۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
فشار ایران بر طرفهای مقابل برجام جواب داده است| احتمال احیای برجام بالاست
مقام سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

فشار ایران بر طرفهای مقابل برجام جواب داده است| احتمال احیای برجام بالاست

مقام سابق کاخ سفید معتقد است ایران با تولید و انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده توانسته به طرف مقابل در برجام فشار وارد آورد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود: برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این "به زودی" یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس [کانال مالی اروپا] را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به زودی انجام می‌شود.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است. به زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران.

در واکنش به این سخنان، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز می‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست. این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده ایم اما هنوز به طور دقیق متوجه نشده ایم که معنی آن چیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوه پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*دولت ایران اعلام کرده که به زودی آماده بازگشت به مذاکرات هسته ای است. این در حالی است که طرفهای مقابل اصرار دارند که ایران زودتر به توافق هسته ای بازگردد. دلیل اصرار آنها چیست؟
دولت ایران با کاهش شفافیت فعالیتهای هسته ای خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی و تولید و انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده، بر آمریکا و سایر طرفهای برجام فشار می آورد. فشار جواب داده است. دولت ایران نباید تعجب کند که ایالات متحده و دیگر طرفها احساس فوریت می کنند که پایبندی ایران به برجام در اسرع وقت بازگردد.

*ایران اعلام کرده گفتگوها در خصوص برجام خواهد بود که نه زیادتر و نه کمتر و تحریمها باید بر این اساس برداشته شود. آیا آمریکا تحریمها را برخواهد داشت؟
من معتقدم ایران هیچ شرایط اضافی فراتر از بازگشت ایالات متحده و خودش به پایبندی به برجام نمی خواهد. به طور خاص، نمی خواهد ملزم به مذاکره در مورد مسائل منطقه ای با ایالات متحده شود.

امیدوارم دولت بایدن در این باره با ایران موافقت کند. مذاکرات مستقیم جاری در بغداد بین ایران و عربستان سعودی و دیدار رهبران منطقه ای در آنجا در ۲۸ اوت به طور بالقوه مسیر بهتری برای صلح در منطقه است. در صورت تمایل ایالات متحده، می تواند از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد چنین مذاکراتی را تشویق کند.

*ایران به دانش غنی سازی ۶۰ درصدی رسیده است. برخی معتقد هستند حتی اگر ایران به برجام بازگردد و محدودیتهای قبلی را بپذیرد باز هم تجربه غنی سازی ۶۰ درصدی را به دست آورده و توازن قوا به نفع ایران در عمل تغییر کرده است. ارزیابی شما چیست؟
با آگاهی از این که سانتریفیوژهای پیشرفته ایران کار می کنند، ایران به احتمال زیاد می تواند به اندازه کافی اورانیوم با غنای بالا با کاربرد نظامی، برای اولین بمب در زمانی کوتاهتر از ۱۲ ماهی که ایالات متحده در زمان مذاکرات برجام مدعی شد، تولید کند. من فکر می کنم جهان باید با این واقعیت زندگی کند. احیای برجام هنوز بسیار بهتر از عدم توافق است.

*با توجه به تحولات کنونی آینده برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟
من نگران تأخیر در از سرگیری مذاکرات هستم اما فکر می کنم- با توجه به خرد و حسن نیت دو طرف- باز هم امکان احیای برجام وجود دارد.

*اگر مذاکرات شکست بخورد، طرح B طرفین چه خواهد بود؟
اگر ایالات متحده معتقد بود که ایران برای توسعه سلاح هسته ای حرکت می کند، ممکن است سایتهای هسته ای ایران را بمباران کند - یا موافقت خود را با اسرائیل اعلام کند. ایران ممکن است سعی کند یک سایت غنی سازی زیرزمینی در مکان جدید مخفی ایجاد کند، همانطور که در فردو پس از آشکارسازی کارخانه نطنز در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. برنامه و طرح A برای همه بسیار بهتر خواهد بود!

کد خبر: ۱۱۰٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha