۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
فهرستی از مهمترین نکات اقتصادی سال ٩٩

فهرستی از مهمترین نکات اقتصادی سال ٩٩

مجید شاکری طی یادداشتی نوشت: در سال ٩٨ آمریکا آنقدر ایران را تحریم هوشمند کرد که از فرط انبوهی، مجموع این تحریم ها کور شد و گزینه های آمریکا برای تحریم پایدار جدید واقعا کم است.

به گزارش بازار، مجید شاکری، تحلیلگر ارشد حوزه اقتصاد در یادداشتی پیرامون پیش بینی اقتصاد در سال جدید نوشت: خداوند منان بر من منت گذاشت و اجازه داد اول فروردین ٩٩ را هم ببینم. از محبت او بسیار سپاسگذارم. حکمت او بر این قرار گرفته که وجود نازنین حاج قاسم سلیمانی در کنار ما بر زمین نباشد. خداوند او را غریق رحمت شیرین خود کند.

به سنت سالهای قبل می کوشم یک برآورد اولیه از فهرست مهمترین نکات اقتصادی سال ٩٩ تقدیم کنم:

١- همچنان نحوه تامین مالی کسر بودجه دولت، مهمترین و تعیین کننده ترین متغیر اقتصادی سال ٩٩ است. از سه راه حل مالیات ستانی، گسترش بازار اوراق و مولد سازی دارایی با همه نقاط قوت و ضعف هیچ کدام یا هیچ ترکیبی بصورت قاطع انتخاب نشده است. در هر کدام از این سه روش زیر ساختهای قانونی کمابیش تکمیل تر از ابتدای سال ٩٨ است ولی با کار جدی متناسب با شرایط فاصله عمیق است. اضافه شدن مسئله کرونا البته شاید در کوتاه مدت وزن راه حل دوم را بیشتر کرده باشد.

٢- تنش نیما که از بهمن ٩٨ و با جدی شدن مشکل چین شروع شد و به بازار آزاد فشار جدی آورد، احتمالا با گذر زمان و رسیدن به انتهای اردیبهشت پایان می پذیرد. ولی ریسک های اقتصاد کلان همچنان سر جای خود است. سال ٩٨ قطعا یک سال موفق در تثبیت نرخ ارز بود. با درک همه بالا و پایینها، محدودیت ها و سورپرایزها. اما وقایع بهمن ٩٨ نشان داد که اولا زمین بازی سیاست پولی و ارزی عمیقا محدود به زمین بازی سیاست مالی است و ثانیا پس از تثبیت نرخ، حال نوبت تغییر روش سیاستگذاری ارزی برای تنوع بخشی مسیرها و جلوگیری از ایجاد ریسکهای سیستمی فرا رسیده. ورود جدی به تغییر مقررات آف شور بنکینگ و استفاده از آن بعنوان ابزار نظارت بر بازار ارز احتمالا یک گزینه جدی است.

٣- در سال ٩٨ آمریکا آنقدر ایران را تحریم هوشمند کرد که از فرط انبوهی، مجموع این تحریم ها کور شد. گزینه های آمریکا برای تحریم پایدار جدید واقعا کم است و از زمستان ٩٨ با درک این حقیقت، در اختیار گرفتن منابع ارزی ایران به الویت اول آمریکا در حوزه تحریم تبدیل شده.
هر چند کرونا عمیقا طرح ریزی آمریکا را برای کانال سوئیس(دستکم فعلا) به محاق برد. چین رسما بر تحریم های آمریکا علیه ایران شوریده، چیزی که سه ماه قبل کاملا بعید می نمود. آیا ممکن است به طور ناگهانی آمریکایی ها در پاسخ به این شورش علنی چین، کانال های جدیدی را برای ایران بگشاید؟ پس از جنرال لایسنس ٨ هیچ بعید نیست. تعجب نمی کنم اگر سال ٩٩، سال عقب نشینی تحریم ها باشد. هر چند باید نشست و دید.

٤- بین آمریکا و عربستان چه رخ داده؟ خدا می داند. طول مدت این آشفتگی و عمق آن، اثرات مهمی بر بند سه این متن خواهد داشت.

٥-همچنان جدی گرفتن، داشتن کلان ایده همساز بخشی شده و فهم این که معامله نفت در برابر امنیت با غرب پایان یافته، مهمترین الویتهای ذهنی سال ٩٩ است.

سال ٩٩ سال شگفت انگیزی است؟ قطعا. سال خوبی برای اقتصاد است؟ عمیقا امیدوارم.

کد خبر: ۱۰٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha