۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
پتانسیل های ساخت  ۱،۵ میلیون مسکن برای جهش تولید
بازار گزارش می دهد

پتانسیل های ساخت ۱،۵ میلیون مسکن برای جهش تولید

کارشناسان بازارمسکن معتقدند که : سال ۹۹ با شعار«جهش تولید»نامگذاری شده برای اینکه به سرانجام خوبی برسد دولت می تواند با ارائه مشوق ها و تسهیلات ارزان قیمت، تولید مسکن را رونق دهد.

بازار-نامگذاری سال ۹۹ با نام «جهش تولید» می تواند برای بخش مسکن یک فرصت مناسب باشد.عقب ماندگی بخش تولید از تقاضا سالهاست که رخ داده و موجب یک تقاضای انباشته شدیدی شده است بطوریکه طبق گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس بالغ بر چهار و نیم میلیون مسکن در کشور کمبود داریم و باید برای رونق تولید مسکن و این عقب ماندگی راهکارهای مناسب تر و بهتری اندیشیده شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون عمران مجلس بالغ بر ۴،۵ میلیون کمبود مسکن داریم و از آنجا که بخش مسکن با یک تقاضای بالقوه مواجه است پس دولت باید طرح هایی مثل طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی را بیش از پیش انجام دهد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی تولید مسکن را بیشتر از قبل در دستور کار خود قرار دهد.

کارشناسان بر این باور هستند که اگر دولت قصد دارد به بخش مسکن و تولید در تمام بخش ها به خصوص مسکن کمک کند باید موانع تولید مسکن را بیشتر از قبل کاهش دهد

حال که جهش تولید در دستور کار دولت قرار گرفته به نظر می رسد بخش مسکن می تواند به این برنامه کمک خوبی کند. اما به خوبی می دانیم که تولید مسکن سالهاست که از تقاضا عقب مانده است پس دولت باید از این فرصت نهایت استفاده را برده و با تقویت بخش خصوصی که ۹۵ درصد مسکن کشور را تولید می کند مسیر تولید را هموار کند تا علاوه بر جبران این عقب ماندگی و تقاضای انباشته سایر صنایع وابسته به بخش مسکن که تعداد آنها کم نیستند نیز رونق بگیرند.

دولت باید به سمت سیاست‌های افزایش عرضه مسکن حرکت کند و باید از تولید مسکن به عنوان یک بخش اختصاصی در اقتصاد غفلت نکند

کارشناسان بر این باور هستند که اگر دولت قصد دارد به بخش مسکن و تولید در تمام بخش ها به خصوص مسکن کمک کند باید موانع تولید مسکن را بیشتر از قبل کاهش دهد.آنها معتقد هستند که دولت باید به سمت سیاست‌های افزایش عرضه مسکن حرکت کند و باید از تولید مسکن به عنوان یک بخش اختصاصی در اقتصاد غفلت نکند و سرمایه‌گذاری مناسبی را در این بخش داشته باشد.

اما مهدی غلامی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه عرضه مسکن همچنان از تقاضا عقب است و دولت باید راهکاری برای آن بیندیشد می گوید:  اگر بخواهیم با شک و تردید در مورد کمبود مسکن نسبت به خانوار اظهار نظر کنیم در بهترین حالت باید بگوییم که حدود ۱.۳ میلیون مسکن کمتر از تعداد خانوارها  در کشور داریم پس مسکن می تواند با این آمار خود را تطبیق دهد و مسیر خود را برای اینکه تولید را رونق دهد هموار کند.البته این هموار شدن بستگی به سیاست دولت دارد که بخواهد در سال جاری که سال جهش تولید نامگذاری شده تا چه حد به بخش تولید و تولید مسکن کمک کند.

وی افزود:به نظر می رسد که مسکن می تواند در تحقق شعار سال ۹۹ و جهش تولید کمک خوبی کند اما متاسفانه مشاهده می کنیم که هر سال فاصله تقاضا با عرضه مسکن بیشتر می‌شود و این خطرناک است.

در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید یک و نیم میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما می بینیم که تنها یک سوم این ظرفبت در حال تولید است

هر چند مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که نقش دولت در رونق بخش تولید به خصوص تولید مسکن این روزها پررنگ تر از قبل است و دولت می تواند با ارائه مشوق های لازم به بخش خصوصی و دادن تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید و رونق آن کمک ویژه ای کند.

او می گوید:اینکه گفته می شود آیا از بین بخش های مختلف اقتصادی باید در مسکن سرمایه گذاری شود سخن درستی است چرا که سالهاست با تقاضای انباشته شده ای مواجه هستیم و قطعا این تقاضای انباشته شده تدوام هم خواهد داشت.حال که در شرایط تحریمی قرار گرفته ایم و ساخت واحد مسکونی جزء صنایعی است که تمام زنجیره تامین آن در داخل کشور امکان تولید دارد این امکان را به ما می دهد که در همه شرایط تولید را ادامه دهیم.

روانشادنیا تاکید دارد که در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید یک و نیم میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما می بینیم که تنها یک سوم این ظرفبت در حال تولید است.پس اگر بخواهیم به عقب برگردیم و ببینیم چرا علیرغم وجود ظرفبت بالای تولید مسکن در کشور گرفتار کمبود تولید مسکن هستیم یکی از دلایل آن وجود فرایندهای بروکراتیک و دومین دلیل آن ساخت مسکن در نقاط مرفه و ساخت واحدهای لوکس است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته الگوی تقاضا با الگوی تولید مسکن منطبق نیست ادامه داد:طولانی شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی و فرایندهای بروکراتیک مجوز ساخت و ساز قطعا موجب کندی تولید مسکن خواهد شد و باید دولت با هماهنگی دستگاههای دولتی خدمات رسان روند ساخت و ساز را تسهیل کند و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت تولیدکنندگان را تشویق به ساخت و ساز کند.

وی معتقد است که با آمدن مجلس جدید باید برخی موانع تولید مسکن مثل قانون پیش فروش و قانون نظام مهندسی که سالهاست قرار است در مجلس اصلاح شود عملیاتی شود تا تولید مسکن بیش از پیش رونق بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، دولت می تواند با ایجاد مشوق ها برای ساخت و ساز، اثرات منفی را خنثی کند چرا که هر اقدامی که باعث تحرک دهی در بخش ساخت و ساز شود به ایجاد اشتغال و رونق تولید کمک می کند.

کد خبر: ۱۰٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha