۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
افزایش ۲۸ درصدی مبادلات چین و کشورهای عربی

افزایش ۲۸ درصدی مبادلات چین و کشورهای عربی

سپتامبر گذشته شاهد برگزاری دور سوم نشست تجاری سران چین و کشورهای عربی با هدف تقویت روابط تجاری در شهر یینچوان چین بود. در این نشست نمایندگان دولت ها و سازمان ها از ۲۸ کشور حضور داشتند و اتحادیه عرب یکی از طرفهای برگزار کننده آن بود.

به گزارش بازار به نقل از بی بی سی عربی در این نشست نتایج گزارش سالانه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین چین و کشورهای عربی در سال ۲۰۱۸ اعلام و مشخص شد حجم مبادلات تجاری بین چین و جهان عرب نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۲۸ درصد افزایش یافته و به ۲۲۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین مقدار قراردادهای پیمانکاری چین در کشورهای عربی ۹ درصد افزایش داشته و به ۳۵.۶ میلیارد دلار رسیده است. این علاوه بر سرمایه گذاری های مستقیم چین در کشورهای عربی است که ارزش آن چیزی در حدود ۱.۲ میلیارد دلار است.

حال در چنین فضایی از همکاری تجاری و اقتصادی رو به رشد، پس از طرح گزارش هایی درباره به کارگیری سیاست های سرکوبگرانه و تبعیض آمیز از سوی دولت چین علیه اقلیت مسلمان اویغور، در برخی کشورهای عربی برای تحریم شرکت ها و محصولات چینی فراخوان داده شده است.

چین حضور اقتصادی خود در کشورهای عربی را به طور جدی تقویت کرده و توانسته حجم سرمایه گذاری هایش در منطقه را از ۳۶.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۲۲۴.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ برساند.

و در کنار حوزه تجارت، چین در سال ۲۰۱۸ یک بسته کمک ۲۳ میلیاردی به کشورهای عربی داد که ۲۰ میلیارد آن در قالب وام جهت توسعه پروژه ها و ایجاد شغل در کشورهایی بود که نیاز به حمایت و بازسازی داشتند.

و ۹۰.۶ میلیون دلار از این بسته به صورت کمک های بشردوستانه و حمایت از ساخت و ساز در سوریه، یمن، لبنان و اردن بود.

سال ۲۰۱۹ شاهد چیزی بود که ناظران آن را غول شدن چین می نامند، فرایندی که از ژانویه و با اعطای وام ۱.۲ میلیارد دلاری به مصر برای ساخت قطار برقی ۶۸ کیلومتری که به پایتخت اداری جدید مصر می رسد شروع شد.

این علاوه بر سرمایه گذاری چین برای ساخت ۱۸ برج در منطقه تجاری پایتخت اداری جدید این کشور با ارزش ۳ میلیارد دلار است که ۸۵ درصد آن توسط چین در قالب وامی ارائه شده که بازپرداخت آن پس از ده سال آغاز می شود.

از سوی دیگر عربستان سعودی در ماه فوریه و در نشستی با حضور محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه و رئیس جمهور خلق چین "شی جین پینگ" ۱۲ توافقنامه تجارت مشترک به ارزش ۲۸ میلیارد دلار را امضا کرد.

سهم شرکت آرامکو به تنهایی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است چراکه این شرکت توافقنامه ای برای تاسیس مجتمع پالایش نفت و صنایع پتروشیمی در چین را امضا کرده است. 

در ژوئیه همین سال امارات متحده عربی ۱۶ توافقنامه در حوزه های اقتصاد، نفت و محیط زیست با چین به امضا رسانده است. این موافقت نامه ها شامل پشتیبانی از توسعه یک منطقه مسکونی و سرگرمی در مجاورت فرودگاه بین المللی داکسینگ چین توسط یک شرکت عمرانی اماراتی با سرمایه گذاری به ارزش ۱۱ میلیارد دلار می شود.

در مقابل نفت کشورهای عربی برای چین اهمیت بالایی دارد. حجم صادرات نفت از جهان عرب به چین در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۰۷.۷ میلیارد دلار می رسد.

و سه کشور عربی جزو پنج کشور اولی هستند که چین در همان سال نیازهای نفتی خود را از آن وارد کرده است. عربستان ( با صاردات نفتی به ارزش ۲۹.۷ میلیارد دلار) در رتبه دوم، عراق (با صادرات نفتی ۲۲.۴ میلیارد دلاری) در مرتبه چهارم، و عمان (با صادرات نفتی به ارزش ۱۷.۳ میلیارد دلار) در رتبه پنجم است.

این در حالی است که صاردات نفت روسیه به چین با ارزشی حدود ۳۷.۹ میلیارد دلار در صدر قرار دارد.

کد خبر: ۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha