۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
مشکلات ساخت و ساز، سازندگان را فراری می دهد
مشکلات بازار مسکن از نگاه سازندگان

مشکلات ساخت و ساز، سازندگان را فراری می دهد

تغییر ضوابط شهرداری، مشکلات اداری دست و پا گیر برای ساخت و ساز و رشد قیمت عوارض و انواع مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش داده و روز به روز سازندگان را از ساخت مسکن فراری می دهد.

بازار -ساخت و ساز و تولید مسکن در سال های گذشته به گونه ای بوده که همواره از بخش تقاضا عقب بوده است و این عقب ماندگی به حدی بوده که این روزها گفته می شود عرضه مسکن سه تا ۴ میلیون واحد مسکونی از تقاضا عقب تر است .اگر چه در طرح جامع مسکن پیش بینی شده که برای پاسخگویی به تقاضا باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شود اما گزارشها حاکی از این است که تولیدسالانه مسکن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد.

بنابراین گزارش، رشد قیمت مسکن در سال های ۹۶ و ۹۷ خوشایند اکثر سازندگان مسکن بود اما این رشد جهشی نیز نتوانست تولید مسکن را در دو سال گذشته به حد مطلوبی برساند. طبق برآوردهای صورت گرفته باید در سال ۹۶ بالغ بر  ۸۸۰ هزار مسکن و در سال ۹۷ حدود ۹۰۰ هزار مسکن تولید می شد، اما در سال ۹۶ حدود ۴۷۲ هزار واحد مسکونی و در سال گذشته ۴۷۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده است.عقب ماندگی تولید، بازار تقاضا را بالا برده و چون بازار عرضه ضعیف است و قدرت خرید نیز بسیار کم و محدود شده است ، لذا پیش بینی می شود که اثار این ناتعادلی  در بازار اجاره  نمود بیشتری داشته باشد.

حال تکلیف وزارت راه و شهرسازی در این وضعیت که تولید مسکن از تقاضا عقب است چیست؟ وزارت راه و شهرسازی تکلیف دارد بازار عرضه مسکن را تقویت کند اما وقتی تولید مسکن نیز در حد بسیار پایینی انجام می شود بدون شک عرضه واحدهایی هم که تولید شده است با روند ضعیفی انجام خواهد شد.

رکود بسیار سنگین در بازار و به تبع آن تولید مسکن

حسن خسته‌بند عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  بازار با بیان اینکه تا زمانی که بازار مسکن از نظر عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، باید در هر زمانی شاهد افزایش قیمت ها باشیم گفت:از سال ۹۲ تا ۹۶ شاهد یک رکود بسیار سنگین در بازار مسکن و به تبع آن تولید مسکن بودیم.

وی افزود:وقتی تولید و سپس عرضه مسکن از تقاضا عقب می ماند نتیجه آن جهش بیش از حد قیمت مسکن در دو سال پیاپی می شود.

عدم توجه به ساخت و ساز با هدف پاسخگویی به تقاضا/روند تولید مسکن بیش از پیش با مشکل مواجه است 

از سوی دیگر حسن محتشم رییس سابق انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که چرا تولید مسکن از تقاضا همواره عقب مانده است گفت:در طی سال های گذشته به دلیل عدم توجه به ساخت و ساز با هدف پاسخگویی به تقاضا باعث شده تا تعداد زیادی از واحدهای مسکونی تولید شده خالی از سکنه باقی بماند اما به هر حال این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید با انباشت تقاضای مسکن مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور به ثبت می رسد و این تعداد متقاضی سالانه به متقاضیان مسکن اضافه می شود گفت: اگر دولت برنامه ریزی مناسبی نکند و تسهیلات لازم در اختیاز سازندگان مسکن قرار ندهد بدون شک این انباشت تقاضا سرباز زده و باز هم جهش قیمت مسکن خواهیم داشت.

محتشم با اشاره به اینکه مسکن یک کالایی است که از اقتصاد کلان تبعیت می کند و هر گونه تغییر و تحول در اقتصاد کلان باعث تغییر قیمتی در بخش مسکن می شود گفت:تولید مسکن در سال به زور به ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد پس باید این فاصله تولید و عرضه با تقاضا را دولت به هر شکل ممکن جبران کند تا بیش از این دچار کمبود تولید و عرضه مسکن نشویم.

وی تاکید کرد:متاسفانه افزایش عوارض شهرداری و خدمات از یک سو و مشکلات اداری دست و پا گیر باعث می شود تا روند تولید مسکن بیش از پیش با مشکل مواجه شود.

ساخت و ساز در دوره رکود به نفع سازندگان است/شرایط تولید سخت شده

سعید آسویار عضو هیات مدیره انبوه سازان تهران نیز با تاکید بر اینکه تغییر ضوابط شهرداری تهران در ساخت و ساز باعث شده تا سازندگان مسکن به نوعی دچار دلسردی از ساخت و ساز شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید مسکن در روزهایی که بازار مسکن در رکود است به نفع سازندگان است یا خیر گفت:اتفاقا سازندگان حرفه‌ای در دوره رکود وارد عرصه ساخت و ساز می‌شوند تا در دوره رونق ساخت واحدهای مسکونی آنها تمام شده و با قیمت مناسب تری به فروش برسد.

آسویار ادامه داد: شهرداری مدتی است که بعضی از بخشهای تشویقی ساخت را از بین برده است؛ مثلا اضافه طبقات را کاهش داده و سهم هر واحد از زمین را به حدود ۱۷ درصد رسانده که این تصمیم‌ها شرایط بازار مسکن و تولید مسکن را سخت‌تر می‌کند. 

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد و کمبود بعضی کالاهای تاسیساتی مثل آسانسور که اجناس آنها وارداتی است باعث افزایش قیمت تمام شده ساختمان شده است تاکید کرد: اگر سخت‌گیری‌ها در عرصه ساخت و ساز بیشتر شود و شهرداری و نظام مهندسی به ضوابط و بخشنامه‌های روزانه خود که اتفاقا بسیاری از آنها سلیقه ای است ادامه دهند سازندگان حرفه ای در همین دوره رکود هم از تولید مسکن کنار خواهند کشید.

به نظر می رسد قوانین دست و پا گیر اداری و ضوابط شهرداری و نظام مهندسی که نشات گرفته از وضعیت بد اقتصادی این سازمانها نیز می تواند باشد اگر اینگونه ادامه یابد در کنار سایر عوامل موثر بر بازار مسکن، فاصله عرضه مسکن با تقاضا بیشتر خواهد شد و انباشت تقاضا سال به سال بیشتر و خطرناک تر می شود.

کد خبر: ۷٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha