۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کاهش ۳۰ درصدی ارزش صندوق پالایش یکم

کاهش ۳۰ درصدی ارزش صندوق پالایش یکم

امامی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید از سهامداران صندوق پالایش یکم، حمایت کند، زیرا سرمایه سهامداران این صندوق، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، رضا امامی گفت: صندوق پالایشی یکم، سهام نیست که سود نقدی داشته باشد و ا ز طرفی هم از نظر سود آوری، ماهیت اصلی خود یعنی صندوق را هم از دست داده است.

وی ادامه داد: در زمانی که دولت اقدام به عرضه دو صندوق دولتی کرد برای صندوق دارای یکم بانک مسکن و برای پالایش یکم، تامین سرمایه نوین به عنوان بازار گردان این دو صندوق معرفی شدند و به مردم تضمین داده شد تا نگران سرمایه‌های خود در این صندوق‌ها نباشند.

وی افزود: دولت باید از منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و سایر خط‌های اعتباری برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه کمک بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بی اعتمادی که در بازار سرمایه ایجاد شد باعث خروج بخش زیادی از نقدینگی از بازار شد.

امامی تصریح کرد: باید نهادهای مالی و بانک‌های دولتی که نقدینگی از بازار خارج کردند دوباره با ورود نقدینگی، اعتماد را به بازار سرمایه باز گردانند و متولی بازگشت سرمایه‌های مردم در این دو صندوق دولتی باشند.

وی گفت: برای اینکه ضرر سهامداران صندوق پالایش یکم جبران شود حداقل باید هر واحد را به قیمت همان روز پذیره نویسی کند یعنی ۱۰ هزار تومان خریداری شود. امروز هر واحد این صندوق با افت ۳۰ درصدی به حدود ۷ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: سازمان بورس باید یک سازمان خود انتظام باشد و مانند سایر کشورها به صورت بخش خصوصی فعالیت کند و نمایندگان مجلس، دولت و سازمان‌های دولتی نباید دخالت کنند.

امامی افزود: از زمان پذیره نویس صندوق پالایش یکم، در مورد ساختار این صندوق بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت یکسری تعارضاتی وجود داشت و از همان زمان نگاه بدبینانه به این صندوق وجود داشت که باید موضوعات حاکمیتی در خود حاکمیت حل و فصل شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه براساس عرضه و تقاضا است و تضمینی در آن وجود ندارد در زمانی که این دو صندوق در تابلو عرضه شد دولت مردم را تشویق کرد و اکنون برای اینکه مردم دوباره به بازار اعتماد کنند باید منابع به بازار تزریق کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید از ابزارهای نوین مالی، چون اوراق تبعی استفاده کند و از بازار سرمایه حمایت شود تا اعتماد به بازار برگردد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha