۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافت/ نرخ سود وام ساخت مسکن ۱۸ درصد باقی ماند
مدیر امور اعتباری بانک مسکن در گفت و گو با بازار:

سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافت/ نرخ سود وام ساخت مسکن ۱۸ درصد باقی ماند

مدیر امور اعتباری بانک مسکن در حالیکه معتقد است متوسط هزینه ساخت مسکن متری به دو و نیم میلیون تومان افزایش یافته گفت:سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال ۹۹ به طور متوسط با ۴۷ درصد افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان رسید.

بازار_با نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید بخش مسکن بیش از پیش قرار است بار مشکلات کلان اقتصادی را بر دوش بکشد.کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باور هستند که بخش مسکن لکوموتیو بخش اقتصادی است و می تواند با رونق خود بیش از ۱۷۵ شغل را بصورت مستقیم رونق دهد.

حال با توجه به اینکه بخش مسکن می تواند با رونق خود سایر صنایع را نیز رونق دهد به نظر می رسد دولت از هم اکنون باید روش های ساخت و ساز و روند تولید مسکن را بیش از پیش تسهیل کند. تسهیل سازی در بخش مسکن نه فقط به معنی اعطای تسهیلات است، بلکه باید زنجیره تولید در این بخش را از تولید مصالح ساختمانی تا فرایند صدور پروانه ساختمانی و عوارض مربوط به دستگاه های خدمات رسان را تسهیل سازد.

اما نکته ای که همواره در ساخت و ساز مهم بوده اعطای تسهیلات با نرخ سود ارزان است، موضوعی که انبوه سازان همواره از آن گلایه داشته و اعلام می کنند وقتی نرخ سود ساخت مسکن بالا باشد قیمت تمام شده ساخت نیز بالا خواهد بود و در نهایت مسکن با قیمت های بالاتر در اختیار متقاضیان نهایی قرار می گیرد.

بانک مسکن تنها بانک پرداخت کننده تسهیلات مسکن با اعطای وام ساخت با نرخ سود بالا انتقادات فراوانی را متوجه خود می کند. این بانک نیز معتقد است که در دادن تسهیلات در بخش مسکن در سیستم بانکی تنها مانده است و هیج بانکی حاضر نیست در بخش مسکن تسهیلات پرداخت کند و حتی نرخ سود ۱۸ درصد هم در ساخت مسکن یک نرخ سود مناسب است.

سقف تسهیلات ساخت مسکن ۲۵۰ میلیون تومان

محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: امسال با توجه به نامگذاری جهش تولید در تلاش هستیم تا با اعطای تسهیلات ساخت مسکن کمک حال اقتصاد در تحقق شعار جهش تولید باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید مسکن سقف تسهیلات ساخت مسکن امسال افزایش خواهد یافت گفت:بر اساس آخرین تصمیم هیات مدیره بانک مسکن قرار شد تا تغییراتی در اعطای تسهیلات ساخت انجام شود.سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران به ۲۵۰ میلیون تومان،در مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۳۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است.

رشد ۴۷ درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن

وی در پاسخ به این سوال که میزان رشد سقف تسهیلات ساخت مسکن نسبت به سال ۹۸ چقدر است گفت: به طور متوسط سقف تسهیلات ساخت مسکن نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: هدف ما در رشد سقف تسهیلات مسکن این بوده که بتوانیم به بخش مسکن و ساخت و ساز رونق دهیم و تا حدودی بتوانیم رشد قیمت مصالح ساختمانی را که باعث تورم قیمت و رشد قیمت تمام شده مسکن می شود را تعدیل کنیم.

علمداری در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یافته است گفت: نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن همان ۱۸ درصد باقی ماند.

سازندگان نرخ سود ۱۸ درصد را بالا می دانند

وی در پاسخ به این سوال که سازندگان و انبوه سازان نرخ سود ۱۸ درصد را برای ساخت مسکن بالا می دانند، گفت: به هر حال بانک مسکن هم محدودیت هایی در پرداخت تسهیلات دارد و نمی تواند نرخ سود را به کمتر از ۱۸ درصد برساند.

علمداری با اشاره به اینکه میزان استقبال سازنده ها از تسهیلات ساخت مسکن مناسب بود، گفت: آمار مشارکت مدتی تسهیلات ساخت مسکن در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است.

هزینه ساخت مسکن بطور متوسط ۲،۵ میلیون تومان

مدیر امور اعتباری بانک مسکن ادامه داد: هزینه ساخت مسکن به طور متوسط ۲ و نیم میلیون تومان است بنابراین تلاش بانک مسکن این است که امسال نیز بتواند با افزایش سقف تسهیلات ساخت پوشش هزینه ساخت تا ۸۰ درصد را پوشش دهد.

علمداری ادامه داد: در سالهای گذشته تامین هزینه ساخت تا ۴۰ درصد هم کاهش یافته بود اما تلاش کردیم این نقیصه را جبران کنیم و آنرا به ۸۰ درصد برسانیم.

مسکن می تواند محرک تولید باشد

وی در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت مسکن بیش تر از این اعداد و این سقف اعلام شده است، اظهار داشت: بانک مسکن تلاش دارد هزینه ساخت را پوشش دهد چرا که انبوه سازان هزینه زمین و مهندس ناظر را قبل از مراجعه به بانک مسکن پرداخت کرده است.

علمداری تاکید کرد: در وضعیت کنونی تنها بخشی که می تواند درون زا و محرک تولید باشد بخش مسکن است چرا که این بخش با ۱۳۵ شغل بطور مستقیم دز ارتباط بوده و بیش از چند صد شغل ایجاد می کند. 

کد خبر: ۱۱٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha