتدای سال ۹۸ رشد خود را آغاز کرده و از نیمه سال ۹۹ تاکنون همچنان در اصلاح به سر می برند، اما برخی نمادها رشد خود را از سال ۹۹ شروع کردند و در زمانی که بازار در حال اصلاح بود آن ها به رشد خود ادامه دادند یا حداقل در یک دامنه درجا زدند. برخی از نمادهای گروه خودرویی هم شرایط اینچنینی نداشتند برای نمونه خاور و خدیزل جزو نمادهایی بودند که برخلاف سایر هم گروهی های خود نه تنها زیان ده نبودند، سودساز هم بودند، به همین دلیل رشد این نمادها در سال ۹۹ ادامه داشت و نمادی مانند خزامیاد که جزو رقبای اصلی خودرویی های تجاری بود به دلیل اینکه بیش از «ان ای وی» خود در سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ رشد کرد در ادامه وارد اصلاح سنگین شد، هرچند هنوز هم جزو نمادهای پرظرفیت این گروه به حساب می آید.

نماد خاور در روز شنبه ۱۱ بهمن ماه حدود ۶۰۰ میلیون سهم معامله کرد، در حالی که حجم مبنای آن ۱۴ میلیون است و این مساله تحت تاثیر روندی بوده که این نماد از سال ۹۹ شروع کرده و با سودسازی ۳۳۰ تومانی به ازای هر سهم راه خود را از سایر هم گروهی ها جدا کرد و امسال هم با افزایش سرمایه ۶۲۹ درصدی که داشت زمینه ادامه رشد را فراهم کرد

نماد خاور
شرکت خاور با نماد خاور در روز شنبه ۱۱ بهمن ماه حدود ۶۰۰ میلیون سهم معامله کرد، در حالی که حجم مبنای آن ۱۴ میلیون است و این مساله تحت تاثیر روندی بوده که این نماد از سال ۹۹ شروع کرده و با سودسازی ۳۳۰ تومانی به ازای هر سهم راه خود را از سایر هم گروهی ها جدا کرد و امسال هم با افزایش سرمایه ۶۲۹ درصدی که داشت زمینه ادامه رشد را فراهم کرد، به طوری که در سه ماهه حدود ۲۹ درصد و در یک ساله حدود ۲۲ درصد بازدهی مثبت داشته و این مساله تا حدودی تحت تاثیر افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت بوده که در ۹ ماهه سال گذشته ۱۹۰۰ میلیارد تومان و امسال به ۵۰۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

در شرایط کنونی از نظر اندیکاتوری خاور با سیگنال مثبت مک دی و ایچیموکو همراه است و باتوجه به صف خرید سنگینی که در پایان بازار داشت به نظر می رسد نوسانات مثبت این نماد در چند روز آینده هم ادامه داشته باشد اما فاصله چندانی هم با مقاومت تکنیکال ۱۵۰ تومان ندارد، در شرایط کنونی قیمت این نماد حدود ۱۳۷ تومان است.

نماد خدیزل که در یک سال گذشته ۴۰۸ تومان به ازای هر سه سود ساخته بود در شش ماهه امسال هم ۱۷۸ تومان سود ساخته و این نشان دهنده وضعیت خوب سودسازی در ابتدای شش ماهه امسال است. زیرا برخی نمادهای خودرویی دیگر مانند خدیزل افتی بیش از ۸۰ درصد در یک ساله تجربه کرده است

نماد خدیزل
بهمن دیزل با نماد خدیزل که در یک سال گذشته ۴۰۸ تومان به ازای هر سه سود ساخته بود در شش ماهه امسال هم ۱۷۸ تومان سود ساخته و این نشان دهنده وضعیت خوب سودسازی در ابتدای شش ماهه امسال است. این نماد با توجه به سودسازی که داشته در ۳ ماهه حدود ۵ درصد و در یک ساله حدود ۳ درصد بازدهی مثبت داشته، این در حالی است که برخی نمادهای خودرویی دیگر مانند خدیزل افتی بیش از ۸۰ درصد در یک ساله تجربه کرده، بنابراین این نماد متفاوت از سایر خودرویی ها حرکت کرده و این مساله تحت تاثیر این بوده که در آذر ۲۴۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به ماه گذشته ۱۴۴ درصد افزایش داشته و فروش آذر ماه ۴۵ درصد بیشتر از میانگین فروش ماهانه امسال شرکت بوده است.

همچنین باید توجه داشت که فروش شرکت در آذر ماه ۲۸۶ دستگاه را به ثبت رسانده و مجموع کل فروش شرکت در ۹ ماهه حدود ۲۱۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است و مجموع فروش این شرکت در ۹ ماهه سال جاری به ۱۵۷۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال مالی گذشته ۱۹۴ درصد بیشتر است. در واقع عمده فروش شرکت از محل فروش کامیونت ۶ تن است که نرخ آن نسبت به ماه گذشته ۵ درصد رشد کرده است.

از نظر تکنیکال هم نماد خدیزل سیگنال مثبت مک دی را به همراه خود دارد و شاهد افزایش ورود سرمایه است اما در یک محدوده ایچیموکو قرار دارد که می تواند هم حالت حمایتی یا مقاومتی داشته باشد، به عبارت دیگر طبق این اندیکاتور حمایت و مقاومت سهم بسیار نزدیک هستند و می تواند در دو جهت مختلف حرکت کند.

نماد خزامیا سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و همین مساله باعث شده با وجود اصلاحی که داشته همچنان بازدهی یک ساله ای نماد در مقایسه با سایر خودرویی ها بهتر باشد و منفی ۳۸ درصد ثبت شود و سه ماهه هم بازدهی مثبت ۱۷ داشته باشد هرچند بخشی از این مساله تحت تاثیر گزارش عملکرد شرکت است

نماد خزامیا
شرکت زامیاد با نماد خزامیا سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و همین مساله باعث شده با وجود اصلاحی که داشته همچنان بازدهی یک ساله ای نماد در مقایسه با سایر خودرویی ها بهتر باشد و منفی ۳۸ درصد ثبت شود و سه ماهه هم بازدهی مثبت ۱۷ داشته باشد هرچند بخشی از این مساله تحت تاثیر گزارش عملکرد شرکت است، زیرا سال گذشته زیان ده بوده اما امسال از زیان خارج شده، در واقع شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون حدود ۴۲۵۴ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است. از لحاظ مقدار فروش هم در این ۹ ماه حدود ۱۹ هزار دستگاه ماشین فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. البته خزامیا در آذر امسال ۹۲۸ میلیارد تومان فروش ثبت کرده که نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد افت و نسبت به میانگین درآمد ماهانه ۸ ماه ابتدای سال ۱۲۳ درصد بیشتر بوده است. این شرکت در آذر هم ۳۹۴۷ دستگاه ماشین فروخته که نسبت به آبان ۱۸ درصد افت داشته، البته نرخ های فروش نیز نسبت به ماه گذشته اندکی رشد داشته و این مساله می تواند در افزایش درآمد شرکت موثر باشد.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha