۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
ظرفیت آذربایجان شرقی در زمینه ایجاد موزه های صنعتی
یادداشت؛

ظرفیت آذربایجان شرقی در زمینه ایجاد موزه های صنعتی

«موزه‌های صنعتی یکی از انواع موزه بشمار می روند که بیشتر به لحاظ کارکردهای آموزشی و پژوهشی مورد توجه بوده و درعین حال از جذابیت ویژه ای برای مخاطبان برخوردارند» این بخشی از یادداشتی است که مهدی بزازدستفروش، عضو کمیته ملی موزه های ایران برای خبرگزاری بازار نوشته است.

مهدی بزاز دستفروش- موزه‌های صنعتی یکی از انواع موزه بشمار می روند که بیشتر به لحاظ کارکردهای آموزشی و پژوهشی مورد توجه بوده و درعین حال از جذابیت ویژه ای برای مخاطبان برخوردارند، این موزه ها می‌توانند شناخت و آگاهی لازم را نسبت به صنایع مختلف در ذهن مردم ایجاد کنند. به طوری که می‌توان اطمینان داد پس از بازدید از تاریخچه فعالیت صنایع مختلف و نحوه به تکامل رسیدن آنها مردم ذهنیت مثبت‌تر و بهتری نسبت به صنایع و حتی نشان‌های تجاری مختلف صنعتی خواهند داشت؛ به همین دلیل صاحبان نشان‌های معتبر دنیا در زمینه خودروسازی، صنایع مختلف و کارخانه‌هایی که دارای تاریخچه‌های مشخصی هستند، موزه‌های صنعتی ایجاد کرده‌اند.

برخی صنایع به لحاظ ویژگیهای خاص خود درعین حال که به فعالیت تولیدی مشغول هستند، از قابلیت تبدیل به یک موزه زنده صنعتی برخوردارند، همچنین در صنایع فعالی که مبادرت به تشکیل موزه می نمایند می توان با تدوین سناریویی مناسب و تعریف مسیر بازدیدی ایمن، امکان بازدید و در نتیجه آشنایی مخاطبان با فرایند تولید محصول را بصورت عینی فراهم نمود که در این صورت جذابیت موضوعی و تاثیر کارکرد های آموزشی این موزه ها مضاعف خواهد شد.

استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی ایران و پیشگام در عرصه صنعت کشور از استعداد بالائی در زمینه ایجاد موزه های صنعتی برخوردار است.

خوشبختانه در سالهای اخیر تلاش های موثری در راستای ایجاد موزه های صنعتی در استان صورت گرفته که نمود عینی آن را می توان در تشکیل اولین موزه های صنعتی استان توسط بخش خصوصی و در قالب تاسیس موزه خودروهای کلاسیک تبریز و موزه کبریت ممتاز تبریز دانست، ضمن آنکه امید است بزودی وبا تاسیس و شکل گیری موزه بنادر و دریانوردی در بندرشرفخانه و موزه چاپ و نشر و تعلیم و تربیت در دبیرستان فردوسی تبریز شاهد به بار نشستن بیش از پیش این تلاش ها باشیم.

مروری بر سوابق فعالیت صنایع استان مبین برخورداری آذربایجان شرقی از ظرفیتی قابل توجه در مسیرتشکیل موزه های صنعتی یا مرتبط با صنعت  است. راه آهن، صنعت کفش و چرم، مجموعه های صنعتی نظیر تراکتور سازی تبریز و ماشین سازی، صنایع معدنی نظیر تولید آجر، گچ ، سیمان و سنگ های ساختمانی، صنایع وابسته به کشاورزی نظیر: سیلو، آرد سازی، فرآوری آجیل و خشکبار و ... و همچنین موسسات مرتبط با صنعت و تجارت همچون گمرک از جمله این موضوعات متعدد بشمار می روند که می تواند با همت متولیان و صاحبان صنایع استان ظرفیتهای موجود در زمینه تشکیل موزه های صنعتی در استان را از قوه به فعل درآورده و نقش موثری در توسعه موزه های تخصصی استان ایفا نمایند.

کد خبر: ۱۱٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha